آموزش تبلیغات

طراحی کمپین تبلیغاتی و مبانی اصولی آن

طراحی کمپین تبلیغاتی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در مدیریت تبلیغات، کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌ای از عملیات برنامه‌ریزی‌شده برای تبلیغ یک مؤسسه یا خدمات و کالاهای آن گفته می‌شود. به عبارتی ساده‌تر، کمپین تبلیغاتی به معنای استفاده از کانال‌های مختلف جهت رساندن پیام تبلیغاتی است.

کمپین‌های تبلیغاتی که به صاحبان کسب و کار و تیم‌ها‌یشان تعلق دارند، بهترین استراتژی را برای پیشرفت محصولات و خدمات شرکت تعیین می‌‌کنند. فرقی نمی‌کند که پیشنهاد محصول یا خدمات جدید داشته باشید یا برنامه‌ای برای ترفیع محصولات خود از طریق آنلاین یا آفلاین؛ در هر صورت، یک کمپین بازاریابی می‌تواند شما را از طریق فرایندهای تعریف‌شده در این راستا هدایت کند.

یکی از اهداف کمپین‌های تبلیغاتی، آگاهی مشتریان از محصول مورد نظر است. همچنین، کمپین تبلیغاتی از طریق تبلیغ کردن، تلاش می‌کند تا مردم را به خرید محصول مورد نظر متقاعد کند.

از دیگر اهداف ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، فراهم کردن شرایط برای قرار گرفتن محصول در دست مخاطبان است.

از کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان برای تبلیغات هر نوع محصول یا خدماتی استفاده کرد. همچنین، فعالیت این کمپین‌ها به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌پذیرد.

در هر صورت، همان‌طور که گفته شد، هدف کلی از طراحی یک کمپین تبلیغاتی، رساندن پیام یک محصول یا برند به مخاطبان است و هر کمپین تبلیغاتی می‌بایست براساس استراتژی بازاریابی سازمان و برند یا محصول مورد نظر خود، طراحی شود.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

قبل از طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی باید به این نکته توجه داشت که تمام محصولات و خدمات یک کسب و کار، برای همه افراد مناسب نیستند؛ حتی اگر آن شخص در حوزه دامنه بازار کمپین تبلیغاتی شما باشد.

در کمپین تبلیغاتی باید به دنبال راه و روشی بود که بتوان اکثر بازارهای هدف را تحت پوشش قرار داد. البته این مسئله برای کسب وکارهای بزرگ بازخورد بیشتری به همراه خواهد داشت و کسب و کارهای کوچک اگر قصد تبلیغ در تمام بازارها را داشته باشند، ممکن است این مسئله به قیمت نابودی آنها تمام خواهد شد.

بنابراین، در یک بازار و کمپین تبلیغاتی سعی نکنید که تمام خدمات و محصولات خود را به کاربران عرضه کنید؛ بلکه در صدد ارائه آن محصولاتی باشید که بتواند کاربران را به سمت خود جذب نماید.

همچنین، قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی می‌بایست آن را خودتان بیازمایید. بدین صورت که برخی دوستان و نزدیکان را دعوت کنید تا نظاره‌گر کمپین تبلیغاتی شما باشند.

سپس، با بررسی اینکه مخاطبان جذب تبلیغ صورت گرفته شده‌اند یا خیر، می‌توان تا حدودی از موفق بودن یا عدم موفقیت کمپین تبلیغاتی اطمینان حاصل کرد.

در ادامه به مراحل اصلی در طراحی و ایجاد کمپین تبلیغاتی می‌پردازیم.

1- تحقیقات

اولین قدم جهت طراحی کمپین تبلیغاتی برای محصولاتی که قصد تبلیغ آن را داریم، تحقیقات بازار است. در این مرحله، می‌بایست موقعیت محصول نسبت به رقبا در بازار هدف سنجیده شود.

در واقع، تحقیقات بازار جزو فرایندهایی است که هیچگاه تمام نمی‌شود و لازم است قبل از طراحی هر کمپینی، برآوردی از رقبا، پرسونا، جایگاه خود و محصول مورد نظر در بازار داشته باشید.

2- شناخت مخاطبان هدف (پرسونا)

بعد از انجام تحقیقات بازار، نوبت تهیه لیستی از پرسونا است. درواقع، در این بخش لازم است مخاطبان و مشتریان مورد نظر شناسایی شوند. پاسخ به این سوال که چه کسانی قرار است محصولات ما را خریداری کنند و چه کسانی را باید مورد هدف قرار دهیم، در این بخش قرار می‌گیرد.

شناخت مخاطب هدف در نهایت باعث اثربخشی هرچه بیشتر کمپین تبلیغاتی می‌شود؛ چراکه در صورتی که از مخاطب شناخت لازم را به دست آوریم و با زندگی و سبک آنان آشنا شویم، می‌توانیم بهترین کانال‌های ارتباطی موثر با آنان را نیز بسنجیم. درواقع، تعیین پرسونا در مراحل بعدی طراحی کمپین تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، آن را نادیده نگیرید.

3- تعیین بودجه

گام سوم در طراحی کمپین تبلیغاتی، تعیین بودجه است. اقلامی همچون هزینه رسانه، اجرا و نمایش تبلیغ، کارهای اداری و مواردی از این دست که در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی دخالت دارند را در زمان بودجه‌بندی کمپین تبلیغاتی مد نظر قرار دهید و هزینه‌ای را به طور مجزا برای آنان اختصاص دهید.

در واقع بودجه و توانایی مالی سازمان می‌تواند استراتژی تبلیغات را جهت دهد و بعد از تعیین بودجه می‌توان مشخص کرد که برای مثال، سازمان فوق، امکان تامین و پوشش هزینه‌های تبلیغاتی در کانالی مانند تلویزیون را دارد یا خیر یا باید بودجه خود را صرف خرید و ارائه هدایای تبلیغاتی کند.

4- انتخاب تم مناسب کمپین تبلیغاتی

تصمیم‌گیری در مورد تم مورد استفاده در کمپین تبلیغاتی یکی دیگر از موارد مهم در طراحی کمپین‌هاست. در این حالت، لازم است رنگ قالب کمپین مشخص شود و گرافیک مورد استفاده در تمام تبلیغات باید یکسان یا حداقل شبیه به هم باشند.

همچنین، نوع موسیقی و صدای مورد استفاده در کمیپن نیز در این مرحله تعریف و مشخص می‌شود. طراحی تبلیغات، پیامی که از طریق تبلیغ باید به مخاطبان برسد، زبانی که در کمپین مورد استفاده قرار می‌گیرد و مواردی از این قبیل ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که باید از قبل و با توجه به هدف و پیام تبلیغ و متناسب با استراتژی بازاریابی و برند شرکت، مشخص شوند.

5- انتخاب رسانه مناسب

در این مرحله، می‌بایست تعداد رسانه‌ها و شبکه‌هایی که در کمپین مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشخص شود. این موارد براساس دسترسی به مخاطب تعیین و هدف گذاری می‌شوند.

شناخت مخاطب و در نظر گرفتن پرسونا در تعیین رسانه نقش بالایی خواهد داشت. همچنین، میزان بودجه تعیین‌شده و هدف از برگزاری کمپین تبلیغاتی نیز نقش بسزایی در تعیین رسانه مناسب دارند.

6- برنامه‌ریزی رسانه

برنامه‌ریزی در مورد نمایش تبلیغات در رسانه می‌بایست با دقت بالایی انجام شود. اهمیت این مرحله در این است که هزینه تبلیغات در رسانه‌های مختلف بسیار بالا است.

بنابراین، لازم است زمانی را که مخاطبان هدف شما از رسانه مورد نظر بیشتر استفاده می‌کنند، شناسایی کنید و تبلیغات خود را در این زمان‌ها به معرض نمایش بگذارید تا اثربخشی مناسبی به همراه داشته باشند.

برای مثال، تبلیغ کالایی که مربوط به بانوان است مثل هدایای تبلیغاتی فانتزی و در ساعاتی بین اخبار یا گزارش ورزشی پخش می‌شود، قطعا بازخورد پایین‌تری خواهد داشت؛

چراکه در این مواقع اکثرا آقایان به دیدن فوتبال و یا گزارش ورزشی می‌پردازند و چه‌بسا بهترین زمان برای پخش تبلیغاتی مناسب با آقایان مثل هدایای تبلیغاتی مدیریتی است.

7- اجرای کمپین تبلیغاتی

مرحله نهایی، اجرای کمپین تبلیغاتی است. بعد از اینکه تمام 6 مرحله اصلی بالا انجام شد کمپین تبلیغاتی به اجرا درآمده و بازخوردهای آن ارزیابی می‌شود. در حین اجرای کمیپن، زیر نظر داشتن مخاطبان مهم بوده تا بتوان توسط آن اثربخشی کمپین را اندازه گیری کرد.

بررسی میزان اثرگذاری تبلیغ به سازمان کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف کمپین خود را شناسایی کند و در کمپین‌های بعدی از اطلاعات به دست آمده استفاده کند تا اثربخشی را به حداکثر میزان لازم برساند.

توجه داشته باشید که قبل از به اجرایی درآمدن کمپین تبلیغاتی همان‌گونه که در بالا اشاره شد، بهتر است کمپین تبلیغاتی نزد دوستان به اجرا گذاشته شود و بازخورد اولیه‌ای از آنها دریافت شود تا در صورت موثر نبودن و جذب نکردن مخاطب، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

تحقیقات گسترده‌ای که در حوزه کمپین‌های تبلیغاتی انجام شده است حاکی از آن است که اکثر رسانه‌های مورد استفاده در این کمپین‌ها، رسانه‌های چاپی مانند روزنامه، مجله و نشریه هستند.

برخی رسانه‌های الکترونیکی مثل تلویزیون، رادیو، ایمیل و تلفن نیز در کمپین‌‌های تبلیغاتی استفاده می‌‌شوند. برخی بر این عقیده‌اند که تلفن همراه یک رسانه خوب برای کمپین‌های تبلیغاتی است. برخی دیگر نیز بر این باورند که بهترین رسانه برای تبلیغات، از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام است.

در هر صورت، انواع و اقسام رسانه‌ها جهت انجام کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارد که متناسب با کسب و کار و حوزه فعالیت، بودجه و دیگر عوامل، زیر نظر و مشاوره شرکت‌های تبلیغاتی می‌توان بهترین را انتخاب کرد.

همچنین، موارد ذکرشده در بالا که اصول پایه هر کمپین تبلیغاتی است، متناسب با هر کسب و کاری به صورت اختصاصی برنامه‌ریزی خواهد شد و موارد ذکرشده تنها سرنخ‌های اصلی موضوع هستند.

همچنین به یاد داشته باشید که برنامه شما برای کمپین تبلیغاتی نباید یک برنامه کاملاً قطعی و از پیش تعیین‌‌شده باشد. شما می‌‌بایست در هر مرحله از کمپین‌‌های تبلیغاتی، اقدام به اصلاح و بازیابی برخی از بخش‌ها متناسب با نیاز هدف کنید؛

زیرا هیچ ایده‌ای کاملاً منطبق بر واقعیت روی نخواهد داد. اما، در صورتی که به دنبال رشد قابل ملاحظه و تاثیرگذاری هستید، توجه و پیاده‌‌سازی صحیح و اصولی برنامه اولیه یا اصلاح‌شده الزامی است.

2 thoughts on “طراحی کمپین تبلیغاتی و مبانی اصولی آن

  1. محمود گفت:

    مقالاتی که در موردرشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم

    1. پشتیبان صدراگیفت گفت:

      خوشحالیم که این مقالات مورد رضایت شما قرار گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *