اصول کسب و کار

نمایشگاه و کسب و کار من

نمایشگاه و کسب و کار من
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

داستان زیر را یکی از مشتریان خوبمان در مجموعه صدراگیفت برایمان تعریف کرد که سعی کردیم عین همان را با اجازه ایشان در اینجا ذکر کنیم.

بعد از فارغ التحصیل شدنم از دانشگاه، تصمیم گرفتم آنچه را که در دانشگاه و دنیای کار در مدت چند سال آموخته بودم را با ایده هایی که در سر می پروراندم تلفیق کنم و کسب و کار خودم را راه بیندازم.

آن زمان کمی در دلم دلهره داشتم، از اینکه شکست بخورم. می دانستم این مسیر موانع زیادی دارد، اما من سرسخت تر از این حرف ها بودم و با اشتیاق و پشتکار فراوان کار موردعلاقه ام را راه اندازی کردم.

حالا 2 سال از آن زمان می گذرد و من توانسته ام در این مدت با تیمی متشکل از چند برنامه نویس خبره، بازار خوبی را در حوزه کاری ام یعنی نرم افزار دست و پا کنم و بنا بر نیازهای شرکت ها و سازمان ها، نرم افزارهایی ارائه کنم که هم راستا با فناوری های روز، این نیازها را پوشش بدهد.

اکنون به فکر توسعه هر چه بیشتر کسب و کارم هستم و دوست دارم بازار بیشتری را با محصولات نرم افزاری ام به دست بیاورم. یکی از راه هایی که به فکرم رسیده است، شرکت در نمایشگاه ها به عنوان غرفه دار است. به نظرم نمایشگاه ها بازارهای جدیدی را پیش روی من می گذارند. شما چه فکر می کنید؟

چون این سوالی است که بیشتر مشتریانمان از ما می پرسند که نظرتان چیست که در نمایشگاه شرکت کنیم تصمیم گرفتیم این مقاله را برای آگاهی بیشتر مشتریانمان برای شناخت بیشتر از نمایشگاه منتشر کنیم.

توصیه می کنیم { از مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی } را مطالعه فرمائید.

توسعه کار با شرکت در نمایشگاه

ما اغلب با سوالهایی این چنینی مواجه هستیم: نمی دانم دقیقا باید چیکار کنم و محصولات من مناسب چه نوع نمایشگاهی است و اصلا به جز نمایشگاه الکامپ که هر سال در ایران برگزار می شود، آیا نمایشگاه های دیگری هم هستند که برای این گروه از محصولات برگزار شود؟ چه هدیه تبلیغاتی برای ارائه در نمایشگاه مناسب است؟

چه نوع نمایشگاهی شرکت کنم؟

چه نوع نمایشگاهی شرکت کنم؟

ابتدا لازم است در مورد انواع نمایشگاه ها تحقیق و مطالعه کنیم. با نمایشگاه هایی که به عنوان بازدیدکننده شرکت کرده ایم، این را متوجه شده ایم که نمایشگاه ها از جهاتی با هم تفاوت هایی دارند. اما چه تفاوت هایی دارند، اینجا خواهیم گفت.

 در مقاله یک روز آفتابی در نمایشگاه بین المللی که از تاریخچه برگزاری نمایشگاه با هم صحبت کردیم، اشاره کوتاهی به انواع نمایشگاه ها داشتیم، اما در این صفحه قصد داریم نمایشگاه ها را بر اساس تنوع کالایی مورد بررسی قرار دهیم.

مشخص است در دنیای مدرنی که ما زندگی می کنیم، نمایشگاه ها هم مدرن شده اند و دسته بندی مختلفی دارند. با این اوصاف اگر بخواهیم محصولات و خدمات شغلی که با زحمت به ثمر نشاندیم را در نمایشگاه به معرض نمایش بگذاریم، خیلی مهم است که بدانیم در کدام نمایشگاه شرکت کنیم تا بیشترین بازده را داشته باشد. انتخاب اشتباه نمایشگاه به این معنی است که پول و وقتمان را دور بریزیم.

نمایشگاه ها از نظر تنوع کالایی در دو قالب عمومی و تخصصی تعریف می شوند که در ادامه آن ها را توضیح می دهم. ناگفته نماند که وقتی می گوییم کالا، منظورمان همان محصولات و خدمات است که در گروه های مختلفی طبقه بندی می شوند. مثل کالای صنعتی، کالای پزشکی، کالای ساختمانی و …

توصیه می کنیم { تاریخچه و داستان زیبای برگزاری نمایشگاه } را مطالعه فرمائید.

نمایشگاه عمومی

در نمایشگاه عمومی کالاهایی که به نمایش در می آید، در یک گروه کالایی نیستند. بلکه شامل دو یا چند گروه کالایی می شوند. در نتیجه بازدیدکنندگان نمایشگاه های عمومی نیز از عموم مردم هستند و تنها از یک گروه یا قشر خاصی محسوب نمی شوند. مثلا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در نظر بگیرید که کتاب ها فقط مختص قشر دانشجویان نیستند و در موضوعات متنوع و گروه های سنی مختلف، کتاب در این نمایشگاه عرضه می شود.

ارائه هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت در حجم زیاد مناسب این نوع نمایشگاه ها است. هدایای مثل ساک دستی تبلیغاتی ، کلاه تبلیغاتی ، خودکار تبلیغاتی و…

نمایشگاه تخصصی

بر خلاف نمایشگاه عمومی، در نمایشگاه تخصصی کالاها به طور خاص مربوط به یک گروه هستند و طبیعتا بازدیدکنندگان این نمایشگاه را نیز عموم مردم تشکیل نمی دهند، اگر چه همه افراد می توانند از نمایشگاه های تخصصی دیدن کنند.

مثلا نمایشگاه فناوری های نانو را در نظر بگیرید که غرفه داران کسانی هستند که به طور خاص در زمینه نانو فعالیت دارند و محصولات و خدماتی که در نمایشکاه به معرض دید قرار می گیرد، در این موضوع خاص قرار دارند.

بازدیدکنندگان نیز عمدتا کسانی هستند که زمینه کاری یا تحصیلی شان مرتبط با فناوری های نانو است و یا فناوری های نانو جزو موضوعاتی است که به آن علاقه مند هستند.

انواع نمایشگاه های ایرانی

انواع نمایشگاه های ایرانی

با نمایشگاه های عمومی و تخصصی آشنا شدیم، اما نمایشگاه هایی که در ایران برگزار می شود و یا نمایشگاه های خارجی که ایران حضور دارد، خود حدیث دیگری دارند و دسته بندی هایی دیگری، که  اگر کسی بخواهد در توسعه کسب و کارش روی این نمایشگا ها حساب باز کند، بهتر است با این دسته بندی ها هم آشنا بشود.

نمایشگاه های داخلی

در نمایشگاه های داخلی 5 تقسیم بندی وجود دارد که همگی آن ها در ایران برگزار می شوند. در ادامه می گوییم.

نمایشگاه توانمندی های استانی

کالاهایی که در این نمایشگاه ها عرضه می شوند، حاصل توانمندی ها و دستاوردهای آن استان برگزار کننده نمایشگاه است که این کالاها می توانند عمومی و یا تخصصی باشند. مثلا نمایشگاه مشاغل خانگی مربوط به یک استان را در نظر بگیرید که بانوان و افرادی که در محیط خانه برای خود کسب و کاری راه انداخته اند، می توانند در این نمایشگاه به عنوان غرفه دار شرکت کنند و کالاها می توانند از صنایع دستی تا کشاورزی و پرورش گل و گیاه را شامل شوند.

نمایشگاه تخصصی استانی

فکر می کنم حدس بزنید که نمایشگاه تخصصی استانی چیست! در این نمایشگاه کالاها در چند گروه کالایی و در سطح آن استان ارائه می شوند. مثلا نمایشگاه تخصصی ساختمان که مشخصا محصولات و خدمات مربوط به این گروه که در استان تولید می شوند. جای می گیرند.

نمایشگاه عرضه مستقیم

نمایشگاه عرضه مستقیم

نام این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه های بهاره عجین شده است، این طور نیست؟ این نمایشگاه ها در فصول خاصی از سال برپا می شوند که هدف از آن تنظیم بازار است و کالاهایی که عرضه می شود، شامل کالاهای مصرفی مورد نیاز عموم مردم هستند.

توصیه می کنیم { برندسازی (برندینگ) چیست؟ } را مطالعه فرمائید.

نمایشگاه ملی

در نمایشگاه ملی، غرفه داران از سراسر کشور حضور دارند و کالاها که در غرفه ها به نمایش گذاشته می شوند، می تواند عمومی و یا تخصصی باشند. مثل نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در این نمایشگاه می توانید از گلدان تبلیغاتی مثل گلدان بونسای تبلیغاتی استفاده کرد.

نمایشگاه تخصصی بین المللی

این نمایشگاه هم در داخل کشور برگزار می شود اما صرفا به شهر تهران محدود نمی شود و می تواند در شهرهای مختلف برگزار شود، اما غرفه داران ضمن اینکه می توانند ایرانی باشند، از ملیت ها و کشورهای دیگر نیز حضور دارند و کالاهایی که در این نمایشگاه ارائه می شود، جزو کالاهای تخصصی هستند. مثلا نمایشگاه بین المللی ربوکاپ تهران

در این نوع نمایشگاه می توان از هدایای تبلیغاتی نفیس و هدایای تبلیغاتی ساخت ایران استفاده کرد.

نمایشگاه بین المللی بازرگانی

این نمایشگاه شبیه به نمایشگاهی است که بالا گفتم اما با این تفاوت که کالاها در چند گروه کالایی یعنی عمومی هستند. مثلا نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در اصفهان را در نظر داشته باشید که گروه های کالایی که در این نمایشگاه جای می گیرند، می توانند شامل هتل داری، صنایع دستی و هنری، بانک و بیمه، رزرواسیون آنلاین و … باشند.

نمایشگاه های خارجی

نمایشگاه های خارجی

محل برگزاری این نمایشگاه ها در خارج از ایران است که با اهداف ایجاد و توسعه روابط تجاری و یا غیرتجاری صورت می گیرد و شامل 2 بخش است.

نمایشگاه بین المللی تخصصی- عمومی

این نوع نمایشگاه ها از نظر تنوع کالایی می توانند به صورت تخصصی و یا عمومی باشند که به جز ایران، کشور یا کشورهای دیگری نیز به عنوان غرفه دار در آن حضور دارند.

مثلا نمایشگاه بین المللی تخصصی بازی های رایانه ای در آلمان برگزار می شود و شرکت های ایرانی فعال در این زمینه هم دستاوردهای شان را در این نمایشگاه به نمایش می گذارند.

نمایشگاه اختصاصی

نمایشگاه اختصاصی یکی دیگر از نمایشگاه های خارجی است که می توان گفت نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور میزبان است و کالاهای عرضه شده نیز می تواند عمومی و یا تخصصی باشند. مثل نمایشگاه اختصاصی ایران با موضوع گردشگری در روسیه

صدور مجوز برپایی نمایشگاه ها

شاید بپرسید در ایران کدام نهاد وظیفه برپایی این نمایشگاه ها را دارد؟ در ایران نمایشگاه ها با مجوز وزرات صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان توسعه تحارت ایران برگزار می شوند و با نظارت و اجازه یکی از این دو نهاد دولتی، شرکت های متعددی وجود دارند که به عنوان مجری، اقدام به برپایی نمایشگاه در سطح داخلی و بین المللی می کنند.

مثلا از بین این شرکت ها، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران از قدیمی ترین و مهم ترین شرکت هایی است که در داخل و خارج از ایران اقدام به برگزاری نمایشگاه می کند.

اتحادیه های نمایشگاهی جهانی

اتحادیه های نمایشگاهی جهانی

جالب است بدانید اتحادیه هایی در جهان وجود دارد که هر کدام با هدف و رویکردی شکل گرفته اند و کشورها می توانند به عضویت این اتحادیه ها در بیایند و مطابق با استانداردهای این اتحادیه ها و پشتیبانی و نظارت آن ها، نمایشگاه برگزار کنند.

طبیعتا برپایی نمایشگاه ها با استانداردها و رویکردهای اتحادیه های جهانی که تعداد زیادی از کشورها در آن ها عضو هستند، در کیفیت برگزاری نمایشگاه های داخلی تاثیرگذار هستند.

UFI، BIE و IAEE از مهم ترین اتجادیه های نمایشگاهی هستند که کشورهای مختلف عضو هستند و علاوه بر این ها، اتحادیه های دیگری هستند که در زمینه برپایی نمایشگاه ها فعالیت دارند.

UFI(Union des Foires Internationales)

اولین و معتبرترین اتحادیه نمایشگاه های بین المللی است که در سال 1925 تشکیل شد  و هم اکنون در پاریس مستقر است. بیش از 88 کشور جهان از جمله ایران به عنوان عضو در این اتحادیه حضور دارند و تا الان بیش از 1015 نمایشگاه با نام این اتحادیه برگزار شده است.

IAEE(International Union of Exhibitions and Fairs)

انجمن بین المللی نمایشگاه ها و رویدادها است که در سال 1928 شروع به کار کرد. در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر از سوی این انجمن در 52 کشور جهان از جمله ایران مشغول فعالیت هستند و نمایشگاه های بین المللی را اجرا و پشتیبانی می کنند.

BIE(bureau international des expositions)

نام یک سازمان بین المللی دیگر، مستقر در پاریس است که مسئول نظارت و تنظیم همه نمایشگاه های بین المللی است که بیش از سه هفته طول می کشد و دارای ماهیت غیر تجاری هستند. این سازمان در سال 1928 با مشارکت 31 کشور تشکیل شد و هم اکنون 170 کشور از جمله ایران در آن عضو هستند.

نمایشگاه جهانی Expo

نمایشگاه جهانی Expo

از مهم ترین فعالیت هایی که BIE انجام می دهد، نمایشگاه جهانی اکسپو است که هدف از این نمایشگاه، ارائه اطلاعات و آموزش های عمومی، به اشتراک گذاری نوآوری ها، ترویج پیشرفت و رشد همکاری بین کشورها و ملل مختلف است و با موضوعات مختلف در کشورهای عضو expo برگزار می شود. این نمایشگاه جهانی هر چند سال یک بار و هر بار با موضوع خاصی برگزار می شود و مدت زمان برگزاری نیز به مدت 6 ماه است.

تاکنون 60 نمایشگاه expo در شهرهای مختلف جهان برگزار شده است و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایندگی از ایران از سال 1381 به عضویت این موسسه بین المللی در آمده است.

آخرین نمایشگاه expo در سال 2017 در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد که با موضوع انرژی بود و کشورهای عضو expo در مورد انرژی، آخرین دستاوردهای خود را ارائه کردند. نمایشگاه expo بعدی در سال 2020 در شهر دبی برگزار می شود که شعار آن” اتصال ذهن ها، سازنده آینده” است.

حالا کمی خستگی به در کنید و چایی نوش جان فرمایید تا در مطلب بعدی مزیت ها و فرصت هایی که نمایشگاه ها می توانند برای کسب و کار ما ایجاد کنند، با هم صحبت کنیم.

توصیه می کنیم { 5 عامل موفقیت در آژانس تبلیغاتی } را مطالعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *