تامین کننده

اهمیت بالا بودن کیفیت محصولات تامین‌کنندگان

کیفیت محصولات
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

“در ادامه مجموعه مقالات مربوط تامین‌کننده این‌بار به سراغ کیفیت محصولات تامین‌کننده می‌رویم. سایر مقالات در این خصوص را در انتهای این مقاله می‌توانید مشاهده نمایید.”

کیفیت در محیط‌ها و زمینه‌های مختلف متفاوت است؛ کیفیت بالای یک رستوران به معنای بالا بودن کیفیت غذاها، رفتار پرسنل و غیره است و کیفیت در محیط آموزشی به معنای معلومات بالای استادان در تدریس و محیط آموزشگاه است.

بنابراین، معنی کیفیت در موقعیت‌های مختلف، متفاوت است. همچنین، کیفیت با توجه به سلیقه انسان‌ها نیز متفاوت است. برای مثال؛ ممکن است در یک موقعیت مشابه، دو نفر با دو دیدگاه و نظر متفاوت در مورد محیط یا کیفیت غذا صحبت کنند؛ چراکه ذائقه افراد می‌تواند در تعریف کیفیت تاثیر‌گذار باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله {چطور یک تامین‌کننده خوب و مطمئن پیدا کنیم؟} را مطالعه بفرمایید.

مثال‌های بالا همگی مثال‌های متنوعی از وجود تعدد اختلاف در تعریف کیفیت هستند؛ اما چیزی که در همه مثال‌ها بدیهی بود، این بود که کیفیت توسط مشتری تعیین می‌شود نه توسط تولیدکننده یا سرویس‌دهنده.

به عبارت بهتر، کیفیت، مجموعه‌ای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمات است که احتیاجات و رضایت مصرف‌کننده را تامین می‌کند. کیفیت، ویژگی‌های متفاوت و تعریف‌های گوناگونی دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم.

  1. کیفیت را مشتری تعریف می‌کند
    مهمترین ویژگی کیفیت، پیوند آن با مشتری است. کیفیت همان چیزی است که مشتری انتظار دارد و در مورد آن سخن می‌گوید. بدین منظور که می‌بایست درست و دقیقا همان چیزی را که مشتری می‌خواهد به وی بدهیم. در همکاری بین یک کسب و کار و تامین‌کننده کالا، ممکن است که تامین‌کننده کالا از کیفیت صددرصد خوب محصول خود اطمینان داشته باشد؛ اما خریدار محصول مورد نظر را از لحاظ کیفیتی که در ذهن دارد، پایین بداند. بنابراین، گفته می‌شود که کیفیت توسط مشتری تعریف می‌شود.
  2. کیفیت باید هم مشتری درونی و هم مشتری بیرونی را راضی کند
    در ارتباط با تامین‌کننده و خرید کالا از وی، انتظار بالایی از کیفیت محصول تامین‌کننده وجود دارد که در صورت باکیفیت بودن، خریدار به خرید آن راضی می‌شود. علاوه‌برآن، از آنجا که بسیاری از این محصولات خریداری‌شده در داخل سازمان به‌عنوان هدایای تبلیغاتی به دیگر مشتریان خریداری می‌شود و سازمان قصد دارد از لوگوی خود یا عکس مورد نظرش بر روی محصولات استفاده کند، می‌بایست کیفیت محصول به قدری بالا و خوب باشد که در پردازش‌های بعدی دچار مشکل و بی‌کیفیتی کار نشود.
  3. کیفیت نه‌تنها در محصول الزامی است؛ بلکه فرایند کار نیز باید باکیفیت باشد.
    هنگامی که قصد همکاری با یک تامین‌کننده کالا را دارید، به دنبال کالایی باکیفیت و مورد قبول از نظرسازمان هستید. در کنار کیفیت بالای محصول لازم است کالای مورد نظر از لحاظ قیمت، بسته‌بندی و نحوه ارسال نیز دارای شرایط باکیفیتی باشد تا خریدار را متقاعد به همکاری و خرید مجدد کند.
    همچنین، کیفیت خدمات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور که در صورت بروز مشکل، نقصی در کالا یا آسیب‌دیدگی، تامین‌کننده اطمینان لازم را برای حل کردن مشکل در مشتری ایجاد کند.
    کیفیت محصول، کیفیت فرایند و کیفیت خدمات، هر سه ارتباط کاملا نزدیکی به یکدیگر دارند و تحت تاثر یکدیگر قرار دارند به طوری که در صورتی که در هر یک از سه مورد ذکر شده مشکل و اختلالی ایجاد شود، امکان همکاری خریدار و تامین کننده برای بار دوم به حداقل می‌رسد.
  4. کیفیت کالا در کنار تلاش برای حفظ محیط زیست
    در هنگام کار کردن با تامین‌کنندگان، در نظر داشته باشید که می‌توان با تامین‌کننده‌ای همکاری کرد که دلسوز طبیعت و محیط زیست باشد و در کنار آن از محصولات و مواد اولیه‌ای استفاده کند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند. چنین افرادی دلسوزند و برای همکاری بلندمدت مورد اطمینان هستند.

توصیه می‌کنیم مقاله {تامین‌کننده کالا و ارتباط آن با سازمان} را مطالعه بفرمایید.

کیفیت کالا

SQA یا تضمین کیفیت تامین‌کننده

SQA، که مخفف Supplier Quality Assurance است، به معنای تضمین کیفیت تامین‌کننده است و در واقع از اعتمادبه‌نفس تامین‌کننده در توانایی تحویل کالاها یا خدمات مرغوب، که نیازهای مشتریان را به خوبی برآورده می‌سازد، ناشی می‌شود.

تضمین کیفیت تامین‌کننده از طریق ارتباطات تعاملی بین مشتری، خریدار و تامین‌کننده به دست می‌آید و هدف آن، حصول اطمینان از انطباق محصول تحویل داده‌شده با نیازهای مشتریان با حداقل بازرسی است.

ژوران، گام‌های 9 گانه تضمین کیفیت تامین‌کننده کالا را به شرح زیر تعریف کرده است:

  1. تعریف الزامات کیفی محصول
  2. ارزیابی تامین‌کنندگان جایگزین
  3. انتخاب بهترین (مناسب‌ترین) تامین‌کننده
  4. پیاده‌سازی برنامه‌ریزی‌های کیفی مشترک
  5. همکاری در طول دوره
  6. تایید اعتبار انطباق الزامات
  7. گواهی تامین‌کنندگان واجد شرایط
  8. پیاده‌سازی برنامه‌های بهبود کیفیت
  9. ایجاد و استفاده از روش‌های امتیازدهی به تامین‌کنندگان

فواید تضمین کیفیت برای تامین‌کنندگان

تضمین کیفیت در صنایع رقابتی نه‌تنها یک نیاز است؛ بلکه فواید مهم و تاثیرگذاری روی تمامی فرایندهای تولید ایجاد می‌کند. فواید تضمین کیفیت برای تامین‌کنندگان به طور کلی عبارت است از:

  • ایجاد صرفه‌جویی در هزینه‌ها با حذف ضایعات و اقلام معیوب و به حداقل رساندن نرخ خرابی محصولات
  • کاهش زمان سیکل از طریق ساده‌سازی فرایند تضمین کیفیت تامین‌کنندگان شرکت
  • کاهش زمان رسیدن به بازار مصرف از طریق بهینه‌سازی رویه‌های تولید که با فرایند تضمین کیفیت مدیریت می‌شوند
  • حفاظت شرکت از مسئولیت‌های اضافی از طریق فرایندهای رفع خطا و تولید محصولات بدون عیب
  • حداقل‌سازی ریسک‌های عدم مطابقت و مسئولیت‌های قانونی

تضمین کیفیت

ارتباط بین کیفیت کالای تامین‌کننده و قیمت آن

کیفیت و قیمت دو عامل مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های یک خریدار برای همکاری یا ادامه همکاری با یک تامین‌کننده است. در بازار امروزه، رابطه بین مشتری و تامین‌کننده بسیار پیچیده شده است؛

به طوری که فاکتورهای مختلفی بر روی این رابطه تاثیردارند. در این میان دو فاکتور، کیفیت و قیمت کالا از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر عوامل برخوردارند که از جمله عوامل رقابتی مشترک در بین تمامی کالاها و صنایع موجودند.

اصول رقابتی در این همکاری به صورتی است که تامین‌کننده قصد دارد کالای خود را به بهترین کیفیت و کمترین قیمت موجود ارائه دهد تا بتواند سود خود را به حداکثر برساند و همچنین، مشتری نیز به دنبال کالای باکیفیت با قیمت معقول برای سازمان خود است.

البته، اصولا در بین افراد این تفکر وجود دارد که هرچه قیمت یک کالا بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاست. امروزه، با رشد روزافزون تکنولوژی می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

چرا هرقدر تولیدکننده و به عبارتی، تامین‌کننده بخواهد کالای باکیفیت تولید کند، باید مواد اولیه باکیفیت‌تری نیز استفاده کند. درنتیجه، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و کالا با قیمت بیشتری تولید می‌شود و به فروش می‌رسد. در این میان، یکی از راه‌های کمتر کردن هزینه، افزایش سطح تکنولوژی برای تولید کالا و کاهش هزینه تولید است.

سخن آخر

با توجه با بازارهای رقابتی سراسر جهان، اگر یک تامین‌کننده بتواند با افزایش تحقیقات و توسعه خود در جهت افزایش سطح تکنولوژی و پایین آوردن بهای تمام‌شده کالای خود و افرایش کیفیت، با کالاهای مشابه خارجی رقابت کند، نه‌تنها بازار داخلی و عظیمی را به دست خواهد آورد؛

بلکه باعث اعتماد بیشتر خریداران و جذب آنان خواهد شد. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت و کیفیت، دو عامل اساسی در بازار و روابط بین خریدار و تامین‌کننده و تصمیمات سازمان در مورد خرید محصول هستند.

توصیه می‌کنیم مقاله {چگونه به عنوان مامور خرید با تامین کنندگان ارتباط برقرار کنیم؟} را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *