آموزش تبلیغات

هدایای تبلیغاتی و روانشناسی رنگ ‌ها

هدایای تبلیغاتی و روانشناسی رنگ ‌ها
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

امروزه رنگ ها در تبلیغات و انتخاب هدایای تبلیغاتی عاملی موثر شناخته می شوند و به عنوان یکی از مهمترین مولفه های تصویری ارتباطات، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در زمان روبه رو شدن یک فرد با یک شی، رنگ اولین نمادی است که موجب جلب توجه مخاطب شده و شکل محصول و نوشته روی آن در اولویت های بعدی قرار دارند. بدین ترتیب در نگاه اول رنگ محصول باعث جذب یا دفع مخاطب می گردد.

بنابراین شناخت تاثیر رنگ ‌ها بر تمایلات و رفتار مشتریان، باعث اثر بخشی هرچه بهتر فعالیت های یک کسب و کار می شود. اگر قصد ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان خود را دارید، لازم است در ارتباط با رنگ ها و اثر بخشی آن ها در انتخاب هدایای تبلیغاتی اطلاعاتی کسب نمایید تا بتوانید در نهایت با انتخابی درست، تاثیر متفاوتی روی مخاطبان خود داشته باشید.

توصیه می کنیم { انواع فرمت های رنگی چاپ } را مطالعه فرمایید.

تاثیر رنگ ‌ها روی مخاطب بیش از تصور ماست

رنگ ‌ها بخش جدایی ناپذیری از ارتباطات ما در زندگی روزمره و کاری هستند. هرچند احتمال متفاوت بودن تاثیر رنگ ‌ها روی افراد مختلف وجود دارد، با این حال قوانین کلی در مورد رنگ ‌ها و تاثیر آن ‌ها روی مغز انسان وجود دارد.

در بین رنگ ها، رنگ زرد، قرمز و آبی را به عنوان رنگ های اصلی می‌شناسند. به عبارتی این سه رنگ از ترکیب رنگ های دیگر به وجود نیامده ‌اند؛ اما خود عامل به وجود آمدن رنگ های دیگر می باشند.

به طور مثال رنگ نارنجی از ترکیب رنگ قرمز و زرد ایجاد می‌ شود و یا رنگ سبز که از ترکیب رنگ آبی و زرد به دست می ‌آید. همچنین رنگ بنفش از ترکیب رنگ آبی و قرمز حاصل می شود. سه رنگ بنفش، سبز و نارنجی را رنگ های ثانویه نامیده و در نهایت شش رنگ بالا به عنوان رنگ های زنده شمرده می شوند.

روانشناسی رنگ ها

تاثیر رنگ روی مخاطب

 

رنگها، تاثیر متفاوتی بر روی احساسات افراد دارند. به طور کلی نتایج مختلفی حاکی از آن است که رنگ ‌های زرد، نارنجی و آبی رنگ ‌های شاد بوده و احساس شادی را در افراد بر می انگیزانند. اما در مقابل، رنگ هایی از قبیل سیاه و قهوه‌ ای جز رنگ‌ های محزون و ناراحت ‌کننده هستند.

همچنین تحقیقات مختلفی نشان داده که رنگ بر روی میزان تمرکز افراد نیز تاثیر گذار است. در ادامه به روانشناسی رنگ ها و تاثیر هر کدام روی ذهن انسان ها و حسی که با دیدن رنگ مورد نظر به افراد القا می شود می پردازیم.

قرمز

همان طور که در بالاتر اشاره شد، رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است که به دلیل داشتن انرژی بالا در خود باعث تحریک احساسات می گردد. از نظر علمی، این رنگ بر روی اعصاب سمپاتیک تاثیر گذاشته و حرارت و دمای بدن را افزایش می ‌دهد. همچنین رنگ قرمز بیانگر نیروی حیاتی بوده و بنابراین معنای آرزو، میل و اشتیاق را به همراه دارد.

جالب است که بدانید رنگ قرمز، نمادی از عشق، سرعت و نشاط نیز می باشد. این رنگ یکی از تاثیر گذار ترین رنگ‌ ها بر افزایش فعالیت‌ های فکری است. این رنگ برای رساندن پیام مثبت به شرکای تجاری، مشتریان و مخاطبان و یا اهدای هدیه تبلیغاتی به آنان فوق ‌العاده است.

آبی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام نگاه کردن به رنگ آبی افکارتان آرام گرفته و حس مثبتی درونتان ایجاد شود. رنگ آبی نماد صراحت، شعور، امید و تلاش برای اوج گرفتن است و به همین علت برای انتخاب هدایای تبلیغاتی به شرکای تجاری رنگی مناسب می باشد.

همچنین آبی رنگ آرامش است که به طور مستقیم روی سیستم عصبی افراد تاثیر مثبت گذاشته و آرامش و رهایی فوق العاده ای برای افکار آدمی به وجود می آورد.

روانشناسی رنگ ها

توصیه می کنیم { آشنایی با انواع فرمت های فایل لوگو } را مطالعه فرمایید.

زرد

رنگ زرد به طور کلی یادآور خلاقیت و جسارت است و حس جوانی، بازیگوشی و کنجکاوی را به همراه دارد. اگر به دنبال یک هدیه تبلیغاتی برای فردی هستید که دارای فرزند خردسال است، حتما رنگ زرد را انتخاب کنید. همچنین برای ارائه هدایای تبلیغاتی به شرکت ها و افراد بزرگسال نیز می توان از رنگ زرد استفاده نمود.

رنگ زرد نسبت به رنگ قرمز حرارت کمتری داشته و موجب افزایش فشار خون و تسریع نبض و تنفس به طریق مشابه رنگ قرمز می ‌شود با این تفاوت که مکانیسم آن از تاثیر کمتری برخوردار است.

در روان ‌شناسی رنگ ‌ها اگر رنگ زرد به عنوان اولین اولویت افراد انتخاب شود نشان دهنده امید یا انتظار به رهایی است. این در حالی است که اگر رنگ زرد طرد شود می تواند به معنای قطع امید باشد.

به یاد داشته باشید که رنگ زرد از سختی بالایی برخوردار بوده و نگاه کردن بیش از اندازه به آن چشم ها را اذیت می کند.  بنابراین در انتخاب هدیه تبلیغاتی به رنگ زرد لازم است کارایی هدیه تبلیغاتی را در نظر بگیرید چرا که در صورت استفاده مداوم مخاطب از کالایی که رنگ زرد به همراه دارد، می تواند اثرات خستگی در چشم را به همراه داشته باشد.

سبز

اگر به محیط اطراف خود دقت نمایید، رنگ سبز از جمله رنگ هایی است که به وفور یافت می شود. رنگ سبز حالت آرام بخش داشته و به عنوان سمبل مهربانی و متعادل بودن روح، روان و رفتار به شمار می‌ آید.

در روان ‌شناسی رنگ ‌ها فردی که به رنگ سبز علاقه دارد دارای صفات روحی اراده در انجام کار، استقامت و پشتکار است و لذا این رنگ نمایانگر عزم راسخ در افراد است.

شخصی که رنگ سبز را به عنوان اولین گزینه انتخاب می ‌کند مایل است که اطمینان بیشتری را نسبت به ارزش‌ های فکری خود داشته باشد و علاقه‌مند به تاثیر‌گذاردن در محیط اطراف است.

انتخاب هدایای تبلیغاتی به رنگ سبز، باعث آرامش ذهنی مشتریان و شرکای تجاری شده و به ایجاد حس وفاداری و اعتماد منجر می ‌شود. اگر قصد ارائه یک هدیه تبلیغاتی سازگار با محیط زیست را دارید، حتما از رنگ سبز استفاده کنید.

سیاه

رنگ مشکی تنها رنگی است که در آن هیچ رنگ دیگری یافت نمی‌ شود. گفتنی است که رنگ سیاه، رنگی با پرستیژ بالا و انتخابی متفاوت برای هدایای تبلیغاتی ویژه می باشد. به طور کلی رنگ سیاه رنگ اقتدار، توانایی و قدرت است.

جالب است بدانید این رنگ در اکثر فرهنگ ها مرسوم بوده چرا که افراد را لاغر تر و ظریف ‌تر نشان می دهد. در روانشناسی رنگ ها هر شخصی رنگ سیاه را به عنوان اولین رنگ انتخاب کند قصد دارد هر چیزی را نفی کند و نوعی اعتراض به وضع موجود داشته باشد.

سفید

رنگ سفید یادآور زمستان و برف است. به طور کلی رنگ سفید نمادی از صلح، سکوت و آغازی جدید است. انتخاب هدیه تبلیغاتی به رنگ سفید تقریبا همیشه کار درستی‌ است، چرا که رنگ سفید قابلیت ترکیب با دیگر وسایل را داشته و حس خوبی در محیط ایجاد می کند.

نارنجی

رنگ نارنجی که مخلوطی از رنگ‌ های قرمز و زرد است، یاداور خورشید و گرمای آن بوده که موجب تحریک قوه تخیل و افزایش خلاقیت در افراد می ‌شود. با انتخاب هدایای تبلیغاتی نارنجی برای مشتریان و شرکای تجاری خود، آنان را به فعالیت و ارتباط بیشتر با کسب و کار خود ترغیب کنید.

 

روانشناسی رنگ

بنفش

همان طور که گفته شد رنگ بنفش ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز بوده که بیانگر هوش و احساسات است. رنگ بنفش رنگی لوکس و با پرستیژ می باشد. بنابراین در صورتی که هدایای تبلیغاتی ارزشمند، خاص و یا گران قیمتی را برای مشتریان خود در نظر گرفته اید می توانید از رنگ بنفش استفاده نمایید. ارائه یک هدیه‌ تبلیغاتی به رنگ بنفش نشانگر کنترل و خرد است.

صورتی

رنگ صورتی رنگی ملایم و یادآور تولد نوزادان است.این رنگ یکی از بهترین رنگ ‌ها برای ارائه هدایای تبلیغاتی زنانه و لوازم مربوط به زیبایی است. بنابراین در صورتی که از کارمندان، مشتریان یا شرکای تجاری خانم برخوردارید می توانید برای هدیه تبلیغاتی خود از این رنگ استفاده کنید.

قهوه ‌ای

رنگ قهوه ‌ای نشان از مادی بودن، راحتی و امنیت دارد. بر طبق نظر و عقیده‌ برخی دانشمندان، رنگ قهوه ای بی ‌ثباتی را به پایان می ‌رساند و با توجه به این خصیصه، رنگ مناسبی برای هدایای تبلیغاتی می باشد.

عوامل مختلف در تعیین رنگ مناسب هدایا

همان طور که گفته شد رنگ ها تاثیر زیادی بر روی مخاطبان داشته و این امر باعث می شود به خودی خود تاثیر مستقیمی روی فروش یک کسب و کار داشته باشند.

طی تحقیقاتی که بر روی رنگ هدایای تبلیغاتی انجام شده است، محققان به نتایج زیر دست یافته اند:

  • انتخاب رنگ مناسب برای هدایای تبلیغاتی، قابلیت بهبود شناخت برند یک کسب و کار تا ۸۰ درصد را داراست.
  • انتخاب رنگ مناسب، موجب افزایش 40 درصدی خوانایی اطلاعات می شود.

استفاده از هدایای تبلیغاتی یک راهکار ساده و مناسب جهت بازاریابی و معرفی برند به مخاطبان می باشد. با این حال لازم است در انتخاب رنگ هدایای تبلیغاتی دقت داشته و در صورت نیاز به سفارشی سازی محصولات و هدایای تبلیغاتی برای اثر گذاری بالاتر روی مخاطبان بپردازید. عوامل متعددی در انتخاب رنگ مناسب هدایای تبلیغاتی وجود دارد که عبارت اند از:

 

عوامل مختلف در تعیین رنگ مناسب هدایا

نوع مخاطبان هدف

در هنگام انتخاب هدایای تبلیغاتی برای مخاطبان خود، اگر شناخت کافی از مخاطبان خود داشته باشید، نه تنها مناسب ‌ترین محصولات و کالاهای تبلیغاتی را برای مشتریان خود انتخاب می‌ کنید، بلکه ویژگی‌ های بصری از جمله رنگ مناسب را نیز در نظر می گیرید. مطابق با روانشناسی رنگ ها، هر رنگ تاثیرات و پیام‌ های مختلفی را در بین افراد و فرهنگ ‌های مختلف در پی دارد. به طور مثال مخاطبان جوان ‌تر تمایل بیشتری به استفاده از رنگ‌ های متنوع و شاد دارند، این در حالی است که در افراد با سن بالاتر، شاید یک لیوان تبلیغاتی با رنگ ‌های شاد به اندازه یک لیوان استیل جذاب نباشد.

پایبندی به هویت سازمانی

هنگام انتخاب طرح و رنگ هدایای تبلیغاتی، لازم است علاوه بر در نظر گرفتن ترجیحات شخصی، به هویت سازمانی و رنگ به کار برده شده در آن نیز دقت نمایید. سوالی که در این جا مطرح است این است که کدام رنگ مناسب شخصیت برند شما و ویژگی ‌های محصولات و خدمات شما می باشد؟

همچنین شما مجبور نیستید فقط یک رنگ محدود را برای هدایای خود در نظر بگیرید. اگر به علم روانشناسی رنگ ها و نوع ترکیب رنگ ها با یکدیگر آگاه باشید می توانید به درستی چندین رنگ مکمل را انتخاب کنید به طوری که زیبایی کالای تبلیغاتی شما را دو چندان نماید.

شناخت رقبای کسب ‌و کار شما

در این جا لازم است به بررسی رنگ های مورد استفاده رقبای خود بپردازید و رنگی را برای هدایای سازمانی خود در نظر بگیرید که متفاوت از رنگ رقبای شما باشد. بدین روش امکان متمایز شدن کسب و کار شما با رقبا وجود دارد.

با این حال لازم است همیشه اهمیت حفظ اعتبار نام تجاری خود را در نظر داشته باشید.

در نهایت، اگر اهداف بازاریابی کسب و کار خود را در ذهن داشته باشید، با انتخاب رنگ مناسب برای هدایای تبلیغاتی سازمان خود می توانید پیام و نام تجاری خود را به درستی به اطلاع مخاطبان هدف خود برسانید.

توصیه می کنیم { برند چیست به زبان ساده } را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *