آموزش بازاریابی, اصول کسب و کار

چگونه رفتار مشتریان خود را تحلیل کنیم؟

تحلیل رفتار مشتری
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

برای شناخت نیازهای مشتریان، شما چه تکنیک هایی را مورد استفاده قرار می دهید؟

تحلیل رفتار مشتری، یکی از پر کاربرد ترین تکنیک های مورد استفاده قرار گرفته در این زمینه به حساب می آید که هم ویژگی های مثبت زیادی دارد و هم به کاربران اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به بررسی نیازهای مشتریان خود اقدام نمایند.

بدون استفاده از تکنیک های خاصی همچون تحلیل مشتری، شما نمی توانید یک استراتژی مناسب را برای کسب و کار خود ایجاد نمایید. البته که تحلیل و آنالیز رفتار یک مشتری، کار راحتی به حساب نمی آید.

برای دنبال کردن روند تحلیل رفتار یک مشتری، شما باید به متغیرهای زیادی توجه کنید. امروز ما قصد داریم تا چیستی روند آنالیز مشتری و چالش هایش را بررسی کنیم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل مشتریان با ما همراه شوید.

تحلیل رفتار مشتری چیست؟

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: تحلیل رفتار مشتری چیست؟ این پروسه چه مزایا و معایبی را در خود جای داده است؟

به صورت کلی، تحلیل رفتار مشتری به پروسه ای گفته می شود که طی آن کسب و کارها تکنیک های مختلفی را برای بررسی بازخورد مشتریان مورد استفاده قرار می دهند.

طی این پروسه شما روش های تحقیقی مختلفی را برای درک بهتر پایگاه مشتریان به کار می گیرید. اگر شما بدانید که چه چیزی باعث برانگیخته شدن نیازهای مشتریان می شود، خیلی بهتر می توانید نیازهای آنها را برآورده سازید.

جالب است بدانید که تجزیه و تحلیل مشتری می تواند به عنوان نیروی محرکه کسب و کار شما به حساب بیاید. با تحلیل رفتار مشتری شما می توانید کمپین های تبلیغاتی قدرتمندی را ایجاد نمایید.

زمانی که شما با ساختار ذهنی و نحوه تفکر مشتریان خود آشنا شوید، روند جذب مخاطب برایتان راحت تر خواهد شد. البته، به خاطر داشته باشید که تحلیل مشتریان خیلی کار راحتی به حساب نمی آید. متغیرهای زیادی هستند که روی این پروسه تاثیر گذاشته و می توانند سرعت آن را کم و زیاد نمایند.

پروسه تحلیل مشتری

ضرورت تحلیل رفتار مشتریان

حتما شما هم از خود می پرسید که اصلا چرا تحلیل رفتار مشتری به مسئله ای مهم و کلیدی تبدیل شده است؟ پاسخ های زیادی را می توان به این سوال داد. مهم ترین پاسخ، به نیاز های کسب و کار اشاره دارد.

یک کسب و کار بدون مشتری معنایی ندارد. شما باید همه تلاش خود را به کار گیرید تا هم مشتریان فعلی را حفظ کنید و هم مشتریان جدیدی را به مجموعه خود دعوت نمایید. فرقی ندارد که در چه حوزه ای فعال هستید، در هر صورت جذب مشتریان جدید همواره روی روند فروش و کسب سود شما تاثیر گذار خواهد بود.

حال زمانی که شما جامعه هدف یا مشتریان خود را به درستی تحلیلی کنید، اطلاعات دقیقی در مورد آنها کسب خواهید کرد. شما خیلی راحت می توانید مباحثی که روی احساساتشان تاثیر گذاشته را شناسایی نمایید و آنها را برای جذب به کار گیرید.

لازم به ذکر است که تحلیل رفتار مشتریان، پروسه ای چالش برانگیز بوده و در برخی از مواقع به چندین هفته یا چندین ماه زمان نیاز دارد!

مزایا و معایب تحلیل مشتریان برای یک مجموعه

به نظر شما تحلیل رفتار مشتری در یک مجموعه چه مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت؟ برای معایب باید بگوییم که این پروسه کمی وقت گیر بوده و می تواند از نظر بودجه ای هم فشار نسبتا زیادی را روی شما وارد نماید.

در عوض با آنالیز مشتریان، شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را در مورد آنها و نیازهایشان کسب کنید. پس این روند برای رشد و توسعه کسب و کار ضروری است.

محبوب ترین روش های آنالیز رفتار مشتری

روش های زیادی را می توان برای تحلیل رفتار مشتری مورد استفاده قرار داد. هر کدام از این راه ها و روش های مخصوص آنالیز مشتریان، یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده اند.

برای تحلیل رفتار مشتری شما باید به چند فاکتور مختلف توجه کنید. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از این روش های محبوب برای آنالیز مشتریان را مشاهده کنید:

  • شناسایی دقیق مشتریان و ویژگی های شخصیتی شان
  • کشف نیازها و خواسته های مشتریان
  • تقسیم بندی مشتریان و افراد علاقه مند به کسب و کار شما
  • ایجاد یک پروفایل ایده آل
  • تعامل با افراد علاقه مند و مشتریان

ایجاد نظرسنجی برای تحلیل رفتار مشتری

ایجاد نظرسنجی یکی از روش های مناسب برای تحلیل رفتار مشتری به حساب می آید. با جمع آوری نظر آنها، شما می توانید نگرانی ها و نظراتشان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

این روش در دسته بندی روش های کیفی آنالیز مشتریان قرار می گیرد. به خاطر داشته باشید که این تکنیک نگاه واقعی مشتریان به کسب و کار شما را در اختیارتان قرار می دهد. ایجاد یک نظرسنجی ناشناس به شما اجازه می دهد تا مشکلات کسب و کارتان را در بهترین حالت ممکن رفع کنید.

مزایای تحلیل مشتری

تعامل با افراد برای تحلیل رفتار مشتریان

بهترین تکنیکی که شما می توانید آن را برای تحلیل رفتار مشتری به کار گیرید، تعامل است. تعامل با مشتریان اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

زمانی که شما با مشتریان خود صحبت کنید و صدایشان را جدی بگیرید، هم به راحتی می توانید نسبت به رفع مشکلات کسب و کار خود اقدام نمایید و هم میزان فروشتان را بالا ببرید.

زمانی که مشتریان از اهمیت خودشان برای شما مطمئن شوند، کسب و کارتان را به دوستان خود هم معرفی می نمایند. پس جهت کسب بازدهی مطلوب به شما توصیه می شود تا حتما با مشتریان خود تعامل درستی داشته باشید.

چند نکته کلیدی برای آنالیز مشتریان

آیا شما هم به دنبال تحلیل رفتار مشتری خود هستید؟ در این صورت باید به چند نکته کلیدی توجه کنید. اولین نکته به ترتیب مراحل اشاره دارد. برای دنبال کردن این پروسه شما باید به ترتیب یک دیتابیس از مشتریان فعلی ایجاد کنید، مشتریان با ارزش را علامت گذاری نمایید، با مشتریان تعامل داشته باشید، نظرسنجی ایجاد نمایید، یک پرسونای اختصاصی برای مشتریان ایجاد کنید و یک نقشه سفر برای آنها طراحی نمایید. عدم توجه به این موارد می تواند روند تحلیل را با مشکل مواجه کند.

جدا از این مسئله، گاهی اوقات تیم مدیریت بدون دانش قبلی و تخصص در این زمینه نسبت به تحلیل رفتار مشتریان اقدام می نماید. این مسئله می تواند مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد نماید. از همین رو، برای تحلیل رفتار یک مشتری به شما توصیه می شود تا خدمات تیم های مطرح و حرفه ای فعال در این زمینه را به کار گیرید.

تحلیل رفتار مشتری

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، آنالیز رفتار مشتری مسئله ای مهم به حساب می آید که روی استراتژی ها و روند انجام فعالیت های مختلف توسط یک کسب و کار به صورت مستقیم تاثیر گذار است.

مشتریان مهم ترین سرمایه و دارایی یک کسب و کار هستند. با تحلیل درست آنها، مدیران می توانند بهترین روش کسب سود را به کار گیرند. شما باید به مشتریان ثابت کنید که به آنها اهمیت می دهید و نیازهایشان برایتان اهمیت دارد.

پس برای کسب سود و افزایش تعداد مشتریان خود، شما می توانید هم اکنون نسبت به آنالیز رفتارهای مشتریان اقدام نمایید. اگر شما در این زمینه تخصص ندارید، بهتر است خدمات کارشناسان حرفه ای و خبره فعال در این زمینه را به کار گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *