اصول کسب و کار

نمایشگاه ها چه مزیت هایی برای کسب و کارها دارند؟

نمایشگاه ها چه مزیت هایی برای کسب و کارها دارند
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

چند وقت پیش  یکی از دوستان قدیمی که از مشتریان صدرا هم به حساب می آید، برایمان از روزهایی می گفت که تازه شرکتش را راه انداخته بود و با سه الی چهار نفر نیرو، همه اندوخته و تجربیات کاری اش را به این شرکت تازه تاسیس آورده بود تا به قول خودش، کار و کاسبی که می خواست را راه بیندازد. برایمان از تلاش ها و سختی های آن سال ها می گفت و از شیرینی میوه آن زحمات و تلاش ها که در این روزها به ثمر می رسند.

او برای جذب مشتری و بازاریابی محصولاتش تلاش زیادی داشته و در نمایشگاه های مختلف داخلی به عنوان غرفه دار شرکت کرده است. البته هنوز هم با وجود این که مشتری های زیادی دارد و در زمینه فعالیتش شناخته شده است، هر سال در یکی دو نمایشگاه بزرگ حضور دارد. خلاصه بعد از گذشت 12 سال از فعالیتش در این کار، حضور در نمایشگاه ها را همچنان یک روش اثرگذار در کسب و کار خودش می داند.

توصیه می کنیم { نمایشگاه و کسب و کار من } را مطالعه فرمائید.

هوشمندی و آگاهی معجزه می کند!

شاید کسانی هستند که کسب و کار خودشان را تازه راه انداخته اند و حضور در نمایشگاه را، برای معرفی محصولات و خدمات خودشان انتخاب کرده اند و البته ممکن است کسانی هم باشند که برای توسعه و معرفی کسب و کارشان، اصلا به نمایشگاه فکر نمی کنند و ترجیح می دهند هیچ کاری نکنند و یا این که اینترنتی حرفه خود را معرفی و به این طریق مشتری پیدا کنند.

در این مقاله می خواهیم درباره مزیت های حضور در نمایشگاه برای کسب و کارها بیشتر با هم صحبت کنیم. اینکه نمایشگاه ها فقط مزیت دارند، یا می توانند معایب هم داشته باشند؟ و آیا با وجود روش های جدید بازاریابی و جذب مشتری، می توان همچنان نمایشگاه را یک روش تاثیرگذار به حساب آورد یا نه؟

نیمه پر و خالی لیوان را کنار هم ببینید

غرفه های نمایشگاه

نمایشگاه ها مزیت های متعددی برای کسب و کارها و نقش پر رنگی در جذب مشتریان بالقوه دارند. منظور از مشتریان بالقوه، بازدیدکنندگانی هستند که از نمایشگاه و غرفه ها دیدن می کنند و می توانند در آینده دور یا نزدیک به مشتریان ما تبدیل شوند و از محصولات و خدمات شرکت مان استفاده کنند.

اما بهتر است با هم رو راست باشیم و نیمه خالی لیوان را هم ببینیم و در نظر داشته باشیم که حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه دار، نیاز به صرف زمان و هزینه دارد و تضمینی هم وجود ندارد که نمایشگاه برای کسب و کار ما حتما نتایج مثبتی را به بار بیاورد.

لطفا نا امید نشوید. مقصود این است که تمام ابعاد و زوایای حضور در نمایشگاه را ببینید و سنجیده عمل کنید تا خدای نکرده متحمل ضرر نشوید. به خصوص کسب و کارهای نوپا که سرمایه اندکی دارند، نباید صرفا حضور در نمایشگاه را هدف قرار دهند، بلکه آنچه که از حضور در نمایشگاه عایدشان می شود را به عنوان هدف تعیین کنند.

موضوع نمایشگاه، مخاطبان و بازدیدکنندگان، میزان بازدیدکنندگان، منطقه، شهر و یا کشور برگزار کننده نمایشگاه، سطح غرفه داران، بازدیدکنندگان و سرمایه گذارها در نمایشگاه و … همگی ویژگی هایی هستند که حتما قبل از تصمیم نهایی برای شرکت در نمایشگاه، نیاز به بررسی دارند.

مزیت های حضور در نمایشگاه ها

در دنیایی که زندگی می کنیم، همگی می دانیم که تبلیغات و بازاریابی آنلاین بسیار مورد توجه است، شاید این طور به نظر برسد که نمایشگاه یک شیوه سنتی در تبلیغات و بازاریابی است و با وجود ابزارها و روش های جدید، اثرگذاری نمایشگاه در توسعه و رشد کسب و کارها ناچیز است. اما می خواهیم درباره مزیت نمایشگاه ها صحبت کنیم که البته این مزیت ها یکی دو تا هم نیستند. دانستن این مزیت ها، دید ما را وسعت می دهد و اهمیت نمایشگاه را به خوبی درک می کنیم.

 آگاه سازی

حضور در نمایشگاه

یکی از فایده های حضور در نمایشگاه این است که افرادی که با کسب و کار شما مرتبط هستند، از وجود شما مطلع می شوند. در نظر بگیرید که وقتی افراد و شرکت ها از وجود شما بی خبر هستند، چطور می توانند از شما خرید کنند و یا سرمایه گذارها چطور می توانند بیایند و سرمایه گذاری کنند؟

به قول این دوست عزیزمان که می گفت: تا قبل از حضور در اولین نمایشگاه، کمتر کسی نام و نشان تجاری شرکت ما و محصولاتی که ارائه می کردیم را می شناخت و جزء شرکت های گمنام محسوب می شدیم. اما با حضور در نمایشگاه ها، کم کم در بین شرکت های رقیب و بازدیدکنندگان شناخته شدیم.

کاری که ما برای معرفی خود می کنیم این است که در نمایشگاه ها، بروشورها و هدایای تبلیغاتی تدارک می بینیم که حاوی مشخصات تماس و اطلاعاتی از شرکت و محصولاتی است که تولید می کنیم. این بروشورها و هدیه تبلیغاتی را به بازدیدکنندگان می دهیم تا در مورد ما بیشتر بدانند و نام و نشان مان در خاطرشان ثبت شود.

توصیه می کنیم { تاریخچه و داستان زیبای برگزاری نمایشگاه } را مطالعه فرمائید.

ایجاد اعتبار

کسب اعتبار از مزیت های مهم حضور در نمایشگاه است و اگر اعتبار نباشد، نه مشتری اعتماد می کنند که از ما چیزی بخرد و نه این که سرمایه گذار حاضر می شود که سرمایه گذاری کند.

نمایشگاه این امکان را فراهم می کند تا بازدیدکنندگان، شرکت ها و سرمایه گذاران از نزدیک با شما و کسب و کارتان آشنا شوند و این آشنا شدن ها، برای شما اعتبار می سازند و افراد راحت تر می توانند برای خرید یا همکاری، به شما اعتماد کنند.

ایجاد ارتباط و شبکه سازی

ایجاد ارتباط و شبکه سازی

حسن دیگر حضور در نمایشگاه ، این است  که دایره ارتباطی ما با مشتریان و شرکت های مختلف بزرگتر شد که این ارتباطات، بعدها در توسعه و پیشرفت کاری شرکت تاثیر زیادی دارد.

مشتریانی که همیشه تلفنی یا اینترنتی ثبت سفارش می کردند، ممکن است در نمایشگاه حضور یابند، یا با مشتریان رقبا و شرکت های همکار آشنا شوید که بخواهند از شما خرید کنند.

یا شرکت هایی را پیدا کنید که محصولات تولیدی شما و آن ها، مکمل هم هستند و وارد همکاری با یک دیگر بشوید. ممکن است شرکت های تامین کننده مواد اولیه محصولات شما در نمایشگاه باشند و این فرصت برای شما فراهم شود که آن ها را از نظر قیمت و کیفیت، بررسی و مقایسه کنید، یا ممکن است سرمایه گذارانی که علاقه مند هستند در حوزه کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند، را در نمایشگاه ببینید و سبب ساز اتفاقات مثبتی در آینده شغلی شما باشند.

مشتریان جدید، بازارهای جدید

در واقع نمایشگاه را می توان این طور توصیف کرد که دروازه ای برای ورود به بازارهای جدید است و با پایان نمایشگاه، کار شما تمام نمی شود. با وجود مشتریان جدید، سرمایه گذاران و تجربیات و اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست آورده اید، اتفاقا کار شما تازه شروع می شود و لازم است بر اساس نتایج، بازخوردها و دستاوردهایی که از نمایشگاه کسب کرده اید، هدف گذاری کنید و برنامه بچینید.

هر بار که در نمایشگاه به عنوان غرفه دار شرکت می کنیم، بی تردید مشتری های جدید هم سراغ ما می آیند و کار و کاسبی مان رونق بیشتری پیدا می کند. این مشتریان جدید، یا خود بازدیدکننده از غرفه هستند و یا این که شرکت و محصولات ما، توسط بازدیدکنندگان دیگر به آن ها معرفی می شود.

تست محصول و سنجش بازار

تست محصول و سنجش بازار

یکی دیگر از مزیت های شرکت در نمایشگاه این است که حتی اگر تازه کار هستید و تجربه زیادی در حرفه تان ندارید، این امکان در نمایشگاه برای شما فراهم می شود که افراد زیادی محصول ساخته شده شما را تست کنند. بسیاری از نواقص و ایرادات بزرگ و کوچک کار از دل این تست ها پیدا می شوند.

شما با حضور در نمایشگاه و ارتباط مستقیم با مشتریان، می توانید بازار محصولاتی که می سازید را بسنجید و ببینید افراد نسبت به محصولات شما چه واکنشی نشان می دهند، نمایشگاه درباره بازار و مشتریان تان به شما تجربه ها و اطلاعاتی می دهد که با ایمیل و تماس تلفنی و سایر ابزارها نمی شود به این تجارب و اطلاعات دست یافت.

به نظرات مشتری توجه کنید

توجه به نظرات مشتری

ارتباط چهره به چهره با بازدیدکنندگان از غرفه و شنیدن نظرات آن ها و همچنین توجه به زبان بدن و لحن حرف زدن آن ها، دقیقا نشان می دهد که وضعیت ما در بازار چگونه است.

 اگر خواستید در نمایشگاه شرکت کنید، دقت داشته باشید که بازدیدکنندگان نسبت به غرفه شما و محصولاتی که به نمایش گذاشته اید، اعتنایی نشان می دهند؟ آیا وقتی درباره محصولات شرکت شما نظرشان را می گویند، با اشتیاق و یا با بی رغبتی سخن می گویند؟ از کدام ویژگی های محصول ایراد می گیرند و در میان صحبت های شان چه ویژگی هایی را پیشنهاد می دهند؟ لطفا از انتقادها و نظرات منفی بازدیدکنندگان ناراحت نشوید و جبهه نگیرید.

شناخت رقبا

شما با شرکت در نمایشگاه ها، در همسایگی رقبا بهتر می توانید آن ها را ارزیابی کنید و نقاط ضعف و قوت آن ها را بشناسید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا نواقص و نقاط ضعف خود را بشناسید و آن ها را اصلاح کنید.

شما در نمایشگاه با تنوع و کیفیت تولیدات شرکت های رقیب آشنا می شوید و در جریان فعالیت این شرکت ها و آخرین محصولات و دستاوردهای آن ها قرار می گیرید و ممکن است در این بین ایده های جالبی نیز به ذهنتان برسد که بخواهید بعدها آن ها را اجرا کنید.

معایب نمایشگاه برای کسب و کارها

معایب نمایشگاه برای کسب و کارها

نوبتی هم باشد، نوبت گفتن از معایب است. نمایشگاه علی رغم این که مزیت های بسیار زیاد و قابل توجهی برای کسب و کارها دارد، از لحاظ برخی ویژگی ها در مقایسه با سایر شیوه های تبلیغاتی، اشکالاتی هم دارد.

البته توجه به این نکته مهم است که هر روش تبلیغاتی در کنار داشتن مزایا و برتری هایی، اگر بی مهابا و بدون فکر اجرا شود، مسلما ضررهایی به دنبال خواهد داشت و نمایشگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هزینه ها

گرفتن غرفه در نمایشگاه، آنقدر هزینه های جور واجور دارد که وقتی این هزینه ها را حساب و کتاب می کنیم و سر به فلک می کشد، می بینیم که برای کسب و کارهای کوچکی که توان مالی کمتری دارند، چندان به صرفه نیست.

هزینه اجاره غرفه، هزینه طراحی غرفه، هزینه تبلیغاتی که قبل و در حین برگزاری نمایشگاه انجام می دهیم، هزینه سفر و اقامت، همه این ها هزینه هایی هستند که برای شرکت در نمایشگاه می بایست در نظر بگیرید.

توصیه می کنیم که ابتدا آمادگی خود را برای شرکت در نمایشگاه بسنجید و سپس نمایشگاه هایی که موضوع و بازدیدکنندگان آن با کسب و کار شما مرتبط است را پیدا کنید. آن گاه هزینه این نمایشگاه ها را برآورد کنید و با بودجه ای که برای شرکت در نمایشگاه تعیین کرده اید، مطابقت دهید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید.

مقایسه می شوید

مقایسه می شوید

همان طور که شما خود را با سایر شرکت ها و رقبا مقایسه می کنید، دیگران و بازدیدکنندگان نیز به خوبی تفاوت های شما و سایر شرکت ها را متوجه می شوند و اگر ضعف و کم و کاستی هایی داشته باشید، مزیت آگاه سازی که در بالا از آن یاد کردیم، اتفاقا تاثیر منفی برای برند و شرکت شما خواهد داشت و به کسب و کار شما آسیب می رساند.

به این دلیل که دیگر بازدیدکنندگان و آن مشتریان بالقوه متوجه می شوند که شما در بین شرکت ها و رقیب هایتان، محصولات و خدمات خوبی ارائه نمی کنید و به راحتی شما را کنار می گذارند و آن وقت است که هزینه تغییر نظر این مشتریان سخت است.

بنابراین توصیه دوم ما این است که قبل از این که در نمایشگاه شرکت کنید، نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می کنید، کاملا مطمئن شوید و اگر فکر می کنید از نظر طراحی، کیفیت، تنوع، قیمت و سایر ملاک ها، امکان رقابت با رقبا را دارید، به نمایشگاه فکر کنید.

نظر شما چیست؟ دوست داریم شما هم نظرات و تجربیاتی که از حضور در نمایشگاه ها کسب کردیده اید، برای ما بنویسید. ما اهالی صدرا، نظرات و تجارب شما را با اشتیاق می خوانیم.

توصیه می کنیم { از مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی } را مطالعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *