آموزش بازاریابی

فرآیند توسعه محصول را چگونه طراحی کنیم؟

فرآیند توسعه محصول
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

فرآیند توسعه محصول برای تمام صاحبان کسب و کار یکی از مهم ترین دغدغه ها است. شناخت تکنیک ها و مراحل توسعه ی محصول آنقدر اهمیت دارد که ممکن است عدم داشتن آگاهی نسبت به آن به شکست کسب و کار منجر شود.

به این دلیل است که افراد فعال در تجارت نیاز دارند در این حوزه آموزش ببینند و نسبت به فرآیند توسعه محصول دانش کسب کنند. برای همین تصمیم گرفتیم که در این مقاله در مورد توسعه فرآیند محصول و اهمیت آن، مطلب جامعی ارائه دهیم.

فرآیند توسعه محصول چیست؟

هر تجارت و کسب و کاری که محصول یا خدماتی را به جامعه ارائه می دهد جهت حفظ پویایی و فعالیت خود مستلزم است خدمات و محصولات خود را با نیازهای به روز جامعه تطبیق دهد.

به مراحلی که یک کسب و کار برای رسیدن به این هدف طی می کند فرآیند توسعه محصول گفته می شود. پیگیری این فرایند در هر کسب و کاری ضروری است.

مهم بودن فرآیند توسعه محصول تنها به موردی که در بالا به آن اشاره شد محدود نیست. در لیست زیر شما با مهم ترین دلایل فرآیند توسعه محصول آشنا خواهید شد.

ارائه محصولات بروز به جامعه ای با نیازهای بروزتر

هر چقدر که زمان رو به جلو پیش رود دغدغه های جدیدی برای مردم بوجود می آید. در نتیجه مردم به محصولاتی نیاز پیدا می کنند که برای حل دغدغه هایشان راه حل بهتری ارائه دهد.

در این صورت ممکن است محصولی که همیشه آن را ارائه می دهید به اندازه ی کافی پاسخگوی نیازهای مردم نباشد. این مسئله به افت فروش شما و در نهایت شکست کسب و کارتان منجر خواهد شد. از این جهت اجرای فرآیند توسعه محصول به شما در گذشتن از این چالش کمک خواهد کرد.

ایجاد تنوع در محصولات جهت شوک دهی به میزان فروش

ارائه ی یک محصول با یک شیوه ی مستمر و تکراری باعث می شود به مرور زمان، محصول و خدمات شما جذابیت خود را از دست بدهد. در ادامه نیز میزان فروش شما آسیب جدی خواهد دید. در نتیجه شما می توانید با پیش گرفتن فرآیند توسعه محصول و افزایش تنوع محصولات خود به میزان فروش محصولاتتان شوک خوبی وارد کنید.

ارائه محصولات مکمل خدمات شما

گاهی جهت نگه داشتن مشتریان و تبدیل آن ها به مشتریان ثابت نیاز است که به یک سری جوانب توجه کنید. یک مشتری ترجیح می دهد از یک محل جهت تامین اکثر نیازهایش خریداری کند. استفاده از فرآیند توسعه محصول در این مورد می تواند به بقای مشتری بینجامد.

نکته مهم: نکته ای وجود دارد که خوب است آن را بدانید. مراقب باشید فرآیند توسعه محصول را با فرآیند طراحی محصول اشتباه نگیرید. فرایند طراحی محصول در واقع یکی از زیر شاخه های فرآیند توسعه محصول می باشد‌.

فرآیند توسعه محصول ترکیبی از مراحل پیچیده ای است که صاحب یک کسب و کار باید به خوبی در مورد آن ها بداند. در حالی که فرآیند طراحی محصول تنها یکی از بخش های فرآیند توسعه می باشد.

ما در بخش بعدی این مقاله سعی کردیم مراحل توسعه محصول را به طور ساده برای شما بیان کنیم. بهتر است تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

مراحل توسعه محصولات به صورت ساده

مراحل توسعه محصول

شناخت نیازهای مشتری

اولین مرحله از فرآیند توسعه محصول مختص تحقیق و بررسی نیاز مردم جامعه است. فرقی نمی کند که نوع کسب و کار شما و یا محصولاتی که ارائه می دهید چیست. شما باید در همان حوزه ی کسب و کار خود در مورد نیازهای مشتری ها اطلاعات کاملی بدست آورید.

داده هایی که بدست می آورید مراحل بعدی را برای شما تعیین خواهند کرد. از خودتان این سوال را بپرسید که من در حوزه ی کسب و کار خودم کدام یک از نیازهای مشتری را می توانم تامین کنم؟ مطمئنا به جواب های مناسبی خواهید رسید.

کشف ایده ها و غربالگری آن ها

ایده های جدید را از هر کجا می توان پیدا کرد اما شناخت و تفکیک ایده ی ضعیف از ایده ی قوی ممکن است کمی پیچیده باشد. هر ایده ای را نمی توان اجرا کرد و اگر امکان اجرای آن باشد تشخیص میزان موفقیت آن حتمی نیست.

در نتیجه پس از کشف ایده ها و غربالگری آن ها ما به مرحله بعدی از فرآیند توسعه محصول نیاز داریم. فرآیند طراحی محصول مربوط به این مرحله می باشد. شما در بخش ایده پردازی بر حسب حوزه ی کاری خود می توانید محصول را طراحی کنید یا به صورت آماده نمونه ی آن را از تولیدی ها و کارخانه ها تهیه کنید.

انجام آزمایش های اولیه بر ایده ها

شما باید قبل از سرمایه گذاری بر ایده ابتدا آن را در بازار تست کنید. ایده ها را به صورت مفهومی و مجازی در بازار عرضه کنید. همچنین می توانید محصول و ایده ی انتخابی خودتان را به مقدار کمی در بازار به صورت فیزیکی ارائه دهید.

اگر واکنش بازار نسبت به ایده ی انتخابی شما قابل قبول و نسبتاً خوب بود احتمالا می توانید بر چنین ایده ای در مراحل گسترده تری سرمایه گذاری کنید.

تحلیل میزان اقتصادی بودن محصول

در این مرحله از فرآیند توسعه محصول، کالا از جوانب متعددی بررسی می شود و به عنوان ایده ای که بتوان بر آن تکنیک های بازاریابی اجرا شود در نظر گرفته خواهد شد. به دلیل احتمال کپی برداری از ایده در این مرحله صاحبان برخی کسب و کارها ترجیح می دهند این بخش را نادیده بگیرند!

سرمایه گذاری گسترده بر محصول

اگر پس از گذشت از تمام مراحل بالا به این نتیجه رسیدید که ایده ی محصول انتخابی شما به موفقیت کسب و کارتان کمک می کند یعنی محصول جدید شما قابلیت ارزش سرمایه گذاری بیشتر را پیدا کرده است.

اکنون می توانید با هزینه کردن بر تبلیغات و سرمایه گذاری در تولید و تهیه ی محصول جدید به فروش گسترده ی آن بپردازید.

خلاصه سخن

طی کردن یکباره فرآیند توسعه محصول برای رشد کسب و کار شما کافی نیست. شما بر حسب وضعیت بازار و درخواست کننده ها باید مدام در حال تکرار این چرخه ی تجاری باشید. بروز بودن کسب و کار و همگام سازی آن با روند پیشروی جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم مقاله توسعه محصول چیست و چه اهمیتی دارد را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *