انواع چاپ

پرینتر سه بعدی و 7 کاربرد جذاب آن

پرینتر سه بعدی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

پرینتر سه بعدی چیست؟

دستگاه های پرینتر سه بعدی نسل پیشرفته و جدید دستگاه های چاپ و پرینت هستند که توسط آن ها می توان نمونه قابل لمس و واقعی از طرحی سه بعدی که در رایانه خود داشته اید را بسازید؛ به طوری که این دستگاه ها قادرند به تولید هر نوع قطعه ای با هر نوع شکل و زاویه ای اعم از توخالی یا توپر، گرد و غیره بپردازند.

امروزه پرينترهای سه بعدي در كشورهاي پيشرفته و صنعتي جايگاه ویژه و غیر قابل انکاری به خود اختصاص داده اند و خدمات پرینت سه بعدی در انواع و اقسام رشته های مختلف همچون قطعه سازی و ماکت سازی، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا، سرگرمی و هر گونه فعالیتی که در آن نیاز به شبیه سازی و ماکت سازی وجود داشته باشد، استفاده می شود.

محبوبیت بالای استفاده از چاپگرهای سه بعدی به دلیل کاهش هزینه، کوتاه شدن زمان تولید، ساخت هرگونه شی و قطعه ای، تولید با مواد گوناگون و دیگر مزایا می باشد که باعث می شود کاربران زیادی از دستگاه های پرینتر سه بعدی استفاده کنند.

تاريخچه دستگاه پرینتر سه بعدی

جالب است بدانید فرايند استريوليتوگرافي در سال 1986 و برای نخستین بار توسط تاجری به نام چارلز هال مخترع شد و به عنوان راهي جهت تبديل لايه ‌هاي مواد به يك شي جامد شکل گرفت.

امروزه استريوليتوگرافي مدرن امكان ايجاد مدل هاي سه بعدي با مواد متنوعي را فراهم آورده است. به طوری که لايه‌ هاي ورقه‌ اي نازك پوشيده شده از پلاستيك با استفاده از لیزر تابیده شده بر آن ها ذوب شده، به لايه‌ زيرين خود متصل و در نهايت يك حجم كامل سه ‌بعدي به وجود می آورند. همچنین اين ليزر امکان جدا سازی قطعات اضافه از شی را داراست.

امروزه اغلب مدل هاي سه بعدي مبتني بر لايه‌ هاي ورقه ‌اي نازك پوشيده شده از پلاستيك و رزين هستند. همچنین، شيوه ای كه به دليل سرعت، دقت و صرفه انرژي، كاربرد بالایی در صنايع دارد، استفاده از مخزني از پودر پليمري است كه در آن هر لايه جسم نه با ذوب ليزري، بلكه به سادگي با يك ماده رزيني ساخته مي ‌شوند. از جمله برتری های این روش می توان به امکان استفاده از رنگ های مختلف و درآمیختن با رزین جهت تشکیل جسمی چند رنگ اشاره نمود.

مزایای پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی امروزی که نسل جدیدی از چاپگرها و دستگاه های پرینتر به شمار می آیند، بسیار پر مصرف بوده و از کارایی بالایی برخوردارند به طوری که در صنایع مختلف و جهت مصارف مختلف از آن ها استفاده می شود. از مهم ترین مزایای پرینترهای سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

زمان کمتر

در حالت کلی فرایند چاپ اشیا با فرآیند چاپ اسناد و اوراق بسیار متفاوت بوده و زمان بر می باشد. هرچند فرآیند چاپ اشیا سه بعدی به نوبه خود نیازمند 6 الی 12 ساعت می باشد، با این حال لازم است بدانید که طراحی این گونه اشیا توسط کامپیوتر به زمان و پیچیدگی به مراتب بیشتری نیاز دارد. بنابراین دستگاه های پرینتر سه بعدی را جز دستگاه های چاپ سریع می دانند.

قیمت مقرون به صرفه

چاپ توسط دستگاه های پرینتر سه بعدی به سرعت تولید اشیا افزوده و قیمت نهایی تولید بسیار کمتر و مقرون به صرفه می باشد. هرچند نمی توان آن ها را جز دستگاه های ارزان قیمت خانگی دانست.

امکان تست قبل از تولید انبوه

یکی از مزایای استفاده از پرینترهای سه بعدی در این است که می توان قطعات منحصر بفرد يا نمونه ‌هاي اوليه‌ يك شي را با هدف تست کردن و آن هم پيش از توليد انبوه، بدون نياز به قالب یا الگوی خاص تولید نمود.

مضرات استفاده از پرینترهای سه بعدی

هرچند با افزایش تکنولوژی و مدرنیته شدن، روند فعالیت ها بسیار آسان و تسریع گشته است اما استفاده نادرست از تکنولوژی به نوبه خود می تواند مضراتی ایجاد نماید.

تحقیقات نشان داده است که چاپگرهاي سه ‌بعدي در صورتي كه در محيط نامناسب قرار گیرند، مي‌ توانند براي سلامتي انسان مضر بوده و خطراتی را ایجاد نمایند.

بنابراین هر چند امکان و اجازه استفاده از این پرینترها به تمامی افراد داده شده است، اما علاوه بر گران بودن اینگونه دستگاه ها جهت مصرف خانگی، به دلیل پراکنده شدن ذرات ریز در هوا و نبود تهویه مناسب در منازل لازم است از به کارگیری پرینترهای سه بعدی در منازل خودداری شود تا افراد دچار مشکلات تنفسی و ریوی و بیماری های مشابه نشوند.

کاربردهای پرینترهای سه بعدی

کاربردهای پرینترهای سه بعدی بسیار متنوع بوده و از آنجا که مواد مصرفی این نوع سیستم ها رزین می باشد و دارای خواص و قابلیت های منحصر به فردی است، می توان از آن در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی و دندانپزشکی، طلاسازی، ماکت سازی در صنایع مختلف، چاپ هدایای تبلیغاتی، مجسمه سازی و غیره استفاده نمود که به تفکیک توضیحات مختصر در ارتباط با هر صنعت می پردازیم.

ماکت سازی

امروزه با افزایش تکنولوژی صنعت چاپ و پرینت و با به وجود آمدن پرینترهای سه بعدی می توان ماکت های معماری را به صورت یکپارچه، با دقتی بالاتر و زمان و هزینه کمتر در مقیاس مورد نظر و دلخواه ایجاد نمود. در حال حاضر ماکت سازی با پرینتر سه بعدی، تبدیل به شغلی پر درآمد شده است و کاربرد های فراوانی در صنایع گوناگون دارد.

مجسمه سازی

هرچند در گذشته تبدیل طرح های ذهنی و کاغذی به واقعیت بسیار مشکل و دور از ذهن بود، اما امروزه با به وجود آمدن پرینترهای سه بعدی این مشکل حل شده و می توان هر نوع تصویر ذهنی را به واقعیت تبدیل نمود.

جواهر سازی

یکی دیگر از صنعت های پر مصرف و پرکاربرد در عرصه پرینترهای سه بعدی، صنعت جواهر سازی است. به طوری که مشتریان قادرند از این پس جواهرات مورد علاقه خود را به صورت نمونه سفارش داده و در صورت علاقه مندی و رضایت از طرح چاپ و تولید شده توسط پرینترهای سه بعدی، کار اصلی را مطابق با الگوی ایجاد شده به دست طلاکار خود بسپارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تکنیک ها روش های چاپ و تبلیغات را مطالعه فرمایید

آموزش

پرینترهای سه بعدی با به همراه داشتن تکنولوژی نوین تبدیل به ابزاری آموزشی به کودکان و نوجوانان شده است تا بدین طریق آن ها بتوانند در صورت داشتن ایده هایی نو و خلاقانه، ایده های خود را به واقعیت تبدیل نمایند.

بدین طریق برخی از مدارس برنامه ای جهت ترویج و آموزش این دستگاه ها به دانش آموزان خود در نظر گرفته اند تا از طریق آن بتوانند دانش آموزان را با تکنولوژی و آینده آن آشنا سازند.

پزشکی و دندانپزشکی

پرینتر سه بعدی دنیای پزشکی و دندانپزشکی را متحول نموده و در حال ایجاد تغییراتی در این دو صنعت می باشد. تکنولوژی به کارگیری پرینترهای سه بعدی در دو صنعت فوق جهت ساخت تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، داروهای مصرفی، انواع بافت و اعضای بدن، تجهیزات ارتودنسی و غیره کاربرد دارد به طوری که پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور وجود یک پرینتر سه بعدی در دفتر هر پزشک جز ضروریات به شمار می آید.

صنعت ساختمان سازی

امروزه یکی از پر کاربردترین استفاده ها از پرینترهای سه بعدی، ساخت بناهای مدرن توسط این دستگاه ها می باشد تا بدین طریق بتوان قیمت، سرعت و کیفیت کار را بالا برد.

پرینتر سه بعدی در صنعت تبلیغات

از روش های نوین تبلیغات، ساخت محصولات و هدایای تبلیغاتی از طریق چاپگرها و پرینترهای سه بعدی می باشد. همان طور که می دانید امروزه صنعت تبلیغات جایگاه ویژه ای در بازاریابی داشته و در این میان به کارگیری هدایای تبلیغاتی به نوبه خود سهم زیادی در تبلیغات را بر عهده دارد.

شما با توجه به نوع مشتریان و اهمیت آنان نزد کسب و کار خود می توانید هر گونه محصول تبلیغاتی را توسط پرینترهای سه بعدی به چاپ برسانید. این تکنولوژی این امکان را فراهم آورده است تا جهان اطراف خود و هرآنچه را که نیاز داریم با سلیقه خود بسازیم.

نتیجه گیری

به طور کلی صنعت چاپگرها و پرینترهای سه بعدی، طراحی محصولات را متحول نموده و آن را تبدیل به ابزاری برای طراحان صنعتی کرده است. شما به وسیله پرینترهای سه بعدی قادر خواهید بود هر آنچه که در ذهنتان تصور می کنید در عرض چندین ساعت به واقعیت تبدیل نمایید و این امر به نوبه خود موجب تسریع در فعالیت ها و همچنین ایجاد نمونه اولیه جهت تست قبل از تولید انبوه می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، از دیگر کاربردهای پرینترهای سه بعدی می توان به صنعت خودرو سازی، صنعت ربات، تولید کفش و پوشاک و غیره اشاره نمود.

تکنولوژی چاپ و پرینت همه ساله در حال تغییر بوده و قطعا در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت بیشتر و همه گیر شدن پرینترهای سه بعدی در انواع و اقسام صنایع خواهیم بود.

هدایای تبلیغاتی جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *