آموزش بازاریابی, مشتری و وفاداری

برای مشتریان خود چه هدیه تبلیغاتی‌ای بخرید؟

خرید هدایای تبلیغاتی
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

شما به عنوان صاحبان کسب و کارها در هنگام خرید هدایای تبلیغاتی با چالش‌های زیادی برای انتخاب آن مواجه هستید. مثلا اینکه به مشتریان چه چیزی هدیه بدهیم، این چالش خود با سوال‌های زیادی همراه است؛

مثلا، مشتریان از ما چه انتظاری دارند، آیا هدیه‌ای که می‌دهیم در راستای برند ما است یا خیر، آیا هدایای ما تاثیرگذاری لازم برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در بازاریابی را دارند یا خیر و متناسب با بودجه می‌توان آن‌ها را تعیین کرد.

این چالش وقتی پررنگ‌تر و مهم می‌شود که شما با انبوه بازاریابان هدایای تبلیغاتی، بخصوص در انتهای سال، مواجه هستید، و آن‌ها با هدایای تبلیغاتی جالب و گاه تکراری اما همیشه با بیانی جذاب شما را وسوسه می‌کنند.

در این مقاله، مواردی را مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‌کند هدایای تبلیغاتی متناسب و تاثیرگذار برای مشتریان خود تهیه کنید تا از طریق این روش مهم تبلیغاتی بازده فروش خود را بیشتر کنید.

آیا لازم است برای همه مشتریان‌تان یک نوع هدیه تبلیغاتی بخرید؟

اولین گزینه توجه به نیازهای مشتری است. آیا مشتریان شما در واحدهای صنعتی مشغول به کارند یا اداری یا عموم مردم هستند؟ هر دسته از مشتریان شما چه حجم خریدی از شما دارند؟ آیا لازم است برای همه مشتریان یک نوع هدیه خرید؟ مسلما خیر؛

زیرا آورده مالی هر مشتری برای شرکت متفاوت است. بنابراین، نیازی نیست که برای همه مشتریان یک هدیه بخریم، البته این به معنی کم جلوه دادن ارزش مشتریان کوچک نیست؛

بلکه روشی برای مدیریت بودجه تبلیغاتی و تاثیر آن بر فرایند فروش آتی است؛ چرا که شما باید برای مشتری که حجم خریدش صدها میلیون تومان در سال است، با مشتریان چند ده میلیونی برنامه وفادارسازی متفاوتی اجرا کنید.

البته که همه مشتریان برای مجموعه باارزش هستند و باید برای وفادارسازی آن‌ها، از سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مناسب استفاده کرد و در کنار آن، در حفظ و مدیریت بودجه بخش بازاریابی و تبلیغات کوشید.

حتما، برای شناسایی دقیق مشتریان خود، باید از بخش امور مشتریان کمک بگیرید و با داده‌های آن‌ها برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا آن‌ها اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری از حجم خرید و رفتارهای مشتریان دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله هنگام خرید هدایای تبلیغاتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ را مطالعه فرمایید

بودجه تبلیغاتی شما چقدر است

اولین مورد بعد از انتخاب هدف از خرید هدایای تبلیغاتی، دانستن این نکته است که شما برای تهیه هدایای تبلیغاتی، چه مقدار بودجه می‌توانید خرج کنید. البته صرفا بحث قیمت‌های هدایای تبلیغاتی مطرح نیست؛

بلکه هزینه‌های باربری و بسته‌بندی هدایا و هزینه‌های نیروی انسانی برای خرید را باید در نظر بگیرید. با مشخص شدن بودجه‌های تبلیغاتی مواردی مثل تعداد هدایا و نوع آن، با توجه به تعداد و شخصیت مخاطبان‌تان مشخص خواهد شد.

بعد از دانستن مقدار بودجه، شما باید مناسب‌ترین و تاثیرگذارترین هدیه تبلیغاتی را با توجه به تعداد مدنظرتان در نظر بگیرید. حتما برای خرید هدیه تبلیغاتی مناسب وقت کافی بگذارید.

سلیقه مشتریان شما چیست؟

برای فهمیدن این نکته به پرسیدن سوالات زیاد در ذهن خود و از میان همکاران بخش بازاریابی و تبلیغات نیاز دارید.

مشتریان شما، چه چیزی را می‌پسندند؟ یا به کدامین سو گرایش دارند؟ از وسایل و تکنولوژی مدرن خوش‌شان می‌آید یا عاشق تابلوهای مینا کاری ایرانی‌اند، یا دنبال یک وسیله پرکاربرد مثل دفترچه یادداشت و خودکار یا دنبال هدایای روحیه‌بخش مثل گلدان زیبای کوچک یا فلش و…، کدام بیشتر خوشحال‌شان می‌کند؟

آن‌ها عاشق موارد کاربردی هستند؟

عاشق هدایای تزئینی هستند؟

از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند؟

آیا اصلا اهل استفاده از هدایای تبلیغاتی هستند یا به مواردی مثل تقویم و سررسید گرایش دارند؟

برای این کار لازم است، نیازها و سلایق مشتریان‌تان را با توجه به موارد زیر پاسخ دهید، جنسیت مشتریان شما، بازه سنی‌شان، سمت شغلی‌شان، حجم خرید آن‌ها در سال، شرکت‌های خصوصی هستند یا سازمان‌های دولتی، سلایق و روحیه آن‌ها چیست.

این سوال‌ها شاید سخت‌ باشند؛ اما زمان گذاشتن برای پاسخ به آن‌ها نتایج باارزشی از رضایت مشتریان‌تان را به همراه خواهد آورد.

هدایای تبلیغاتی خاصمشتریان شما چه صنفی هستند؟

خب این بستگی به خدمات و محصولات مستقیم شما دارد، آیا تنها با یک یا چند صنف خاص کار می‌کنید؟ در این صورت دست شما برای خرید و هم جلب رضایت و خوشحالی مشتریان بازتر است؛

زیرا شما بخوبی آن‌ها را می‌شناسید و نیازمندی‌های آن‌ها را می‌شناسید و راحت‌تر می‌توانید برای آن‌ها هدیه تبلیغاتی کاربردی بخرید. مثلا شما شرکت تولیدکننده قطعات یدکی خودرو هستید؛

بنابراین، مشتریان شما کارخانه‌های خودروسازی هستند که علاوه بر اینکه می‌توانید برای مدیران آن‌ها ست‌های نفیس مدیریتی خرید کنید، برای کارکنان‌شان هم می‌توانید لباس کار خریداری کنید.

دقت داشته باشید اگر مشتریان شما اصناف مختلف یا عموم مردم هستند، بهتر است هدیه تبلیغاتی را در راستای رسالت برند خود بخرید.

مطابق با رسالت برند خود خرید کنید

رسالت برند آن چیزی است که همیشه برند شما در پی تحقق آن‌هاست، همان که کل مجموعه هر روز به دنبال حفظ و ارتقای آن هستند. بسیار خوب و واجب است هدیه تبلیغاتی‌ای که در بودجه سالانه خود در نظرگرفته‌اید، متناسب با رسالت برند شما باشد تا تاثیرگذاری هدیه تبلیغاتی را بیشتر کند.

مثلا اگر در حوزه سلامت و بهداشت کار می‌کنید، جعبه‌های دستمال کاغذی، ماسک‌های گلدوزی‌شده با لوگوی شما و محلول‌های ضدعفونی‌کننده هدیه دهید.

این امر نشان می‌دهد شما همانند رسالت‌تان به فکر سلامت مردم هستید، نه فقط به فکر افزایش فروش خود که به آن‌ها هدایای تکراری مثل تقویم و خودکار هدیه دهید.

یا اگر در حوزه مصالح ساخمانی کار می‌کنید، رسالت شما تولید یا فروش مصالح باکیفیت برای ساخت ساختمان‌های مقاوم است. بنابراین، می‌توانید هدایایی مانند متر لیزری برای مشتریان خود تهیه کنید؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کنید در کار خود بادقت و باکیفیت باشند.

پیشنهاد می کنیم مقاله 7 گام اساسی برای اجرای کمپین های تبلیغاتی را مطالعه فرمایید

ترجیحا هدایای تبلیغاتی خلاقانه و متفاوت بخرید

هدایای تبلیغاتی خلاقانه وجه تمایز شما و شرکت شما در انتخاب هدایای تبلیغاتی نسبت به دیگر سازمان‌ها و ارگان‌هاست. خلاقانه و خاص بودن در دنیای بازاریابی کنونی، ابزارهای قدرتمندی محسوب می‌شوند که می‌توانند داستان هیجان‌انگیز کسب و کار رویایی شما را فریاد بزنند.

خاص بودن، بازاریابی و انتقال سریع پیام به مخاطب به عنوان یک فاکتور موفقیت محسوب می‌شود. به‌این‌صورت که شما اگر در انتخاب هدایای تبلیغاتی خود دقت کنید، می‌توانید با انتخاب خلاقانه آن خود را نسبت به دیگر شرکت‌هایی که به مخاطبین شما هدیه تبلیغاتی می‌دهند، متمایز کنید.

اگر سال‌ها سررسید می‌خریدید، این بار پلن های جذاب را جایگزین آن کنید. شارژرهای چندکاربره را جایگزین فلش‌ها و پاوربانک‌ها کنید، خلاصه، کمی متفاوت عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *