آموزش برندینگ, مشتری و وفاداری

وفاداری مشتری نسبت به برند

وفاداری مشتری نسبت به برند
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

آنچه که امروزه اکثر کسب و کارها بدان توجه ویژه ای دارند وفاداری مشتریان نسبت به برند خود می باشد. به طور کلی وفاداری مشتری نسبت به برند و نام تجاری، باعث افزایش سهم بازار کسب و کار شده و می تواند طی مدت زمان کوتاهی باعث سوددهی بالای شرکت شود.

همچنین وفاداری مشتری نسبت به برند مورد علاقه خود باعث بازاریابی مثبت و دهان به دهان شده و این امر خود نیز باعث پیشرفت چشمگیری در کسب و کار می گردد.

زمانی که از وفاداری مشتری نسبت به برند صحبت می شود، منظور میل مشتری به خرید دوباره و چند باره از برند مورد نظر می باشد. آمارهای به دست آمده نشان می دهد که تکرار خرید صرفا به خاطر یک واکنش اختیاری به وجود نمی آید؛ بلکه نتیجه عوامل درونی و احساسی فرد نسبت به برند مورد نظر می باشد که طی عوامل مختلفی به وجود می آید.

توصیه می کنیم { برندسازی (برندینگ) چیست؟ } را مطالعه فرمائید.

علت عدم وفاداری مشتری نسبت به برند

با گسترش ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی، همه چیز بسیار سریع تر و بهتر از قبل انجام خواهد شد. اگر چه پیشرفت تکنولوژی امری الزامی و بسیار مفید بوده و باعث پیشرفت جامعه بشریت می گردد، با این حال این اتفاق باعث شده کار برای برندها و ایجاد و حفظ وفاداری مشتری نسبت به برند کسب و کار سخت تر شود.

با توجه به تعداد زیاد فروشندگان در بازارهای جهانی و تغییر روز افزون ماهیت و استراتژی آنها، مشتریان هر لحظه دلایل قانع کننده ای برای تغییر برند انتخابی خود و گرایش به برند جدیدتر را دارند.

چرا که تمایلات مشتریان طی زمان عوض شده و در صورتی که برندی نتواند نیازهای مشتریان را برآورده سازد، به راحتی وفاداری مشتری نسبت به خود را از دست داده و در بازار هدف با شکست هرچند کم رو به رو خواهد شد.

طی تحقیقات و گزارشات به عمل آمده، میزان 54 درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده آمریکا طی سال گذشته برند انتخابی خود را تغییر داده اند که پس از بررسی های متعدد مشخص شده است که عوامل متعددی موجب این رویداد بوده است.

همان طور که مشاهده می کنید آمار فوق آمار بسیار بالایی از روند تغییر روحیات و گرایشات مشتریان را نشان می دهد که در صورت نیاز به ادامه فعالیت در بازار جهانی می بایست به آن توجه ویژه ای شود.

رابطه بین قیمت پایین محصولات و وفاداری مشتری

دانستن این نکته که در بسیاری از مواقع، قیمت پایین محصول و خدمات باعث وفاداری مشتری نمی گردد امری بسیار ضروری می باشد. چه بسا زمانی که این عوامل خود باعث عدم وفاداری مشتری می گردد. چرا که به دلیل قیمت پایین نامعقول، مشتری را دچار ابهامی جهت خوب و بد بودن کیفیت محصول مورد نظر می کند.

از این رو سازمان ها و کسب و کارهایی که گاها به روش های سنتی به دنبال کسب وفاداری مشتری هستند در بسیاری از مواقع با شکست رو به رو می شوند.

در این مواقع توقع مشتریان در قبال برندی که در حال استفاده هستند چیزی فراتر از پایین بودن قیمت محصول می باشد و به همین علت در صورت عدم رضایت خاطر به راحتی برند فوق را ترک کرده و به دنبال جایگزینی برای آن می باشند.

رابطه بین قیمت پایین محصولات و وفاداری مشتری

عوامل ایجاد وفاداری مشتری نسبت به برند

هر مصرف کننده دارای یک حس درونی مستقل نسبت به برند می باشد که باعث می شود به سمت آن جذب شده و نسبت به آن برند وفادار بماند.

عوامل زیادی وجود دارند که در صورت اجرای صحیح می توانند حس درونی مشتریان را بیش از گذشته ترغیب نمایند و تاثیر بسزایی در وفاداری مشتری نسبت به برند داشته باشد. این عوامل از مهم ترین عوامل ایجاد وفاداری نسبت به برند هستند که متناسب با نوع کسب و کار می توانند متغیر باشند.

شخصی سازی محصول

تحقیقات نشان می دهد زمانی که امکان شخصی سازی محصولی برای مشتری وجود داشته باشد امکان وفاداری مشتری نسبت به برند فوق بیشتر می باشد. چرا که این امر احساس تعلق بیشتری نسبت به محصول را در مشتری ایجاد نموده و خود نیز باعث وفاداری مشتری نسبت به برند و محصول فوق می گردد.

ارتباطات

کانال ارتباطی که طی آن مشتری بتواند همواره خود را در کنار برند مورد نظر یافته و هر زمان که اراده نماید، با آن ارتباط برقرار کند تاثیر زیادی در وفاداری مشتری خواهد داشت.

مشتری از طریق کانال ارتباطی می تواند در جریان امور روزمره برند مورد نظر خود قرار گرفته، از محصولات جدید و آفرهای پیشنهادی برند آگاه شود. این کانال ارتباطی نسبت به کسب و کار و بازار هدف می تواند تلفن تماس، راه ارتباطی ایمیل، اینستاگرام، فیسبوک و یا غیره باشد.

به طور کلی هرچه میزان شفافیت کسب و کار و برند مورد نظر، نزد مشتری بیشتر باشد، مشتری احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری با برند داشته و وفاداری وی به برند افزایش می یابد.

رضایت مشتری

اعتماد به برند و رضایت از برند، عامل دیگری در حفظ مشتری و افزایش وفاداری وی نسبت به برند می باشد. در صورتی که مشتری اطمینان داشته باشد که در صورت بروز مشکل، برند مربوطه جوابگوی مشکلات ایجاد شده می باشد و یا در صدد یافتن راه حلی برای رفع مشکل است، خود می تواند عامل بزرگی جهت وفاداری مشتری نسبت به برند باشد. چرا که هر لحظه وجود پشتوانه ای را در کنار خود حس کرده و به همین جهت رضایت خاطر دارد.

توصیه می کنیم { از مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی } را مطالعه فرمائید.

استفاده از هدایای تبلیغاتی

یکی از مهم ترین و جدید ترین روش های حفظ مشتری و افزایش وفاداری مشتریان نسبت به برند و حفظ بازار، استفاده از هدایای تبلیغاتی می باشد. فرقی نمی کند که در حال اداره کسب و کار کوچکی بوده یا مدیر مجموعه بزرگی هستید، به یاد داشته باشید در کنار تمامی استراتژی هایی که جهت بازاریابی و افزایش سهم کسب و کار خود در بازار پیاده سازی می کنید، می بایست مشتری و وفاداری وی نسبت به برند را جز اولویت ها قرار داده و مطابق با سلایق مشتریان به فکر افزایش وفاداری آنان باشید.

امروزه استفاده از هدایای تبلیغاتی در بسیاری از کسب و کارها اعم از شرکت های بازرگانی، شرکت های تولیدی، شرکت های تبلیغاتی و غیره بسیار رواج یافته است و توانسته سهم بالایی بین دیگر عوامل جذب و حفظ مشتری داشته باشد.

شما می توانید با کمی خلاقیت و استفاده از انواع هدایای تبلیغاتی و ارائه آن به مشتریان خود، با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت، مشتری را نسبت به برند خود وفادار نموده و آنان را به ادامه همکاری ترغیب نمایید.

شاید بتوان در طی کوتاه مدت و با پایین آوردن قیمت محصولات، مشتری را نسبت به برند وفادار نمود، ولی این عمل طی بلند مدت جوابگوی نیاز مشتری نبوده و باعث می شود مشتری به دنبال برند دیگری باشد. در حالی که استفاده از هدایای تبلیغاتی می تواند یک راه اثر بخش و ماندگار در جلب توجه مشتریان باشد.

همچنین امکان کاهش قیمت در بسیاری از کسب و کارها که ارائه دهنده خدمات ویژه ای هستند وجود ندارد. به طور مثال کسب و کارهایی از جمله شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی که برگزار کننده کمپین های تبلیغاتی برای کسب و کارهای مختلفی می باشند، شاید نتوانند به صورت مداوم و صرفا جهت حفظ بازار خود، قیمت پکیج های خود را کاهش دهند. همان طور که می دانید برای راه اندازی یک کمیپن تبلیغاتی هزینه های بالایی صرف می شود که به راحتی قابل چشم پوشی نیست.

در این مواقع بهترین گزینه برای حفظ مشتری و سهم بازار، بعد از جلب رضایت مشتری توسط انجام به موقع پروژه و اجرای صحیح پروژه طبق خواسته های مشتری، ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتری می باشد.

از جمله هدایای تبلیغاتی کاربردی برای مشتریان می توان به انواع هدایای تبلیغاتی رومیزی همچون ست های رومیزی تبلیغاتی، تقویم، لیوان با درج لوگو، گلدان های رومیزی، دفتر و قلم، فلش مموری، هارد، کیف دستی و غیره اشاره نمود که تنها با درج لوگوی برند خود در گوشه ای از این هدایا می توان به حفظ نام برند در ذهن مشتری کمک شایانی نمود.

مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد وفاداری و عدم وفاداری مشتری نقش بسزایی در حفظ و بالا بردن سهم بازار کسب و کارها و برند ها دارد. بنابراین می بایست روز به روز جهت وفاداری مشتریان نسبت به برند، قدم های بزرگ تر برداشت تا بتوان مشتریان را به ادامه همکاری و وفاداری به برند کسب و کار خود ترغیب نمود.

در بین تمامی عوامل ذکر شده در این مقاله یکی از بهترین و سریع ترین اقدامات جهت حفظ مشتری و وفاداری وی، ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان می باشد که می توان متناسب با نیازهای روز مشتریان و نوع کسب و کار آنان از انواع هدایای تبلیغاتی استفاده نمود.

به یاد داشته باشید که استفاده از هدایای تبلیغاتی در کنار دیگر عوامل جذب و حفظ مشتری، می تواند طی مدت زمان کوتاهی باعث سوددهی بالای کسب و کار شما گشته و علاوه بر وفاداری مشتری نسبت به برند مورد نظر، به بازاریابی دهان به دهان از طریق مشتریان و ایجاد مشتری جدید نیز کمک شایانی نماید.

همچنین به یاد داشته باشید که تنها و تنها از طریق حفظ مشتری در کسب و کار خود می توانید فاصله زیادی از رقیبان خود پیدا نموده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

توصیه می کنیم { چطور برای کسب و کار خود برند بسازیم؟ } را مطالعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *