آموزش تبلیغات

تبلیغات چند ساله است؟

تبلیغات
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

قصد داریم در سلسله‌ مقالات مختلف در خصوص ابعاد مختلف تبلیغات برای مخاطبین خود محتواهای ارزشمند تولید و ارائه نماییم. لیست کامل این مقالات را در انتهای این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

تاریخچه تبلیغات

تا آنجا که می‌دانیم، انسان‌های اولیه هیچ معامله‌ای انجام نمی‌دادند. آن‌ها چیزی برای فروش و تبلیغ نداشتند. انسان غارنشین وقتی به غذا و لباس احتیاج داشت، چوب خود را در دست می‌گرفت و به شکار خرس می‌رفت.

حتی، در اوایل دوران زندگی قبیله‌ای، زمانی که انسان‌ها برای حفاظت بهتر در جوامع دور هم جمع شدند، چیزی برای تجارت نداشتند و هر خانواده تنها نیازهای خود را برآورده می‌کرد. اما وقتی تعداد قبایل رشد یافت، مبادله پایاپای آغاز شد.

 مردان قبیله‌ در استفاده از سلاح مهارت خاصی پیدا کرده بودند. آن‌ها با ساخت اسلحه و مبادله آن با غذا و پوشاک، فرصت بیشتری برای انجام حرفه و تخصص خود پیدا می‌کردند.

از طرفی، شکارچیان ماهرتر گوشت و پوست بیشتری داشتند و آن‌ها را با چیزهایی که برای استفاده خاص خود نیاز داشتند، معاوضه می‌کردند. زمانی که مردان دریافتند که می‌توانند با تجارت کالاهای خاص خود، غذا و لباس تهیه کنند، هنرها توسعه یافتند.

مهارت در ساختن چیزها و همچنین بازده هر صنعتگر افزایش یافت. پس، مردان متوجه دیگر رقبا شدند و برای ترغیب به انجام “فروش”، به گفتگو روی آوردند.

اتفاقاً این امر انگیزه‌ای را برای خلق زبان به وجود آورد. بااین‌حال، که فروش اولیه، شفاهی و رودررو بود؛ ولی به‌درستی نمی‌توان آن را تبلیغ نامید. بهانه بازگویی تاریخچه تبلیغات از دوران قبیله‌ای انسانها این است که فروش شفاهی پیشرو تبلیغات بود.

 توصیه می کنیم مقاله { تاثیر بی نظیر هدایای تبلیغاتی بر کمپین های تبلیغاتی } را مطالعه فرمایید.

یکی از اولین هنرها ساختن اشیا از آجرهای سفالی و سفال بود. روی آجرهایی که حدود ۳ هزار سال قبل از تولد مسیح، توسط بابلیان ساخته شده بودند (کتیبه‌های سنگی) نوشته‌هایی پیدا کردند که اولین آگهی تبلیغاتی نامیده شدند.

آجرها نام معبدی را که در آن استفاده شده و نام پادشاهی که آن را بنا کرده است، در خود دارند. پادشاهانی که این کار را انجام می‌دادند، به تبلیغ خود و موضوعاتی خاص می‌پرداختند.

درواقع، از این کتیبه‌های سنگی به‌عنوان یک کمپین نهادی برای خود و خاندان پادشاهی خود استفاده می‌کردند. از آن زمان تا به امروز، تبلیغات در اشکال و رسانه‌های مختلف و با اهداف تجاری سیاسی، فرهنگی و… با زندگی امروزه بشر عجین شده است؛ به‌طوری‌که امروزه یک انسان به طور متوسط در روز در معرض حدود ۵۰۰۰ پیام تبلیغاتی قرار دارد.

تبلیغات به شکل‌ها، اندازه‌ها و فرم‌های زیادی ارائه می‌شوند.

اما تبلیغات دقیقاً چیست؟ چرا تبلیغات مهم است؟ مزایا و معایب آن چیست؟

تبلیغات عملی است برای جلب توجه مردم به یک ایده خوب یا خدمات، از طریق اعلامیه‌های پرداخت‌شده توسط یک حامی مالی مشخص.

تبلیغات هرگونه ارتباطی است که معمولاً با هزینه پرداخت می‌شود و به طور خاص، برای اطلاع‌رسانی و یا تأثیر گذاشتن بر یک یا چند نفر در نظر گرفته شده است.

البته، تبلیغات باید در چهارچوب اخلاقیات باشد؛ اخلاق مهم‌ترین ویژگی صنعت تبلیغات است. یک تبلیغ اخلاقی تبلیغی است که دروغ نمی‌گوید، ادعاهای جعلی یا دروغین نمی‌کند و در خور شایستگی است.

بزرگ‌ترین هنر تجارت حفظ مشتری است. بنابراین، در آگهی‌های تجاری که هدف آن گسترش تجارت و کسب منفعت بیشتر است باید خلق اعتبار نیز در نظر گرفته شود.

ویژگی‌های تبلیغات

فرم پرداخت‌شده

تبلیغات به یک تبلیغ‌کننده (که به آن اسپانسر نیز می‌گویند)، برای ایجاد پیام تبلیغاتی، خرید انواع رسانه تبلیغاتی و نظارت بر تلاش‌های تبلیغاتی، نیاز دارد.

ابزار پیشرفت

تبلیغات عنصری برای پیشرفت یک سازمان است.

ارتباط یک‌طرفه

تبلیغات یک ارتباط یک‌طرفه است. برندها از طریق رسانه‌های مختلف با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند.

شخصی یا غیرشخصی

تبلیغات می‌تواند یا به‌صورت غیرشخصی باشد؛ مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی یا روزنامه‌ای یا به‌صورت شخصی بسیار شبیه به رسانه‌های اجتماعی و سایر تبلیغات مبتنی بر کوکی‌های وب‌سایت باشد.

انواع تبلیغات

فعالیت‌های تبلیغاتی را می‌توان با توجه به میزان نفوذ آن‌ها دسته‌بندی کرد:

بالای خط (ATL: Above The Line)

شامل فعالیت‌هایی است که عمدتا غیرهدفمند بوده و دسترسی گسترده‌ای دارند. نمونه‌هایی از تبلیغات بالای خط عبارت‌اند از: تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و روزنامه‌ها.

زیر خط (BTL: Blow The Line)

شامل فعالیت‌های متمرکز بر تبدیل است که به سمت یک گروه هدف خاص هدایت می‌شوند. نمونه‌هایی از تبلیغات زیر خط عبارت‌اند از: تابلوهای تبلیغاتی، حمایت مالی، تبلیغات درون فروشگاهی و غیره.

برخط (TTL: Through The Line)

فعالیت‌هایی شامل استفاده همزمان از هر دو استراتژی ATL  و BTL به‌طور همزمان است. این‌ها به سمت ساخت و تبدیل برند و تبدیل به استراتژی‌های تبلیغاتی هدفمند (شخصی‌شده) سوق می‌یابند. نمونه‌هایی از طریق تبلیغات اینترنتی شامل تبلیغات مبتنی بر کوکی‌های وب‌سایت، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و غیره است.

فعالیت‌های تبلیغاتی همچنین براساس رسانه تبلیغاتی استفاده‌شده می‌توانند به ۵ نوع تقسیم شوند. این نوع تبلیغات عبارت‌اند از:

تبلیغات چاپی*: روزنامه، مجلات و تبلیغات بروشور و غیره

تبلیغات پخش: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

تبلیغات در فضای باز: بنرها، آگهی‌ها، پرچم‌ها، بسته‌بندی‌ها و غیره

تبلیغات دیجیتال: تبلیغات نمایش‌داده‌شده از طریق اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال

ادغام محصول/نام تجاری: قرار دادن محصولات در رسانه‌های سرگرم‌کننده مانند نمایش تلویزیونی، فیلم YouTube و غیره

*

بازاریابی یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها در کسب موفقیت در دنیای امروزی است. محصولات شما باید با ابزارهای بازاریابی مناسب به برتری رقابتی دست یابند. درواقع، خدمات چاپ و تبلیغات شما باید به‌طور منحصربه‌فردی کسب‌وکار شما را معرفی و ارائه کند.

امروزه، خدمات چاپ و تبلیغات توسط صنعت چاپ رشد و پیشرفت چشمگیری کرده است. با اینکه رسانه‌های جمعی و اینترنت همواره مشغول تبلیغات‌اند؛ ولی یک تبلیغات چاپی خوب مانند گذشته می‌تواند بسیار موثر باشد.

این‌گونه خدمات چاپ و تبلیغات، باید به گونه‌ای طراحی و چاپ شوند که توجه مشتری را جلب کند و پیام مورد نظر را انتقال دهد. از طرفی، معمولا تبلیغات آنلاین نسبت به روش‌های تبلیغات سنتی هزینه کمتری پرداخت خواهد داشت؛

ولی یک مزیت خیلی مهم تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی در قابلیت اندازه‌‌گیری معیارهایی است که شاخص موفقیت یا شکست نسبی یک کمپین تبلیغاتی هستند.

به عنوان مثال، هنگامی که شما قصد دارید در تلویزیون یک آگهی تبلیغاتی نمایش دهید، چگونه می‌خواهید بدانید که تبلیغ شما موثر بوده است یا خیر. نهایتاً تخمین‌هایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش تبلیغ ببینند.

این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین تبلیغات آنلاینی که تبلیغ‌دهنده می‌تواند به طور دقیق بداند که چند نفر تبلیغ را دیده‌اند، چند نفر روی آن کلیک کرده‌اند و به سایت مورد نظر وی رفته‌اند، چند نفر فعالیت مورد نظر وی مثل خرید را کامل انجام داده‌اند، چند نفر در میانه راه پشیمان شده‌اند و حتی می‌توان آن‌هایی را که در هر یک از این دسته‌ها قرار گرفته‌اند، شناسایی کرد و تبلیغات مجزایی برای همان دسته نشان داد.

اهداف تبلیغات

اهداف تبلیغات

۳ هدف اصلی تبلیغات وجود دارد. این‌ها هستند:

خبر دادن

از تبلیغات برای افزایش آگاهی از برند و قرار گرفتن در معرض برند در بازار هدف استفاده می‌شود. اطلاع‌رسانی به مشتریان بالقوه در مورد برند و محصولات آن اولین قدم برای رسیدن به اهداف تجاری است.

ترغیب

ترغیب مشتریان به انجام یک کار خاص، از اهداف برجسته تبلیغات است. وظایف ممکن است شامل خرید یا تلاش محصولات و خدمات ارائه‌شده، شکل دادن به یک برند تجاری، ایجاد نگرش مطلوب در مورد برند و غیره باشد.

یادآوری

هدف دیگر تبلیغات، تقویت پیام برند و اطمینان به مشتریان موجود و بالقوه در مورد چشم‌انداز برند است. تبلیغات به برند تجاری کمک می‌کند تا آگاهی از برند را حفظ کند و از سرقت مشتریان توسط رقبا جلوگیری کند.

اهداف دیگر تبلیغات زیرمجموعه‌های این سه هدف است. این زیرمجموعه‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش فروش
  • ایجاد تقاضا
  • تعامل
  • گسترش پایگاه مشتری
  • تغییر نگرش مشتریان و غیره

اهمیت تبلیغات

اهمیت تبلیغات برای مشتریان

راحتی

اطلاع رسانی با تبلیغات هدفمند، باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری مشتری آسان‌تر شود؛ زیرا می‌دانند شرایط و بودجه آن‌ها چیست.

آگاهی

تبلیغات، مشتریان را در مورد محصولات مختلف موجود در بازار و ویژگی‌های آن‌ها می‌آموزد. این دانش به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین محصول را برای آن‌ها انتخاب کنند.

کیفیت بهتر

فقط برندها خود و محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. هیچ تبلیغی برای محصولات بدون برند وجود ندارد. این امر کیفیت بهتر مشتری را تضمین می‌کند؛ زیرا هیچ برندی نمی‌خواهد سرمایه خود را در تبلیغات هدر دهد.

اهمیت تبلیغات برای تجارت

آگاهی

تبلیغات باعث افزایش برند و آگاهی از محصول در بین افراد متعلق به بازار هدف می‌شود.

تصویر برند

تبلیغات هوشمندانه به تجارت کمک می‌کند تا بتواند تصویر مورد نظر و شخصیت برند مورد نظر را در ذهن مشتریان شکل دهد.

تمایز محصول

تبلیغات به تجارت کمک می‌کند تا کالای خود را از محصولات رقبا متمایز کند و ویژگی‌ها و مزایای آن را به مخاطب هدف منتقل کند.

حسن نیت را افزایش می‌دهد

تبلیغات مجدداً بینش برند را تکرار می‌کند و حسن نیت برند را در بین مشتریان خود افزایش می‌دهد.

فروش بیشتر

تبلیغات پیام را به مخاطبان گسترده ارائه می‌دهد و در مقایسه با سایر عناصر، درآمدزایی بیشتری در پی دارد.

با توجه به مطالبی که گفته شد اگر بخواهیم جایگاه تبلیغات در بازاریابی را بررسی کنیم، می‌بینیم که تبلیغات هرگز مربوط به افزایش فروش نیست.

درواقع، افزایش آگاهی از برند، دستیابی به مخاطبان بیشتر و ایجاد اعتماد، تنها برخی از دلایلی است که سازمان‌ها به‌طور سنتی برای آن‌ها تبلیغ می‌کنند.

در بازاریابی، غالباً گفته می‌شود “اگر با همه صحبت می‌کنید، به هیچ‌کسی نمی‌رسید”. – (شناسایی مشتریان ) – به این معنی که یک رویکرد هدفمند همیشه مؤثر است.

از این گذشته، تبلیغات یک تاکتیک برای تسریع در نتایج بازاریابی است. و هدف قرار دادن مخاطبان مناسب، بهترین راه برای دستیابی به همین هدف است و در صورتی محقق می‌شود که بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند.

بنابراین، اولین کاری که باید بکنید، تعریف پرسونای مشتری شماست. پس از آن، شما باید یک استراتژی بازاریابی جامع را تهیه کنید. فقط بر اساس این استراتژی می‌توانید طرح بازاریابی و تبلیغات عملی را تنظیم کنید.

این استراتژی، راهنمای شما برای ارائه محتوا خواهد بود که برای شما و مشتریان بالقوه شما ارزش ایجاد می‌کند و همان چیزی است که واقعاً کسب‌وکار شما را تسریع خواهد کرد.

مزایای تبلیغات

مزایای تبلیغات

هزینه هر واحد را کاهش می‌دهد

جذابیت گسترده تبلیغات باعث افزایش تقاضا برای محصول و بازدهی بیشتر می‌شود که به نفع سازمان است.

در ساخت‌ برند کمک می‌کند

تبلیغات در ساخت برند موثر است. برندهایی که تبلیغ می‌کنند، نسبت به مواردی که این‌گونه نیستند، ارجحیت دارند.

در راه‌اندازی محصول جدید کمک می‌کند

هنگامی که از یک تبلیغ حمایت می‌شود، راه‌اندازی محصول جدید آسان می‌شود.

اعتماد به نفس مشتریان فعلی در برند را ارتقا می‌بخشد

تبلیغات باعث افزایش اطمینان مشتریان فعلی به این برند می‌شوند؛ زیرا با دیدن یک محصول از مارک مورد استفاده آن‌ها احساس غرور می‌کنند.

کمک به کاهش تغییر و تعویض مشتری

تبلیغات استراتژیک برای پیشنهادهای جدید و خدمات بهتر به کاهش تغییر و تعویض مشتری کمک می‌کند.

جذب مشتریان جدید

تبلیغات جذاب در دستیابی به مشتریان جدید و گسترش تجارت به برند کمک می‌کند.

آموزش مشتریان

تبلیغات محصولات مختلف موجود در بازار به مشتریان آگاهی می‌دهد. همچنین، آنچه را که باید در یک محصول مناسب جستجو کنند، به آن‌ها آموزش می‌دهد.

معایب تبلیغات

هزینه‌ها را افزایش می‌دهد

تبلیغات یک هزینه برای تجارت است و به هزینه محصول اضافه می‌شود. این هزینه را در نهایت مصرف‌کننده نهایی متحمل می‌شود.

اشتباه خریدار

تبلیغات بیش از حد با ادعاهای مشابه، اغلب خریدار را در خرید‌وفروش محصولات دچار اشتباه می‌کند که آیا باید محصول را خریداری کند یا خیر.

گاهی اوقات گمراه‌کننده است

برخی از تبلیغات از استراتژی‌های هوشمند برای گمراه کردن مشتریان استفاده می‌کنند.

فقط برای مشاغل بزرگ

تبلیغات یک امر پرهزینه است و فقط مشاغل بزرگ می‌توانند آن را تحمل کنند. این باعث می‌شود تا مشاغل کوچک از رقابت با مشاغل بزرگ خارج شوند که از انحصار در بازار لذت می‌برند.

تشویق فروش محصولات نامرغوب

تبلیغات مؤثر حتی به فروش محصولات نامرغوب هم منجر می‌شود که برای مصرف‌کنندگان خوب نیست.

یادمان باشد در دنیای رقابتی امروز، تبلیغات اگر هوشمندانه و هدفمند تهیه و اجرا نشود، نه‌تنها برای برندها اثربخشی ندارد؛ بلکه موجب هدررفتن بودجه بازاریابی برند، اغفال بازار هدف، و از دست دادن مشتریان بالفعل برند خواهد شد.

توصیه می کنیم مقاله { بهترین هدایای تبلیغاتی برای کسب و کار شما چیست } را مطالعه فرمایید.

چرا هدایای تبلیغاتی برای تجارت شما ضروری هستند؟

محصولات تبلیغاتی به‌شکلی باور نکردنی‌ سودمندند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۵ درصد افرادی که محصولات تبلیغاتی دریافت می‌کنند، در برخی موارد برند شما را تبلیغ می‌کنند.

این به این معنی است که محصولات تبلیغاتی یک استراتژی بسیار موثر برای رسیدن به مشتریان بالقوه، صرف‌نظر از اندازه یا مرحله کسب‌وکار شما، فراهم می‌کنند.

درحال‌حاضر، از هر ده آمریکایی، هشت نفر، تا ده کالای تبلیغی در خانه خود دارند و ۸۹ درصد از آن‌ها پس از دریافت اولین مورد، نام تبلیغ‌کننده را به مدت تقریبا دو سال به یاد می‌آورند. اگر مصرف‌کنندگان از کالاهای تبلیغاتی خود راضی باشند، مشاغل می‌توانند شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی مراجعه‌ها باشند.

تحویل محصولات تبلیغاتی می‌تواند کاتالیزوری باشد که مشتریان را به سمت تجارت شما سوق می‌دهد. کالاهایی را انتخاب کنید که برای مشتریان بالقوه شما مفید باشد؛ مانند لیوان قهوه، بطری‌های آب، کیسه‌های حمل‌ونقل و پوشیدنی. این‌ها در پاسخ به توزیع یک بار محصولات تبلیغاتی، ماه‌ها مشتری درگیر را تشویق می‌کند.

هدایای تبلیغاتی به ایجاد برند شما در زندگی مشتریان بالقوه کمک می‌کنند. هروقت شخصی از کالای تبلیغاتی شما استفاده می‌کند، با مارک شما درگیر می‌شود و شروع به تقویت رابطه می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که وفاداری مشتری و حتی بهبود روابط مشتری می‌تواند ناشی از افزایش هدایای تبلیغاتی باشد. دلیل این امر آن است که قدردانی، ارتباط مثبتی با برند شما برقرار می‌کند و جلوه‌ای ماندگار ایجاد می‌کند.

هنگامی که گیرندگان محصولات تبلیغاتی شما را می‌پوشند، استفاده می‌کنند یا به نمایش می‌گذارند، آن‌ها نقش تأثیرگذاری در مبارزات بازاریابی شما دارند.

درواقع آن فرد یک سفیر برای نام تجاری شما می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا با مشتری‌های بالقوه‌تری، اعتبار ایجاد کنید که ممکن است برخی از آن‌ها قبلاً هرگز درباره شما نشنیده باشند.

شرکت تبلیغاتی، کانون تبلیغاتی، کانون آگهی، آژانس تبلیغاتی، آژانس خلاق و…

بسیاری از افراد تفاوت بین این نام‌ها را نمی‌دانند و معیار اصلی برای انتخاب شرکت طرف قرار داد در مرحله اول، قیمت و در مراحل بعد، کیفیت کارها، سابقه و همچنین میزان همکاری با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف است.

درواقع، انتخاب نام شرکت تبلیغاتی به موسس شرکت این اجازه را می‌دهد که بدون داشتن مدارک قابل تامل در حوزه هنر و گرافیک، بتواند شرکت تبلیغاتی خود را تاسیس کند؛

اما نام”کانون تبلیغاتی” به این معناست که موسس و مدیر مسئول این واحد در حوزه مرتبط تحصیل کرده باشد یا رزومه قابل قبولی در این حوزه داشته باشد.

شرکت یا کانون تبلیغاتی، شرکتی است که به برنامه‌‌ریزی، ساخت و مدیریت تمام ابعاد تبلیغات برای مشتریان خود می‌پردازد. شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند به‌شکل تخصصی در زمینه و شاخه خاصی از تبلیغات؛ مانند تبلیغات تعاملی فعالیت داشته باشند یا به‌شکلی فراگیر به ارائه‌ خدمات بپردازند و از تمام ابزارهای تبلیغات مانند وب‌‌سایت، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی آنلاین و… بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *