آموزش برندینگ

7 عامل برجسته شدن برند شما در بین رقبا

برندسازی موفق
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

عواملی که باعث برجسته شدن برند شما در بین رقبا میشود

ساخت یک برند قدرتمند توسط کسب و کارها، یکی از فاکتور هایی است که در دنیای تجارت امروز باعث موفقیت هرچه بیشتر آنها می شود. ساخت برند در صورتی روز به روز به سمت موفقیت کسب و کار شما میل خواهد کرد که بتوان آن را نسبت به دیگر برندها متمایز و متفاوت نمود.

برای رسیدن به این هدف یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که به بهترین جنبه های برند خود توجه کرده و از آن ها طوری استفاده کنید که مشتری را به کسب منافع بیشتر سوق دهد.

ما در این مقاله قصد داریم به روش هایی اشاره کنیم که می توان از طریق آن برند متمایز تری داشته و به عبارتی عواملی که باعث برجسته تر شدن برند شما نزد رقبا می شود را بیان کنیم.

تمامی برند ها با استفاده از روش های بازاریابی و تبلیغات با یکدیگر به رقابت می پردازند. اما اگر قصد دارید توجه بیشتری از مخاطبان را به برند خود در بین سایر برند ها جلب نمایید بایستی اقداماتی در جهت منحصر به فرد بودن خود انجام دهید.

بنابراین پس از خواندن این مقاله اطمینان حاصل کنید که برند شما ویژگی های ذکر شده را دارا بوده و آن ها را به نمایش مخاطبان می گذارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف برند به زبانی ساده و خودمانی را مطالعه فرمایید

اصالت برند

اولین فاکتور بسیار مهم در برجسته تر شدن برند کسب و کار شما، اصالت آن می باشد. اگر سعی در تقلید از نام تجاری رقیب خود دارید، مردم دلیلی قانع کننده برای انتخاب نکردن شما خواهند داشت.

اگر پیام شما کلیشه ای باشد، به طور یقین مخاطبان کم تری را همراه خود خواهد داشت. بنابراین برای متمایز بودن در ابتدا می بایست اصیل بود. به دنبال ویژگی باشید که قبل از آن کسی آن را ندیده است. تصویر و صدایی را با آن همراه کنید که بیانگر شما و کسب و کارتان باشد.

هرچند گفتن این موضوع از عمل کردن به آن بسیار راحت تر است، اما اگر دوست دارید در بین تعداد بالایی از رقبا خاص و متمایز عمل کنید می بایست به همان میزان خاص و اصیل باشید.

صادق بودن

نشان دادن بعد انسانی برند شما قدم بعدی قابل توجه می باشد. بدیهی است که پاسخ گویی به مشتریان در ساده ترین حالت ممکن که هر برندی از پس آن بر میاید، بسیار ساده است.

اما آیا این عمل باعث ایجاد اعتماد مخاطب می شود؟ البته که نه. شما در این حالت تنها مانند یک دستگاهی رفتار می کنید که بدون روح بوده و تنها پاسخی کلیشه ای و همیشگی برای مخاطبان به همراه دارید و این امر به نوبه خود باعث عدم اعتماد مردم و عدم شفافیت و صداقت شما در برندتان می شود.

بنابراین لازم است که نام تجاری شما درجه ای از صداقت را نشان دهد. در این میان حتی اگر اشتباهاتی از طرف برند شما رخ دهد به دلیل این که توانسته اید در عین صداقت و شفافیت با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید، در بلند مدت می توانید ارتباطات قدرتمند و خوبی با آن ها داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله چطور برای کسب و کار خود برند بسازیم؟ را مطالعه فرمایید

درک کردن

بهترین و مشهور ترین برندها، برندهایی هستند که مخاطبان هدف خود را به خوبی درک می کنند و مشتریان را نسبت به این موضوع آگاه می کنند.

آن ها سعی می کنند با استفاده از راه های مختلف خود را همسو و هم درد با مشتری نشان دهند. به طور مثال، اگر مخاطبان هدف کسب و کار شما والدین هستند، می توان با نشان دادن مشکلات رایج والدین در طول روز و ایجاد حس همدردی با آن ها، مخاطبان را به ایجاد ارتباط با برند و کسب و کار خود ترغیب کرد.

این اقدام باعث افزایش تعامل با نام تجاری شما خواهد شد. همچنین این امر به نوبه خود باعث ایجاد افزایش ترافیک در وبسایت و نیز افزایش نرخ تبدیل سرنخ به مشتری واقعی خواهد شد. در این میان کافی است به طور مداوم تحقیق کرده و اهداف مورد نظر را با گروه مخاطب هدف خود تنظیم نمایید.

عوامل موفقیت برند

جسور بودن

اگر تنها یک عامل بسیار مهم وجود داشته باشد که تمامی کسب و کارها باید به آن متکی باشند، داشتن جسارت لازم و کافی است. در برندینگ، ریسک تبدیل سرنخ به مشتری نهایی وجود دارد.

جسور ترین برند ها آن هایی هستند که در اجرای تکنیک های جدید، جسارت و قدرت کافی داشته و از انجام آن ها نمی هراسند. همچنین برندهای جسور از این که موضع گیری خاصی در مورد مسائل بحث بر انگیز در صنعت خود داشته باشند، هراسی ندارند.

این گونه برندها به قدری جسورند که می توانند بخشی از مخاطبان خود را حذف کنند، در حالی که همچنان نسبت به مشتریان خود وفادار می باشند و احترام خاصی را برای آن ها قائل هستند. بنابراین همواره تلاش کنید تا در ذهن مشتریان وفادار خود برندی جذاب، جسور و خوب باشید.

ثبات عمل

اگر یک برند توقع دارد تا مخاطبان و مشتریان همواره به آن وفادار بوده و همراه آن باشند می بایست پایداری و ثبات عمل داشته باشد. یک کسب و کار لازم است در تمام مراحل برندینگ شرکت، ثبات و سازگاری پیام را با فعالیت ها و اقدامات خود همراه سازد.

به یاد داشته باشید که اگر استانداردهای برندینگ شما به وضوح تعریف نشده باشد یا پیام ثابتی را به مخاطبان القا نکند، باید دور تمامی مخاطبان هدف را خط کشید و انتظاری برای وفاداری از آن ها نداشت.

توجه داشته باشید که هدف نهایی این است که مخاطبان خود را تا زمان ممکن حفظ کنید؛ اما برای انجام این کار، نیاز به یک حس آشنا و با ثبات در مشتریان خود دارید تا بتوانید رفتار آن ها را پیش بینی کنید.

در حال حاضر بهترین راه برای محافظت از ویژگی های ذکر شده این است که ابتدا استانداردهای نام تجاری خود را ایجاد و به تثبیت برسانید و سپس، از اینکه تمامی افرادی که در مجموعه و کمپین شما وجود دارند، مهارت های لازم برای اجرای کار را دارا هستند اطمینان حاصل نمایید.

قابل مشاهده بودن

وقتی اهداف مشخص و پیام خوبی دارید، باید روی دیده شدن برند خود کار کنید. اگر افراد و مخاطبان برند شما را نبینند، به هیچ وجه نمی توانند به آن پاسخی مثبت یا منفی نشان دهند. برای این کار لازم است آزمون و خطاهای بسیاری انجام شود تا در نهایت به آن چه که برای برند شما بهتر است دست پیدا کنید.

اگر چه برخی از مشتریان بالقوه بدون شک از طریق جستجوهای ارگانیک و سایر ورودی ها با کسب و کار شما در ارتباط خواهند بود، اما لازم است استراتژی های بازاریابی خود را متنوع کنید تا افراد مختلف از راه های ارتباطی متنوع برند شما را ببینند و به مرور جذب آن شوند.

به عنوان مثال می توانید محتوای خود را در نشریات مختلف و یا شبکه های اجتماعی منتشر کنید. همچنین می توانید با سرمایه گذاری در تبلیغات و ترویج فروش به دیده شدن هرچه بیشتر برند خود کمک کنید.

به یاد داشته باشید که در هر شرایطی شما نیاز به فعالیت در برخی از رسانه ها برای رساندن پیام خود به مخاطبان را دارید، در غیر این صورت هرچه قدر هم پیام تان جذاب باشد به گوش افراد کمی خواهد رسید.

پیشنهاد می کنیم مقاله وفاداری مشتری نسبت به برند را مطالعه فرمایید

ارزش بیشتر

یکی از عواملی که می تواند باعث برجسته تر شدن برند شما نسبت به رقبا شود ارائه ارزش بیشتر نسبت به رقبای خود می باشد. ارزش سازی می تواند به روش های مختلفی انجام شود.

به طور مثال یک کسب و کار می تواند محصولات و خدمات پس از فروش بهتری را نسبت به رقبا برای مشتری در نظر داشته باشد چرا که خدمات دریافتی از سمت مشتری یکی از فاکتورهایی است که در ذهن مشتری نقش می بندد.

روش های زیادی برای متمایز کردن و ارائه ارزش بیشتر برای مخاطب وجود دارد، کافی است بهترین روشی که فکر می کنید به تمایز برند شما منجر می شود و در عین حال مورد استفاده و پسند مخاطب می باشد را به کار بگیرید.

بازسازی برند، روشی متفاوت جهت متمایز نمودن برند

شیوه های دیگری نیز برای متمایز نمودن برند نسبت به رقبا وجود دارد که عموما برای کسب و کارهایی مفید واقع می شود که رشد کمی داشته اند و به اندازه کافی شخصیت مند نیستند. در این صورت یکی از عواملی که می تواند موجب اوج گرفتن برند شود، احیای دوباره آن است.

برای رسیدن به این خواسته می بایست تصمیماتی اتخاذ شود که نه تنها برای مشتری جذاب بوده بلکه باعث رشد و بهتر شدن هر روزه موقعیت برند شما شود. بدین منظور می توان از روش های زیر برای متمایز نمودن برند خود استفاده کنید:

قیمت گذاری متفاوت

یکی از روش های متمایز نشان دادن برند شما نزد مخاطبان، قیمت گذاری متفاوت می باشد. گاهی اوقات ارائه خدمات کمی ارزان تر از دیگران باعث می شود که در یک چشم به هم زدن به پرفروش ترین برند تبدیل شوید و سود حاصل از این اتفاق به مراتب بالاتر از حالت ابتدایی( کالا با قیمت گران) می باشد.

با این حال اگر به هر علتی تمایل به ارزان فروشی ندارید می توانید با ارائه کیفیت بهتر و در مقابل قیمتی بیشتر از سایر رقبا متمایز باشید.

استفاده از مهارت های خود

ممکن است برند شما بر روی موردی خاص، عملکرد خوبی داشته باشد در این صورت برای تمایز در برند فقط کافیست روی تخصص خود تاکید کنید.

به طور مثال پیتزا دومینو که همگی افراد با آن آشنا هستند با تحویل پیتزا به مشتری های خود در زمانی کمتر از نیم ساعت برندی متمایز را برای خود ایجاد کرده است. این عمل، مهارتی است که شاید برند دیگری از آن بهره مند نباشد.

چیدمان متفاوت محصولات

فرقی نمی کند که از یک سایت فروشگاهی آنلاین یا یک مغازه و فروشگاه حضوری برخوردارید، بلکه یک عامل متمایز کننده برند شما نسبت به رقبا نوع چیدمان محصولات و در معرض دید مخاطب قرار دادن آنها می باشد.

اینکه برای برند خود هویتی بسازید که تا به حال وجود نداشته و از ذهن مشتری ها به این راحتی پاک نشود می تواند برندی متمایز را برای شما تضمین کند. بنابراین در نوع چیدمان و ارائه محصولات و خدمات خود کمی خلاقیت به خرج دهید.

طراحی برند

خلاقیت و نوآوری

بدین منظور می توانید برای برند خود یک نماد جذاب در نظر بگیرید که کمی با طنز ترکیب شده باشد. در این حالت مشتری ها با این تصور که شرکت شما نسبت به دیگر رقبا متفاوت است برند شما را انتخاب می کنند.

به یاد داشته باشید که خلاقیت یکی از عواملی است که به راحتی می تواند موجب متمایز شدن برند شما نسبت به رقبا شود. خلاقیت به ویژه در برندهایی که تکنولوژیک هستند بیشتر به چشم مشتری می آید. اپل نمونه بارز یک برند خلاق در تمامی زمینه های کاری خود می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله 4 تفاوت اساسی برند و برندینگ را مطالعه فرمایید

توجه به احساسات

یکی از روش های برجسته کردن و متمایز کردن برند این است که در ارائه محصول خود، احساس مشتری ها را در نظر بگیرید. یکی از شرکت های موفق که از این شیوه برای متمایز نمودن برند خود استفاده کرده است شرکت کوکاکولا می باشد.

ساده کردن زندگی افراد

امروزه با پیچیده تر شدن هر روزه دنیا و مسائل موجود در آن، ایجاد سادگی و توجه به ساده کردن زندگی افراد، می تواند به جذب مشتری به برند کمک شایانی نماید. کافیست برند خود را ساده و در عین حال لذت بخش معرفی کنید تا شاهد پیشرفت همه جانبه آن و استقبال گسترده مخاطبان باشید.

یک مثال ساده عرضه محصولات فاقد مواد سمی و شیمیایی (درمقابل محصولات پر فروش شیمیایی امروزی) به مشتریان و آشنایی آن ها با تفاوت بین مواد شیمیایی و غیر شیمیایی در زندگی می باشد. این عمل به نوبه خود یعنی تمایز برند شما در مقابل چند صد برند مشابه.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید روش های مختلفی برای متمایز کردن برند شما نزد رقبا وجود دارد که متناسب با نوع کسب و کار و جایگاه فعلی آن می بایست بهترین روش ها و تدابیر لازم را برای داشتن برندی متفاوت در نظر گرفت.

اگر قصد شروع برندسازی را دارید این عوامل می توانند در توسعه نحوه برندینگ نقش راهنما و هدایت گر را ایفا کنند. اما اگر قبلا نام تجاری داشته اید که به درستی رشد نکرده و یا رشد آن متوقف شده است، پیاده سازی و اجرای یک کمپین بازسازی برند را در نظر داشته باشید.

در این میان کافی است استراتژی برند فعلی خود را بررسی کرده و و با توجه به آن از استانداردهای مورد نظر خود برای بازسازی برند و متمایز نمودن آن بین سایر برندها استفاده نمایید.

هدایای تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *