انواع هدایای تبلیغاتی

انواع لیوان شیشه‌ای و تفاوت میان آن‌ها

لیوان شیشه ای
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

“در ادامه مجموعه مقالات مربوط به دنیای لیوان‌های شیشه‌ای این‌بار به سراغ انواع این محصول می‌رویم. سایر مقالات در این خصوص را در انتهای این مقاله می‌توانید مشاهده نمایید.”

دنیای لیوان‌های شیشه‌ای

لیوان‌‌ها از نظر جنس انواع مختلفی دارند. از لیوان پلاستیکی، استیل، رویی، مسی گرفته تا بلور، شیشه، سفال، سرامیک و غیره که در این میان لیوان‌های شیشه‌ای، اعم از شفاف یا لیوان‌های یخی (مات)، یکی از پرکاربردترین لیوان‌ها هستند.

لیوان‌های شیشه‌ای از نظر ظاهر، کیفیت و کارایی تفاوت‌هایی دارند. از این‌گونه لیوان‌ها در خانه‌ها، سازمان‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها در وعده‌های مختلف ناهار، شام، عصرانه و غیره نیز استفاده می‌شود.

لیوان‌های شیشه‌ای معمولا به صورت تکی به فروش نمی‌روند و دسته‌های شش‌تایی از لیوان‌ها در مغازه‌ها قابل عرضه است. بااین‌حال، در میان انواع لیوان‌های شیشه‌ای، ماگ‌های شیشه‌ای یخی و ماگ‌های شیشه‌ای معمولی را می‌توان به صورت تکی تهیه و استفاده کرد. همین امر باعث شده تا این دسته از لیوان‌ها در میان شرکت‌های تبلیغاتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود و از آن‌ها برای اهداف بازاریابی سازمان‌ها و کسب‌وکارها و درج لوگو و برند به‌عنوان هدایای تبلیغاتی پرمصرف استفاده شود.

به همین دلیل، لازم است قبل از ورود به دنیای متنوعی از لیوان‌های شیشه‌ای و انتخاب بین آن‌ها، با انواعی از لیوان‌های شیشه‌ای آشنا شوید و از تفاوت میان آن‌ها آگاه باشید تا در هنگام انتخاب بتوانید لیوان مدنظرتان را متناسب با معیارها و اهداف خودتان انتخاب کنید.

به طور کلی، کاپ (فنجان)، گلس (لیوان) و ماگ ازجمله ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای هستند که برای نوشیدن انواع مایعات کاربرد دارند. اما جالب است بدانید هرکدام از این ظروف برای نوشیدنی‌های خاصی مصرف می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه درباره هرکدام به توضیحاتی خواهیم پرداخت.

توصیه می‌کنیم مقاله {لیوان و ماگ هدایایی ارزشمند و ارزان} را مطالعه بفرمایید.

انواع ظروف و لیوان شیشه ای

  • لیوان شیشه‌ای (گلس)

لیوان شیشه ای دسته دار

Glass، که به‌معنای لیوان است، به لیوان‌هایی گفته می‌شود که شیشه‌ای‌اند و مخصوص نوشیدن آب، شربت و به طور کلی سرو انواع نوشیدنی‌های سرد هستند.

لیوان‌های شیشه‌ای گلس در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف، اعم از دسته‌دار یا بی‌دسته، قابل تهیه و استفاده هستند. برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لیوان‌های شیشه‌ای، یا به عبارتی گلس، عبارت‌اند از:

  • گیلاس شامپاین (Champagne Glass)

گیلاس شامپاین لیوانی با پایه بلند و کاسه باریک است که در اکثر مواقع برای نوشیدنی‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. باریک بودن این نوع لیوان باعث می‌شود بتوان روی یک سینی تعداد زیادی گیلاس برای سرو در مهمانی‌ها قرار داد.

  • لیوان بلند (Highball Glass)

از این نوع لیوان‌ها برای نوشیدنی‌های ساده، شفاف و نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود. این نوع لیوان‌ها در اکثر خانه‌های خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود. لیوان‌های بلند با نقش‌ونگارها و حکاکی‌های بسیار شیک، قابل استفاده برای خانواده یا مهمانی‌ها هستند.

  • جام (Goblet Glass)

جام‌های شیشه‌ای از قدیمی‌ترین گیلاس‌های نوشیدنی‌های سرد هستند که حجم بالایی از نوشیدنی در آن‌ها جای می‌گیرد.

  • گیلاس لیکوئر (Liqueur Glass)

گیلاس لیکوئر یک لیوان شیشه‌ای و رشته‌ای بلند است که برای نوشیدنی‌های لیکوئر و نوشیدنی‌های سنگین مناسب است و ظرفیت آن بین 1 تا 3 اونس است. این لیوان‌ها نه‌تنها برای سرو نوشیدنی؛ بلکه به عنوان بخشی از دکوراسیون منازل، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • هوریکین یا گیلاس طوفان (Hurricane Glass)

این نوع لیوان شیشه‌ای دارای ظرفیت 20 اونسی است و برای انواع نوشیدنی‌های مخلوط با یخ همچون انواع اسموتی‌های تابستانه مناسب است.

  • گیلاس کوکتل یا مارتینی (Cocktail Glass)

گیلاس کوکتل یک لیوان شیشه‌ای است که کاسه مخروطی و پایه بلندی دارد و برای سرو انواع نوشیدنی سرد مناسب است. پایه یا ساقه بلند این نوع لیوان باعث می‌شود حرارت نوشیدنی به دست کمتر منتقل شود.

  • راک (Rock Glass)

راک، لیوانی شیشه‌ای با قد کوتاه و دیواره‌های ضخیم است که قابلیت نگهداری طولانی‌مدت یخ را دارد. به این نوع لیوان شیشه‌ای

Old-Fashioned نیز گفته می‌شود. این نوع لیوان‌ها در اکثر رستوران‌ها دیده می‌شوند.

  • ماگ‌های شیشه‌ای (معمولی و یخی)

ماگ شیشه ای نی دار

به طور کلی، ماگ‌ها نوعی فنجان برای سرو انواع نوشیدنی‌های گرم هستند که حجم و گنجایش بالایی را در خود جای داده‌اند و برای استفاده روزمره بسیار راحت و کاربردی‌اند.

دسته‌های تعبیه‌شده در ماگ‌ها راحتی استفاده از آن‌ها را دوچندان کرده است. ماگ‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها ماگ شیشه‌ای (ماگ‌های معمولی و ماگ یخی)، ماگ سرامیکی، ماگ فلزی و ماگ چوبی است.

هرکدام از ماگ‌ها در مکان‌های مختلف قابل استفاده‌اند. بااین‌حال، ماگ‌های شیشه‌ای، امروزه یکی از پرکاربردترین ماگ‌ها در میان جوانان و کارمندان‌ هستند. لذا، سازمان‌ها جهت تبلیغات شرکتی و هدایای خود از این نوع ماگ‌ها استفاده می‌کنند. ماگ‌های شیشه‌ای قابلیت مات‌شوندگی دارند که در این حالت به آن‌ها ماگ یخی یا ماگ مات گفته می‌شود.

حجم یک ماگ معمولا بین 350 تا 500 میلی‌لیتر است که تقریبا دو برابر یک فنجان چای است. طراحی ماگ کاملا غیررسمی است و از آن‌ها در مهمانی‌ها استفاده نمی‌شود. ماگ‌ها به عنوان یک وسیله شخصی بسیار پرکاربرد و محبوب به حساب می‌آیند.

  • کاپ یا فنجان

فنجان چای

Cup (به معنی فنجان) است که برای صرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گرم مناسب است. کاپ‌ها از لیوان و ماگ کوچک‌ترند و برای مهمان‌های خانوادگی یا پذیرایی در جلسات سازمانی بسیار مناسب‌اند. کاپ‌های شیشه‌ای امروزه کاربردهای مختلفی دارند و بسیار زیبا هستند. کاپ‌ها نیز در اندازه و شکل‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

توصیه می‌کنیم مقاله {دنیای لیوان‌های تبلیغاتی با ظاهر خاص و متفاوت} را مطالعه بفرمایید.

قیمت انواع لیوان‌های شیشه‌ای

شاید در بسیاری از خریدهای روزانه خود متوجه این امر شده باشید که هرچه به دنبال کیفیت بالاتر می‌روید، لازم است بودجه بیشتری برای آن اختصاص دهید. لیوان‌های شیشه‌ای نیز از این قضیه مستثنی نیستند و بسته به اینکه در چه کشوری تولید شده‌اند و از چه متریالی برای ساخت آن‌ها استفاده شده، قیمت‌‌های متنوعی دارند.

به همین جهت، لازم است در ابتدا بودجه مدنظر خود را برای خرید این دسته از ظروف در نظر داشته باشید. سپس، در میان انواع تولیدات داخلی و خارجی و از میان تمام برندهای موجود در بازار به دنبال مناسب‌ترین نوع لیوان باشید.

نحوه تشخیص لیوان شیشه‌ای مرغوب

به طور معمول، لیوان‌هایی که از کیفیت بالاتری برخوردارند، دارای شفافیت و ظرافت بیشتری هستند و هیچ ماتی، کدری، حباب و ناهمواری را هنگام بررسی کردن آن نخواهید یافت. این‌گونه لیوان‌‌ها در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم‌اند و در بسیاری از موارد بر اثر افتادن بر روی زمین نیز نمی‌‌شکنند.

بنابراین، بدیهی است که لیوان‌‌های نامرغوب به هیچ عنوان شفافیت، زیبایی، ظرافت و کیفیت لیوان‌های باکیفیت و مرغوب را ندارند و با یک نگاه سطحی و مقایسه‌ای می‌توان تفاوت بین دو لیوان را متوجه شد.

برای تشخیص لیوان مرغوب از نامرغوب می‌بایست کمی حوصله به خرج دهید و از نبود برجستگی و تورفتگی، نداشتن ماتی، کدری، یکنواخت نبودن، نداشتن ترک و لب‌پریدگی و غیره اطمینان حاصل کنید.

حتی زمانی که قصد تهیه لیوان بلور باکیفیت و اصل دارید نیز می‌بایست به این نکات توجه داشته باشید. چراکه ممکن است این‌گونه لیوان‌‌ها بر اثر حمل‌ونقل نامناسب دچار ترک، ضربه و لب‌‌پریدگی شده باشند.

لیوان شیشه ای طرح دار

اگر قصد دارید از لیوان مورد نظر برای نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید، بهتر است به دنبال نوع دسته‌دار آن باشید تا در هنگام استفاده راحت و آسوده باشید. همچنین، لازم است لیوانی تهیه شود که از نوع مرغوب و نشکن باشد تا در هنگام تغییر دما و داغ شدن ترک نخورد و دچار شکستگی نشود.

اما اگر قصد دارید از لیوان شیشه‌ای برای مصارف معمولی و در هنگام ناهار و شام استفاده کنید، بهتر است از لیوان‌های بدون دسته استفاده کنید و در صورت علاقه‌مندی، از انواع لیوان‌های تزئین‌شده و تراشکاری‌شده خریداری کنید. این‌گونه لیوان‌ها در چیدمان سفره و در هنگام سرو بسیار زیبا و شکیل هستند.

همچنین، اگر قصد دارید برای کارمندان سازمان خود یا سازمان‌های همکار هدیه تبلیغاتی تهیه کنید، بهتر است ماگ‌های مات تبلیغاتی، یا به اصطلاح ماگ یخی، تهیه کنید. ماگ‌های مات یا یخی به دلیل نوع ساختار و ظاهر خود بسیار شکیل و همه‌پسند هستند و برای مصارف شخصی و روزانه بسیار کاربردی‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله {دستگاه‌های تولید لیوان در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف} را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *