آموزش تبلیغات

اصول طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی خلاقانه

طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

یکی از وظایف سهل و ممتنع (آسان و در عین حال ناممکن) کانون های تبلیغاتی طراحی کاتالوگ های خلاقانه است. این فرایند در اصل خط حمله و ویترین کارهای یک کانون تبلیغاتی است که اکثرا مشتریان آن را به عنوان نمونه کار مطالبه می کنند.

با توجه به اینکه کانون های تبلیغاتی یکی از پرسوناهای اصلی  مجموعه هدایای تبلیغاتی صدرا محسوب می‌شوند سعی کرده ایم به بخش ها و ظرایف کاری مهم شرکت های تبلیغاتی در قالب سلسله مقالات مرتبط با این حوزه، بپردازیم. لیست این مطالب را در انتهای این مقاله می توانید مشاهده کنید.

همان طور که می دانید کاتالوگ ها راهنما یا کتابچه های معرفی کالا، خدمات و امکانات یک کسب و کار می باشند که از طرف تولید کننده در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد تا مشتریان بتوانند هر آنچه نیاز به دانستن و آگاهی نسبت به محصول و خدمات را دارند در آن جستجو نمایند.

در واقع طراحی کاتالوگ های معرفی محصول به صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد تا با جذب مخاطبان فعلی و بالقوه به اهداف خود نزدیک تر شوند.

کاتالوگ به عنوان یک منبع ارزشمند، اطلاعات و جزییات مهم را در اختیار خوانندگان قرار می دهد و یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی از قدیم الایام به شمار می آید.

توصیه می کنیم { ضرورت خلاقیت در کانون‌های تبلیغاتی } را مطالعه فرمائید.

تفاوت های جزئی بین کاتالوگ ها و بروشور ها وجود دارد که این دو کتابچه را از هم متمایز می کند. بطور کلی می توان گفت کاتالوگ بطور فهرست وار شامل مجموعه محصولات یک شرکت بوده درحالیکه که بروشور ها بطور مفصل و دقیق تمامی محصولات را توضیح می دهند.

همچنین کاتالوگ ها در اغلب موارد دارای تصاویر بیشتر و رنگی تری نسبت به بروشور هستند تا مشتری در هنگام انتخاب محصول با ظاهر عکس نیز ارتباط برقرار و بتواند محصول مورد نیاز را انتخاب نماید.

یکی دیگر از تفاوت های بین کاتالوگ ها و بروشورها میزان مقاومت آنها می باشد. با توجه به میزان استفاده بیشتر از کاتالوگ نسبت به بروشور جنس کاغذ و مقوای بکار برده شده در آن بهتر و مقاوم تر از بروشور می باشد.

طراحی کاتالوگ ها عموما به دو صورت زیر انجام میشود:

1- کاتالوگ تک محصولی: کتابچه ای برای معرفی یک محصول و فقط روی یک محصول متمرکز می شود.

2- کاتالوگ چند محصولی: کتابچه ای که در آن معرفی چندین محصول یا خدمات با کارایی های مختلف انجام می شود.

طراحی کاتالوگ خلاقانه

نکات مهم در طراحی کاتالوگ خلاقانه

همان طور که می دانید امروزه با وجود محصولات مشابه و خدمات مشابهی که در بین هزاران کسب و کار وجود دارد، خلاق بودن در طراحی محصول، ارائه آن و غیره می تواند کسب و کار شما را نسبت به رقبا متمایز نماید.

علاوه بر آن همیشه در هر نوع طراحی باید مطابق با اصولی خاص حرکت کنید و طبق چارچوپ های از پیش تعیین شده طراحی های خود را انجام دهید. از جمله نکات مهم در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی که باید به آن توجه ویژه داشت می توان موارد زیر را نام برد.

هدفمند بودن طراحی کاتالوگ

اگر تا به حال برای کسب و کار خود به دنبال طراحی لوگوی سازمانی بوده باشید، پی برده اید که باید قبل از شروع طراحی مدت زمان زیادی را صرف شناخت بازار و مخاطب هدف نمود؛

چرا که بدون شناخت پرسونای مخاطب نمی توان طراحی درستی انجام داد. طراحی و چاپ کاتالوگ نیز از این امر مستثنی نیست و طراحی کاتالوگ را نیز نباید بدون شناخت هدف برند و کسب و کار انجام داد.

دانستن حوزه فعالیت کسب و کار، مخاطبان هدف وی و ویژگی های آنان اعم از سن، تحصیلات، جنس و غیره می تواند در طراحی کاتالوگ مناسب تاثیر زیادی داشته باشد.

استفاده از محتوای جمع بندی شده

همان طور که در بالاتر نیز اشاره شده هدف از طراحی کاتالوگ، معرفی محصولات یا فعالیت های یک برند یا کسب و کار می باشد. یکی دیگر از پر اهمیت ترین مواردی که قبل از طراحی کاتالوگ نیاز به رعایت آن است، جمع بندی محتواهای مفید و ارزشمند برای خواننده می باشد.

قبل از هر کار می بایست به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و محتوای مفید متنی و تصویری بپردازید. در واقع ارزش کاتالوگ، تلفیقی از طراحی زیبا و محتوای جذاب و جامع آن می باشد.

طراحی کاتالوگ باید به شکلی باشد که مخاطب با نگاه ساده به آن بتواند به حوزه فعالیت کسب و کار، محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن پی ببرد.

همچنین بسته به اندازه کاتالوگ می بایست متن مناسب و ویراستاری شده و عاری از هر گونه غلط املایی در اختیار طراح قرار گیرد.

استفاده صحیح از فونت ها در طراحی کاتالوگ

استفاده از فونت درست و خوانا یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت طراحی کاتالوگ می باشد که باید کاملا هوشمندانه انتخاب شود. بدین منظور لازم است از انتخاب فونت های پیچیده و متنوع در طراحی کاتالوگ خوددرای نموده و تمامی تلاش خود را برای استفاده از فونت های ساده در کاتالوگ به کار گیرید.

همچنین متناسب با گروه سنی مخاطب و حوزه فعالیت برند لازم است فونت مناسب و در خور شأن کسب و کار را انتخاب نمایید.

استفاده از تصاویر در طراحی کاتالوگ

استفاده از تصاویر با کیفیت و خلاقانه با زاویه دید مناسب از محصول می تواند تا حد زیادی مخاطب را جذب محصول کرده و شما را در طراحی کاتالوگ و هدف نهایی کسب و کار به موفقیت برساند.

نکته لازم در انتخاب تصاویر طراحی کاتالوگ این است که هر تصویر یک نماینده از محصول نهایی می باشد، به همین جهت کیفیت و زاویه عکسبرداری از محصول برای استفاده در کاتالوگ بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که این عکس ها یا مخاطب را به طور صد در صد جذب خود کرده یا آن را از محصول و هدف برند دور می کند.

توصیه می کنیم { هدایای تبلیغاتی مناسب شب عید } را مطالعه فرمائید.

استفاده از رنگ ها در طراحی کاتالوگ

رنگ ها از تاثیرگذار ترین عناصر در دنیا می باشند که زندگی بدون آن ها و در دنیای سیاه و سفید، بسیار سخت و غیر ممکن خواهد بود. با توجه به روانشناسی رنگ ها و تاثیر گذاری متفاوت هر رنگ روی احساس مخاطب، نمی توان آن ها را در دنیای طراحی کاتالوگ ها و بروشورها نادیده گرفت.

بنابراین لازم است در طراحی و چاپ کاتالوگ آشنایی کامل با روانشناسی و تاثیر هر رنگ در تبلیغات و مشتریان داشته باشید تا بتوان با الهام گرفتن از دانش رنگ ها، زیباترین و جذاب ترین کاتالوگ ها را طراحی نمود.

در نظر گرفتن ابعاد استاندارد برای کاتالوگ

از دیگر موارد مهم در طراحی کاتالوگ، استفاده از ابعاد مناسب می باشد. ابعاد خیلی بزرگ و کوچک می تواند تا حد زیادی دید و نظر کاربر را تغییر دهد، در نتیجه قبل از شروع طراحی و چاپ کاتالوگ از استانداردهای روز طراحی و چاپ کاتالوگ اطلاع پیدا کنید و مناسب ترین آن را برای معرفی محصولات خود به کار گیرید.

حفظ انسجام در طراحی کاتالوگ

هر چند در بسیاری از موارد تمامی نکات ذکر شده در بالا رعایت می شود، با این حال پس از اتمام کار با خروجی مناسبی رو به رو نمی شوید. در واقع شاید هر یک از عناصر تبلیغاتی در طراحی کاتالوگ به درستی انتخاب و طراحی شده باشند، اما طرح نهایی به دل ننشیند. بدیهی است که این احساس هر از گاهی به علت عدم وجود انسجام در طراحی ایجاد می شود.

طی تجربیات کسب شده فراوان در زمینه طراحی، همیشه طرح های یکپارچه و منسجم مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب خواهند کرد. بنابراین تمامی تلاش خود را در حفظ انسجام طراحی کاتالوگ به کار گیرید.

پر رنگ شدن و بزرگ نمایی برخی قسمت های مهم در کاتالوگ

تمام کسب و کارها و برندها به نوبه خود دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث تمایز آنان با سایرین می شود. لازم است در طراحی کاتالوگ این ویژگی ها را در بخش هایی خاص و با قابلیت دید بالاتر نسبت به متون دیگر، همراه با فونت های بزرگ تر و خواناتر نشان دهید تا بتواند به درستی و با هدف متمایز بودن به خواننده نشان داده شود.

خلاقیت در طراحی کاتالوگ

طراحی گرافیک بدون خلاقیت بی معنا می باشد و یک شرکت تبلیغاتی یا طراحی کاتالوگ با استخدام طراحی کارآزموده زمانی می تواند طراحی کاتالوگ حرفه ای انجام دهد که به دنبال ارائه اولین ها در کار و طراحی خود باشد. این امر مستلزم یک طراحی بی نقص و خلاقانه بوده تا بتواند حس منحصر به فرد بودن برند یا محصول را به مخاطب القاء کند.

آموزش طراحی کاتالوگ

توصیه می کنیم { تامین کننده کیست؟ چطور یک تامین کننده مطمئن پیدا کنیم } را مطالعه فرمائید.

موضوع خلاقیت در طراحی کاتالوگ زمانی اهمیت بیشتری می یابد که در نظر داشته باشیم که ماحصل زحمات تیم های طراحی صنعتی، طراحی محصول، تیم تولید، تیم فروش و بازاریابی قرار است در یک کاتالوگ منعکس شود و سفیر برند و محصولات ما باشد.

محصولاتی که خود کمتر دارای تنوع و خلاقیت هستند نظیر خودکار، لیوان، ماگ، فلش مموری و نظیر اینها کاتالوگ های خلاقانه و زیبا بیشتر به یاری تیم فروش و بازاریابی می آید.

نتیجه گیری

هدف از طراحی و چاپ کاتالوگ، دادن آگاهی کافی به مخاطب ضمن معرفی محصول و ایجاد تبلیغات مناسب و دادن پاسخی جامع به نیازهای مخاطبان است.

در صورتی که کاتالوگ ها به صورت حرفه ای و خلاقانه طراحی و به مرحله چاپ برسند، تاثیر بسزایی در روند رشد کسب و کار و نفوذ برند در بازار هدف خواهند داشت.

بنابراین در طراحی کاتالوگ و بروشور تلاش نمایید تا علاوه بر رعایت اصولی خاص و ابتدایی، از طرحی خلاقانه و متمایز با رقبا بهره گیرید تا هزینه ای که صرف طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی می گردد، نتیجه ای فراتر از انتظار به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *