آموزش بازاریابی

تفاوت بازاریابی و فروش چیست و کدام مهمتر است؟

تفاوت فروش و بازاریابی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این روزها همه به دنبال موفقیت بیشتر و رسیدن به پول و ثروت هستند. از این حقیقت نمی توان فرار کرد که رسیدن به پول از راهرو بازاریابی و فروش می گذرد. حتی اگر محصولی برای فروش نداشته باشید، خدمات یا علم و هنرتان را می توانید در معرض دید مخاطبان هدف قرار داده و بفروشید.

با این حال، خرید و فروش به روش های سنتی، دیگر چندان کارساز نخواهد بود و باید به دنبال روش هایی اصولی برای جذب بیشتر مشتری بود. افراد آگاه به دنبال کسب دانش فروش می روند و در این بین با واژه هایی مانند فروش محصول، خدمات پس از فروش، بازاریابی محصول و… مواجه می شوند.

در این مقاله قصد داریم تا یکبار برای همیشه تفاوت بازاریابی و فروش را برایتان شرح دهیم تا در موقعیت های مختلف از گزینه مناسب بهره ببرید.

فروش چیست؟

شاید به نظرتان این سؤال بدیهی به نظر برسد؛ اما بهتر است معنی و حد و مرزهای فروش محصول را کاملاً مشخص کنید تا بتوانید تفاوت آن را با گزینه های دیگر مانند بازاریابی، تبلیغات، معرفی محصول و… بدانید. در این صورت برنامه ریزی بهتری برای فروش و توسعه آن خواهید داشت.

فروش در اصل همان نقطه ای است که شما خدمات و محصولات خود را به پول یا خدماتی دیگر تبدیل می کنید. اهمیت فروش آنقدر بالاست که بدون آن هر کسب و کاری زمین خوردن را تجربه خواهد کرد.

به همین علت، برای رسیدن به فروش و یافتن مشتری هایی وفادار که چندین بار از شما خرید داشته باشند، فعالیت های دیگری را باید رقم بزنید. اینجاست که بازاریابی، تبلیغات، خدمات پس از فروش و… پا به عرصه وجود می گذارند و باید آن ها را فراگیرید.

فروش محصول یا خدمات، یک مهارت است و این ابزار می توانند به فرد در این زمینه کمک کنند. البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که گاهی اوقات فروش، رسیدن به پول نقد نیست و ممکن است مبادله دو کالا یا خدمات با هم باشد.

پس هدف صاحبان کسب و کار از فروش هم اهمیت دارد. حتی گاهی اوقات فروش یک فایل رایگان هیچ پولی را به دنبال نخواهد داشت؛ اما برای جذب مشتری در مراحل بعد اهمیت ویژه ای دارد.

اهمیت بازاریابی و فروش

بازاریابی چیست؟

اینقدر واژه بازاریابی و فروش را همراه هم شنیده ایم که در تصور اکثر افراد، این دو واژه یکی پنداشته شده است. بازاریابی در اصل طیف بسیار گسترده تری نسبت به فروش دارد و باید با دقت انجام شود.

هنگامی که محصول یا خدماتی را تولید می کنید، ابتدا باید بازار هدف را بشناسید، نیازهای مشتریتان را به خوبی آنالیز کنید و با معرفی محصول به آن ها، این اطمینان را به وجود آورید که نیازشان را به خوبی برطرف می کنید.

معمولاً پس از این مرحله فروش صورت می گیرد؛ اما جالب است بدانید که بازاریابی هنوز هم ادامه دارد و کار تمام نشده است!پس از فروش، باز هم پروسه بازاریابی باید بتواند با مواردی مثل خدمات پس از فروش، ارتباط با مشتری و… این فروش را بارها و بارها تکرار کند.

همانطور که می بینید، بازاریابی و فروش با هم تفاوت های بسیاری دارند. هر چند فروش محصول یک کسب و کار را به هدف خود که پول است می رساند؛ اما بازاریابی باعث فروش می شود و آن را توسعه می دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف ارزش در کسب و کار به زبان ساده را مطالعه فرمایید

تفاوت بازاریابی و فروش

احتمالاً با توضیحاتی که داده شد، برایتان مشخص شده باشد که بازاریابی و فروش چه مشخصاتی دارند. در اصل فروش در مرحله ای از بازاریابی اتفاق می افتد. حتی ممکن است مدت ها بازاریابی انجام گیرد و هیچ فروشی هم به همراه نداشته باشد.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم، بازاریابی، قبل، حین و حتی پس از فروش ادامه دارد و عاملی است که توسعه فروش و کسب و کار را به همراه خواهد داشت.

در اصل، فروش نتیجه بازاریابی است و به شدت به آن وابسته است. به همین علت است که بازاریابی و فروش معمولاً همراه همدیگر دیده می شوند.

فروش یا بازاریابی؟ کدام اهمیت بیشتری دارد؟

حال که تفاوت بین بازاریابی و فروش را متوجه شدید، ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که اهمیت کدام یک بیشتر است؟

استادان موفقیت در کسب و کار، همگی بر روی یک موضوع نظر یکسانی دارند. این موضوع می گوید که در کسب و کار هر بخشی دارای اهمیت خود است و حتی در جایگاه خود بسیار ویژه خواهد بود. با این وجود، بسته به شرایط و موقعیت، ممکن است میزان اهمیت هر یک بیشتر یا کمتر شود.

در مورد بازاریابی و فروش می توان گفت هر دو اهمیت زیادی دارند. اگر فروش نباشد، معمولاً بازاریابی هم پس از مدتی به بن بست می خورد. در هر صورت هزینه های بازاریابی ممکن است با فروش محصول تأمین شوند.

از طرفی فروش هم بدون بازاریابی در سقفی مشخص خواهد ماند و حتی این احتمال وجود دارد که پس از مدتی شیب نزولی را پیش گیرد.

بازاریابی و فروش

چه موقع بازاریابی و چه موقع فروش؟

هنگامی که به عنوان یک استارتاپ، تولید کننده و حتی فروشنده وارد بازار کار می شوید، احتمالاً اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، همه چیز تا رسیدن به مرحله فروش خوب پیش می رود؛

اما اکثر افراد در بخش فروش و رسیدن به پول مسائلی را تجربه می کنند که گاهی اوقات نگران کننده است و فرد را کاملاً ناامید می کند. اگر در زمینه بازاریابی و فروش خوب عمل کنید، موفقیت به دنبال این مراحل از راه خواهد رسید و شما را خوشنود می کند.

بازاریابی و فروش ممکن است در شرایط مختلف و برای هر کسب و کاری، روش های متعدد خود را داشته باشند. حتی اولویت هر کدام نیز در شرایط متفاوت، تغییر کند. برای مشخص شدن این نکته، بهتر است مثال های زیر را بررسی کنید.

کسب و کار شماره 1 دارای سرمایه ای زیاد است و می تواند هزینه های بیشتری را برای بازاریابی صرف کند. پس شروع به روش های یافتن مشتری از طریق تبلیغات، ارتباط با مشتریان احتمالی و… می کند.

این کسب و کار می تواند مدت ها بدون این که فروش داشته باشد، زمینه را برای معرفی محصول خود به مشتریان فراهم کند و در زمینه بازاریابی قبل از فروش محصول فعال عمل کند.

همچنین پس از فروش نیز با هزینه های دیگر، خدمات پس از فروش را گسترش داده و مشتریان را همیشه در کنار خود نگه دارد. این کسب و کار پس از مدتی سود بیشتری را نسبت به هزینه های خود دریافت می کند.

کسب و کار شماره 2 با سرمایه کمی شروع کرده است و احتمالاً برای فروش محصول عجله بیشتری دارد. از این رو سعی می کند از روش هایی با هزینه کمتر برای بازاریابی استفاده کند یا حتی از خدمات رایگان در این زمینه بهره ببرد.

این کسب و کار باید هر چه سریع تر به بار بنشیند و هزینه های آتی را از طریق فروش سریع تر و حتی کم تأمین کند. پس سعی بر فروش سریع تر دارد و بازاریابی و خدمات پس از فروش آن ها توسعه کمتری خواهد داشت و به آرامی این مراحل توسعه می یابند.

نتیجه گیری و جمع بندی

تفاوت بازاریابی و فروش را متوجه شدید. از طرفی دو مثال کسب کار 1 و 2 نشان می دهد تمرکز خود را در هر شرایط باید روی کدام بخش بیشتر قرار دهید.

با این وجود می بینید که بازاریابی هر چند کم هم باید وجود داشته باشد تا فروش رقم خورده و ادامه یابد. بازاریابی اهمیت بالایی دارد و در صورتی که فروش نباشد، بازاریابی فقط هزینه های ضررده هستند. اهمیت بازاریابی و فروش محصول بسیار بالاست و هر کدام نیز اهمیت خاص خود را دارند.

همچنین ارائه هدایای تبلیغاتی را حتما در برنامه های بازاریابی خود قرار دهید هرچند با سرمایه کم چراکه به شما در فروش متداول کمک بسیاری خواهد کرد.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله هدیه بهترین روش برای بدست آوردن و حفظ بازار را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *