اصول کسب و کار

طراحی غرفه نمایشگاهی و 7 باید بیزینسی

طراحی غرفه نمایشگاه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

به عنوان مجموعه دار هدایای تبلیغاتی در اکثر نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی که در داخل ایران برگزار می شود خودمان و یا محصولاتمان حضور داریم. به تجربه متوجه شده‌ ایم که یکی از دغدغه‌های اصلی  هر غرفه داری این است که ، غرفه اش در بین آن همه غرفه مثل الماس خودنمایی کند و با استقبال بازدیدکننده ها روبرو شود.

جواب همه سوالات اینجاست

تجربه و مطالعه ما در صدراگیفت، درباره طراحی و چیدمان غرفه ، به ما نشان می دهد که اصول خاصی برای طراحی و چیدمان غرفه وجود دارد و از ابزارها و تجهیزات مخصوصی استفاده می شود. در این مقاله دو قسمتی، درباره همه این ها به طور مفصل و ساده صحبت می کنیم و امیدواریم که برای همه کسانی که می خواهند در نمایشگاه به عنوان یک غرفه دار شرکت کنند، جامع و مفید باشد.

در قسمت نخست به مباحثی می پردازیم که به سوالات ما پیرامون چرایی و چگونگی طراحی و چیدمان غرفه پاسخ می دهد و در قسمت دوم مقاله، درباره جزئیات و نکات کلیدی می گوییم که ضرورت دارد به عنوان غرفه دار نمایشگاه، در مورد آن ها اطلاع داشته باشیم.

توصیه می کنیم { نمایشگاه ها چه مزیت هایی برای کسب و کارها دارند؟ } را مطالعه فرمائید.

طراحی غرفه چه اهمیتی دارد؟

اهمیت طراحی غرفه

اجازه بدهید اول ببینیم که طراحی غرفه به چه دردی می خورد و چه سودی برای غرفه دار دارد. غرفه نمایشگاه حرف های زیادی برای بازدیدکنندگان دارد، اگرچه نمی تواند حرف بزند، اما داستان کسب و کار شما را به شیوه های بصری به بازدیدکننده ها بیان می کند.

ظاهر غرفه به تنهایی یک تبلیغ برای شما است. آن زمان که شکل و شمایل غرفه مورد توجه قرار می گیرد و با ایده های نو و جالب طراحی و چیدمان می شود، یک تبلیغ خوب است و آن وقتی که طراحی غرفه اهمیتی ندارد و وسایل غرفه، نامتناسب و ناآگاهانه چیدمان شده است، یک تبلیغ بد برای کسب و کار به حساب می آید.

در حرفه خود حرفه ای می شوید

طراحی و چیدمان هوشمندانه و زیبای غرفه، برای بازدیدکنندگان این پیام را دارد که شما در حرفه خود واقعا حرفه ای عمل می کنید و یک کسب و کار پویا و با انگیزه هستید. آن ها از پویایی و انگیزه شما، انرژی می گیرند و نسبت به کیفیت و پشتیبانی محصولات شما، اطمینان خاطر پیدا می کنند.

از طرفی ایجاد تمایز بین غرفه ها چه از لحاظ کیفیت و تنوع محصول و چه از نظر طراحی و چیدمان غرفه، حساب کسب و کار شما را از بقیه جدا می کند و شما برای بازدیدکنندگان، تافته جدا بافته می شوید.

تصور کنید که من غرفه خودم در حوزه صنایع دستی تبلیغاتی را طوری طراحی و چیدمان کنم که در بین غرفه ها متمایز باشد. این کار، کسب و کار من را حداقل در شهر خودم، تبدیل به یک برند در زمینه صنایع دستی و هنری می کند و بیشتر از قبل شناخته می شوم.

ملزومات طراحی و چیدمان خوب

ملزومات طراحی و چیدمان خوب

با یک جستجوی ساده در اینترنت، طرح های زیادی برای طراحی و چینش غرفه می بینیم که الگوهای جالب و خلاقانه ای به ما می دهند، اما قبل از این که این ایده ها را به مرحله اجرا در بیاوریم، ضروری است که به این پرسش ها فکر کنیم و متناسب با جواب این ها، دست به کار شویم.

  • این که محصولات و یا خدماتی که می خواهیم در نمایشگاه به نمایش بگذاریم، چه هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
  • شکننده و حساس هستند؟ به دما وابسته هستند یا در برابر حرارت و گرما مقاومت دارند؟
  • چه اندازه ای دارند، حجیم و در ابعاد بزرگ هستند یا این که این محصولات و خدمات نیاز به فضای حقیقی ندارند و دیجیتالی هستند؟
  • محصولات و خدمات ما در چه گروهی قرار می گیرد؟ آموزشی یا تزئینی؟ بهداشتی و آرایشی یا صنعت و تکنولوژی؟ آن ها کدام نیاز بازدیدکنندگان را می توانند پاسخ بگویند و چه مزیت هایی دارند؟
  • برگزارکنندگان نمایشگاه جه امکاناتی برای غرفه داران مهیا کرده اند؟
  • این نمایشگاه در فضای باز برگزار می شود یا در یک فضای سرپوشیده است؟
  • نمایشگاه چه قوانینی برای طراحی و چیدمان غرفه ها تعیین کرده است؟
  • این غرفه به چه شکل است، مربع، مستطیل، دایره یا چند ضلعی؟ چقدر مساحت دارد؟
  • چه مقدار می خواهیم برای طراحی غرفه هزینه کنیم؟

اگر چه طراحان غرفه به این سوال ها توجه دارند و سعی می کنند، یک طراحی بی نقص داشته باشند، اما ما به عنوان غرفه دار بهتر است این ها را بدانیم و احیانا اگر مغایرتی مشاهده کردیم، به طراح بگوییم تا در نهایت، در قبال هزینه ای که می کنیم، یک طراحی خوب برای غرفه مان داشته باشیم.

توصیه می کنیم { نمایشگاه و کسب و کار من } را مطالعه فرمائید.

فضای غرفه چقدر باشد؟

ممکن است فکر کنیم برای طراحی زیبا و استاندارد غرفه، لازم است حتما فضای غرفه بزرگ باشد، اما الزاما این طور نیست. میزان فضای لازم برای غرفه، به این ها بستگی دارد:

هدف

هدف

یک غرفه نمایشگاهی می تواند برای یک یا چند هدف دایر شود و مقدار فضای لازم، متاثر از این هدف ها باشد. مثلا من فقط یک هدف از نمایشگاه دارم و آن این است که کارهای هنری و صنایع دستی ام را به فروش برسانم، بنابراین فضای آنچنان زیادی لازم ندارم.

اما در نظر بگیرید که یک شرکت بزرگ و فعال در حوزه کامپیوتر، سخت افزارها و نرم افزارهایی ارائه می دهد که در زمینه واقعیت مجازی کاربرد دارند و قصد دارد در نمایشگاهی غرفه بگیرد. این شرکت در این نمایشگاه چند هدف را دنبال می کند.

اول این که فرصتی فراهم آورد که همه بازدیدکنندگان بتوانند محصولات و خدمات آن ها را تست و بررسی کنند. بنابراین لازم است بخشی از غرفه را به سخت افزارها و ابزارهایی که لازم است، اختصاص دهد تا بازدیدکنندگان بتوانند از نزدیک محصولات و قابلیت های هر یک را مشاهده و لمس کنند.

دوم این که این شرکت می خواهد در کنار تست و بررسی محصولات خود، یک بخش از فضای غرفه را برای ایجاد کارگاه هایی با ظرفیت 10 الی 12 نفر اختصاص دهد تا افراد علاقه مند و مستعد با حضور در این کارگاه ها با موضوع کاری آن ها آشنا شوند.

از طرفی یک هدف دیگر هم دارد و آن این است که برای مذاکره با سرمایه گذاران و مشتریان، قسمت دیگری از غرفه را برای جلسات و نشست های 3- 4 نفره در نظر بگیرد. روشن است که این شرکت به فضایی بیشتری نیاز دارد.

تناسب

بعد از مشخص شدن هدف، باید ببینیم، بسته به تعداد و حجم محصولات و لوازمی که می خواهیم به نمایشگاه بیاوریم، چقدر فضا لازم داریم. اگر تعداد یا حجم وسایلی که در غرفه قرار دادیم، بیشتر از ظرفیت غرفه باشد، غرفه شلوغ و بی نظم می شود و اگر فضا نسبت به تعداد و حجم وسایل بزرگ باشد، فضای خالی بیشتر از محصولات به نمایش گذاشته شده، جلب توجه می کند.

برای این که تناسب بین وسایل داخل غرفه و مقدار فضای موردنیاز برقرار شود، پیشنهاد این است که خودتان را جای بازدیدکنندگان بگذارید و از منظر آن ها به این موضوع نگاه کنید.

چیدمان

نحوه چیدمان وسایل غرفه نیز تا حدود زیادی فضای غرفه را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی وسایل غرفه آن چنان مرتب و هماهنگ با فضا چیده شده اند که کمی و یا زیاد بودن وسایل داخل غرفه مشخص نیست و گاهی هم چیدمان نامناسب، باعث می شود تا ما احساس کنیم که در غرفه فضای خالی زیاد داریم و یا با محدودیت فضا روبرو هستیم.

هویت بخشی به غرفه

هویت بخشی به غرفه

در نمایشگاه ها حتما مشاهده کرده اید که بعضی از غرفه ها علی رغم این که محصول با کیفیت و قابل عرضه دارند، هیچ گونه نام و نشانی ندارند. حتی آن هایی که صاحب نام و نشان تجاری هستند، به نصب یک بنر حاوی نام شرکت بسنده می کنند.

در بهترین حالت هم، اگر برای طراحی غرفه هزینه کرده اند و غرفه یک طراحی شیک و زیبا دارد، بازدیدکننده به زحمت می تواند نام و نشان تجاری غرفه را پیدا کند، چه برسد به این که به آدرس، شماره تماس و وب سایت غرفه هم دسترسی داشته باشد.

مهم است مشخصات یک کسب و کار، به خصوص نام و نشان تجاری در طراحی غرفه لحاظ شود و در ابعاد کوچک و بزرگ و در زوایای مختلف، جلوی چشم بازدیدکنندگان باشد. آن ها حق دارند از هویت غرفه ای که بازدید می کنند، مطلع شوند و با اطمینان از محصولات و خدمات باکیفیت شما خرید کنند.

در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان نمایشگاه زمانی که از مشاهده یک محصول یا خدمت به وجد می آیند، حتی اگر در آن لحظه خرید یا سفارشی ندهند، دوست دارند درباره شما بیشتر بدانند و شما را به خاطر بسپارند.

با وجود همگانی شدن استفاده از اینترنت، امروزه بازدیدکنندگان علاقه دارند که محصولات و خدمات شما را از طریق وب سایت یا شبکه های اجتماعی پیگیری کنند. پس این لطف را از بازدیدکننده ها که مشتریان بالقوه شما هستند، دریغ نکنید.

توصیه می کنیم { تاریخچه و داستان زیبای برگزاری نمایشگاه } را مطالعه فرمائید.

ایده های جالب در ایجاد هویت

ایده های جالب در ایجاد هویت

ایده های بسیاری برای جان بخشی و هویت دادن به غرفه وجود دارد. شما می توانید از در و دیوار و کف غرفه تا تک تک لوازم و وسایلی که در غرفه دارید، برای تبلیغ و ایجاد هویت استفاده کنید. پیشنهاد می کنم سری به محصولات هدایای تبلیغاتی صدرا بزنید تا با دنیایی از ایده های جالب روبرو شوید و اگر دوست داشتید بدون زحمت تنها با چند کلیک سفارش دهید.

لیوان تبلیغاتی، پد موس تبلیغاتی، جعبه پذیرایی تبلیغاتی، جای کاتالوگ محصولات، خودکار تبلیغاتی، فاکتور فروش، ساعت و هر چیزی که بازدیدکننده می بیند، می توانید نام و نشان تجاری و بقیه مشخصات خود را حک کنید.

حتی برای حرفه ای تر شدن، می توانید برای خود و کارکنان تان که در غرفه هستند، بج سینه منقش به نشان تجاری کسب و کارتان را سفارش بدهید.

چگونگی پیاده سازی و اجرا

در طراحی و چیدمان غرفه مهم ترین سوالی که به ذهن ما غرفه داران می رسد این است که چگونه غرفه مان را طراحی کنیم، حالا چیدمان را با این مقاله های صدرا یک کاری می کنیم، اما طراحی را چه کنیم؟

اگر خودتان سررشته ای در طراحی غرفه ندارید یا فرصت این کارها را ندارید، بهتر است از یک طراح غرفه کمک بخواهید. برخی شرکت ها هستند که به طور تخصصی در زمینه طراحی غرفه فعالیت می کنند و بسته به میزان هزینه ای که در نظر گرفته اید، کار طراحی را انجام می دهند.

اگر هم فکر می کنید خودتان می توانید یک طراحی ساده و زیبا برای غرفه تان ایجاد کنید، این واقعا عالی است و این مقاله به شما کمک می کند.

توصیه می کنیم { برندسازی (برندینگ) چیست؟ } را مطالعه فرمائید.

طراحی غرفه نمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *