تامین کننده

تامین‌کننده کالا و ارتباط آن با سازمان

ارتباط سازمان با تامین کننده
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

“در ادامه مجموعه مقالات مربوط تامین‌کننده این‌بار به سراغ مدیریت ارتباط با تامین‌کننده می‌رویم. سایر مقالات در این خصوص را در انتهای این مقاله می‌توانید مشاهده نمایید.”

امروزه، معرفی و عرضه کالاهای تولیدی به بازار و توسعه کسب ‌وکار در تمامی حوزه‌ها نسبت به گذشته بسیار سریع‌‌تر و آسان‌‌تر شده است و این امر مستلزم استفاده از روش‌های نوین و مبتنی بر فناوری در کنار روش‌های سنتی است.

در دوره کنونی، مشتریان یک سازمان ممکن است از تمام نقاط ایران یا حتی سراسر دنیا بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی سازمان باشند. تکنولوژی و فناوری باعث شده تا جذب این گونه مشتریان و تحت تاثیر قرار دادن آنان جهت استفاده از محصولات یا خدمات بسیار راحت‌تر از قبل باشد.

به همین جهت، اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط مؤثر با مشتری از طریق اینترنت و گوشی‌های هوشمند مقدمه و اولین گام سفر برای ورود به دنیای کسب ‌وکار مدرن است. این سفر زمانی کامل می‌‌شود که یک کسب و کار آمادگی ارائه کمپین‌‌های مختلف و ایجاد انگیزه برای مشتریان بالقوه‌ و بالفعل را داشته باشد.

در این میان، همکاری با شرکت‌های وابسته و همکار از جمله اساسی‌ترین اقدامات ممکن برای بهبود روند کار است. از جمله شرکت‌های همکار می‌توان به تامین‎‌کنندگان اشاره کرد که سهم زیادی در ارتقای سازمان خواهند داشت.

اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که تامین‌کننده کیست و چه نقش و وظایفی به عهده دارد. بنابراین، ابتدا به تعریف و اهمیت تامین‌کنندگان کالا می‌پردازیم و سپس، ارتباط آن با شرکت‌های تبلیغاتی یا دیگر سازمان‌ها را بازگو خواهیم کرد.

تعریف دقیق تامین‌کننده

به زبان ساده، تامین‌کننده کسی است که دارای کالای تولیدی یا وارداتی مناسب برای عرضه به مشتریان خود باشد. بسته به نوع کالا، دو حالت برای عرضه کالا توسط تامین‌کننده وجود دارد.

روش اول، حالتی است که تامین‌کننده موجودی کافی در انبار جهت عرضه محصول دارد. روش دوم، حالتی است که تامین‌کننده دارای سیستمی است که می‌تواند به سفارش مشتری در مدت زمان مشخص کالای مورد نظر را با ویژگی‌های استاندارد و تعریف‌شده تولید کند و در اختیار سیستم فروش قرار دهد.

کالای عرضه‌شده در این روش می‌بایست از نظر کیفیت و قیمت متناسب باشد تا مصرف‌کننده بتواند با مقایسه آن با سایر کالاهای عرضه‌شده در بازار جهت تهیه کالا اتخاذ تصمیم کند.

تامین کننده کالااهمیت وجود تامین‌کننده در زنجیره تامین

یکی از اصلی‌ترین عوامل پایداری و بقا در محیط رقابتی امروزی، کاهش هزینه‌های ناشی از تولید محصول است. انتخاب تامین‌کننده مناسب می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای هزینه‌های تولید را کاهش دهد و قابلیت رقابت‌پذیری در سازمان را افزایش دهد.

هرچند یک شرکت غیرتولیدی ممکن است صرفا جهت خرید کالاهای تبلیغاتی و محدود به تامین‌کنندگان مراجعه کند. بااین‌حال، همکاری با یک یا چندین تامین‌کننده می‌تواند برای یک سازمان بسیار مفید باشد.

انتخاب تامین‌کننده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های یک سازمان است و تصمیم‌گیری نادرست در این زمینه می‌تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان

مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان یا SRM، که مخفف عبارت Supply Relationship Management است، به افراد و کسب وکارها اجازه می‌دهد تا در فرایند تامین‌کننده‌های خود مشارکت داشته باشند.

امروزه، با توجه به فضاهای تنگاتنگ رقابتی موجود و تلاش کسب و کارها جهت پایین آوردن هزینه‌ها و از طرفی، نیاز به همکاری با تامین‌کننده‌ها، سیستم‌های موجود را بر این داشته که در روش‌های تامین اقلام مورد نیاز خود، اعم از اقلام استراتژیک و عادی و در کنار آن، سنجش تامین‌کنندگان و افزایش ارتباط با آن‌ها را تغییراتی صورت دهند.

به طور کلی، SRM ابزارهایی را ارائه می‌دهد که به واسطه آن‌ها می‌توان روابط تعاملی و گسترده با تامین‌کنندگان را ایجاد و آن را مدیریت کرد.

هر کسب و کاری ممکن است از طرق مختلف با تامین‌کننده مورد نظر خود آشنا شود. این ارتباط و آشنایی می‌تواند از طریق دوستان و آشنایان، از طریق تبلیغات موجود در سایت و کانال‌های ارتباطی دیگر، جستجو در اینترنت، شرکت در نمایشگاه‌ها و غیره صورت گرفته باشد.

در هر صورت، یک کسب و کار به هر طریقی که با تامین‌کننده آشنا شده باشد، نیاز است برای داشتن همکاری طولانی‌مدت و ارتباط با وی از روش‌هایی استفاده کند که در نهایت منجر به موفقیت در این ارتباط شود. چرا که روابط بین کسب و کار و تامین‌کنندگان آن برای هر سازمانی حیاتی است.

روابط بین کسب و کار و تامین‌کنندگان

تامین‌کنندگان می‌توانند به طور مستقیم بر عملکرد مالی و سود آوری شرکت از طریق فعالیت خرید تاثیر بگذارند. بسیاری از شرکت‌های پیشرو متوجه شده‌‌اند که سرمایه‌گذاری ارزنده در این زمینه می‌تواند مدیریت ارتباط موثر و کارآمدی را ایجاد کند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از کسب و کارها سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه نرم‌‌افزارهای زنجیره تامین داشته‌‌اند که فرایند‌های تامین را خودکار انجام می‌دهد، زمان تحویل را بهبود می‌‌بخشد و هزینه‌‌های کسب ‌و ‌کار را پایین می‌‌آورد.

در حال حاضر، افزایش رقابت در سطح جهانی، کوتاه‌تر شدن چرخه حیات محصولات، حرکت به سوی برون‌سپاری فرایندهای کسب ‌و‌کار و غیره از اهمیت بالایی در بین کسب و کارها و سازمان‌ها برخوردار است و در این میان، کسی موفق است که بتواند از طرق ذکر شده در بالا، با کاهش هزینه‌های نهایی خود، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات و خدمات را ارائه دهد.

ارتباط با تامین کننده

مراحل موفق شدن خریدار و تامین‌کننده

روابط بین تامین‌‌کننده و خریدار را می‌توان عاملی پیچیده در نظر گرفت؛ چراکه در این میان هر یک از طرفین قصد دارند فرصت در معاملات، منابع، پول نقد و سرمایه‌گذاری‌های خود را به حداکثر برسانند.

هر همکاری موفقی، نتیجه ایجاد مزیت در کسب ‌و‌کار است که از درک متقابل، همراه با احترام و وجود صداقت طرفین به دست می‌آید. معنای تراز کردن این موارد آن نیست که ما بدون در نظر گرفتن هزینه واقعی، به سمت قیمت پایین حرکت کنیم؛

بلکه به رسمیت شناختن این نکته است که موفقیت یکی از طرفین به موفق شدن دیگری کمک خواهد کرد. با توجه به پیچیدگی ذکرشده چند اصل مهم در روابط بین کسب و کار و تامین‌کننده به قرار زیر است:

  • تطبیق و پذیرش

اولین قدم مهم در هر رابطه‌ای بین کسب و کار و تامین‌کننده این است که بدانیم در این همکاری با چه‌کسی طرف هستیم. این امر شامل شناخت طرف مقابل اعم از خریدار یا تامین‌کننده و مشتریان وابسته و زیرگروه است.

در جامعه جهانی، قوانین سختی برای همکاری بین کسب و کارها و تامین‌کنندگان وجود دارد که آن‌ها را ملزم به پیروی از آن قوانین می‌کند. همچنین، در بسیاری از کشورهای سراسر جهان، فهرست گوناگونی از افراد و شرکت‌‌هایی را که نمی‌توان با آن‌ها کسب ‌و‌ کار انجام داد، تهیه شده است.

  • هدایت و اداره کردن از طریق صداقت و احترام متقابل

از سال‌ها پیش تاکنون، شیوه‌ها و قوانین اخلاقی کار، تاثیر جدی و بیشتری روی برند‌های عمده داشته است. برای مثال، به‌تازگی محصولات غذایی تولیدی برای حیوانات خانگی و دیگر کالاهای مصرفی ساخت چین، نیاز به بررسی بیشتر و اعتماد به تامین‌‌کنندگان دارد.

هر کسب و کاری جهت حفظ منابع خود باید تامین‌کنندگان اصلی و قوانین عملیاتی مالی را تحت بررسی قرار دهد. انتخاب تامین‌‌کننده می‌‌تواند براساس اخلاقیات، وجدان و سازگار با معیارهای جهانی در زنجیره تامین مشروط شود. همچنین، از طریق داشتن کد تأمین (سازنده) می‌توان به داشتن تعهد به حفظ استانداردهای بالای اخلاقی دست یافت و این امر از انعکاس پیام مشتریان باوجدان حاصل می‌‌شود.

  • استراتژی مالی‌ای که سود طرفین را تضمین کند

سومین بخش مهم از ایجاد ارتباط با تامین‌کنندگان، ارتباطی مستقیم با دیدگاه مالی دارد. هنگامی که خریدار به دنبال کسب قیمت منصفانه است، عرضه‌‌کننده و به عبارتی، تامین‌کننده باید به دنبال پوشش هزینه‌‌های وی در کنار ایجاد سود برای خود باشد. مذاکره در زمینه دستیابی به پایین‌‌ترین قیمت همیشه به نفع خریدار نیست؛ چراکه این امر می‌تواند به نتایجی نظیر کاهش اعتماد یا وفاداری بین طرفین ختم شود.

خوشبختانه، امروزه بسیاری از افراد بیشتر به دنبال کیفیت بالا در خرید هستند و لذا، با قیمت‌های پیشنهادی از طرف تامین‌کنندگان دچار مشکل نیستند؛ چراکه کیفیت عامل اصلی در بسیاری از قراردادهاست. بسیاری از خریداران و وارد‌کنندگان اعلام می‌کنند که قیمت در مذاکرات فقط و فقط یک عامل است و کیفیت، عاملی اصلی است.

  • همه برنده می‌شوند

مفهوم جمله بالا بدین معنا نیست که هر رابطه‌ای بین خریدار و تامین‌کننده عاملی باارزش برای آینده تلقی می‌‌شود. بااین‌حال، می‌‌توان دریافت که سرمایه‌‌گذاری کسب و کارها همراه با تلاش و سرمایه، در طولانی‌‌مدت می‌‌تواند تامین‌کنندگان واجد شرایط را ایجاد کند.

هنگامی که رابطه‌‌ای مطمئن و پایدار بین خریدار و تامین‌کننده به وجود آید، می‌بایست این رابطه به صورت مستمر توسعه یابد و بتواند برای آینده نیز گسترش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *