نمایشگاه بین المللی

بررسی نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک)

نمایشگاه الکامپ
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

الکامپ (ELECOMP) که مخفف عبارت Electronics, Computer & E-Commerce می باشد به عنوان نمایشگاه بین ‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک، بسیار شناحته شده می باشد.

این نمایشگاه یکی از حرفه ای ترین نمایشگاه های کل کشور است که بستری برای عرضه محصولات و خدمات صنایع کامپیوتر و الکترونیک را فراهم می کند.

الکامپ یکی از نمایشگاه هایی است که در بین مردم بسیار محبوب بوده و هر ساله بر تعداد طرفداران آن افزوده می شود. این نمایشگاه هر ساله در تاریخ از قبل تعیین شده ای در تهران برگزار می شود. امسال نیز بیست و ششمین دوره این نمایشگاه، از تاریخ 18 الی 21 تیر 1400 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

به طور کلی یکی از بزرگ ترین رویداد های تجاری برای شرکت های فعال در زمینه صنعت الکترونیک و کامپیوتر می باشد. تا به امروز حدود 25 دوره از نمایشگاه الکامپ در ایران برگزار شده است.

حضور در نمایشگاه الکامپ برای کسب و کارهایی که در زمینه های مرتبط با کامپیوتر و اینترنت فعالیت دارند و قصد جذب مشتریان بیشتر و یا معرفی برند خود را دارند فرصت بسیار مناسبی می باشد.

علاوه بر حضور و فعالیت در این نمایشگاه، بکارگیری تبلیغات گسترده و ارائه هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه الکامپ می تواند یک راهکار ساده جهت بازاریابی در راستای اهداف کسب و کار باشد.

نمایشگاه الکامپ به روی تمامی اقشار جامعه و عموم مردم باز بوده و همگی افراد فرصت حضور و بازدید از این نمایشگاه را دارند. بنابراین حضور کسب و کارها در این نمایشگاه می تواند باعث رشد و توسعه کسب و کار در صورت داشتن استراتژی مناسب باشد.

تبلیغاتی خلاقانه

تاریخچه نمایشگاه الکامپ

نمایشگاه الکامپ در سال 1369 با نام نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات در یک چادر بادی برپا شد. بعد از گذشت یک دهه مخابرات از نمایشگاه الکامپ جدا شده و نمایشگاهی مستقل با نام تلکام برگزار نمود.

همچنین بخش برق نیز به صورت جداگانه نمایشگاه ویژه خود را برگزار نمود. همین امر باعث شد تا از الکامپ اولیه تنها دو موضوع کامپیوتر و الکترونیک باقی بماند و به صورت تخصصی در این دو حوزه به فعالیت بپردازد.

برگزار کننده نمایشگاه الکامپ تا سال 1379 شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران بود و بعد از آن با مشارکت بخش خصوصی، برای مدت چند سال برگزاری این نمایشگاه به بخش خصوصی داده شد.

گفتنی است که تا سال 1379 برنامه منظم و مشخصی برای برگزاری این نمایشگاه وجود نداشت، این در حالی است در سال 1375 نمایشگاه الکامپ رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته به طوری که این نمایشگاه با حضور 392 شرکت کننده که 38 مورد از شرکت کننده ها، کسب و کارهای خارجی بودند در وسعتی معادل 20 هزار و 925 متر مربع برگزار شد.

همچنین در سال 1380 بر تعداد شرکت کننده های خارجی نمایشگاه الکامپ افزوده شد به طوری که از 400 شرکت کننده در این نمایشگاه، 80 مورد از کسب و کارها خارجی بودند.

در نهایت در سال 1389 به دلیل افزایش شرکت کننده ها در این نمایشگاه و افزایش وسعت برگزاری آن، نمایشگاه الکامپ به چهارمین نمایشگاه بزرگ ایران بعد از نمایشگاه صنعت تهران، نفت و گاز و فرش شناخته شد.

پیشنهاد می کنم مقاله تاریخچه و داستان زیبای برگزاری نمایشگاه را مطالعه فرمایید

فواید شرکت در نمایشگاه الکامپ

به طور معمول افراد شرکت کننده در نمایشگاه الکامپ کسانی هستند که در زمینه الکترونیک و کامپیوتر فعالیت قبلی داشته و یا قصد آشنایی با این دو رشته را دارند.

از آنجا که کسب و کارهای اینترنتی امروزه به طور چشم گیری گسترش پیدا کرده و استارتاپ های بسیاری در دو زمینه فوق در حال فعالیت اند، این نمایشگاه می تواند به عنوان یک بستر عالی جهت رشد چنین کسب و کارهایی در نظر گرفته شود.

به طور کلی نمایشگاه الکامپ برای فریلنسرهایی که چه به صورت دورکار و چه به صورت شخصی به انجام پروژه های مختلف مشغول اند، یک بنگاه کاریابی محسوب می شود که می توان از طریق آن با کارفرمایان جدید برای انجام پروژه های جدید و بیشتر وارد مذاکره شد.

در حال حاضر این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار می شود و در کنار بخش اصلی آن که با موضوعات مختلف برپا می شود، میزگرد های تخصصی نیز با حضور اساتید بین المللی و داخلی برگزار می گردد.

هدف از برگزاری نمایشگاه الکامپ فراهم کردن راهی ارتباطی بین بخش های مختلف جهت همکاری و رفع نیازهای جامعه بوده و هدف اصلی نیز عرضه رقابت پذیری ایران در بازار جهانی و توسعه پتانسیل های بین المللی بازرگانی ایران می باشد که این هدف تنها با رقابت بین المللی و استفاده از تکنولوژی های جدید امکان پذیر خواهد بود.

تبلیغاتی نفیس

موضوعات نمایشگاه الکامپ تهران

همان طور که گفته شد نمایشگاه الکامپ همه ساله در تهران در حال برگزاری است. موضوعات مورد بحث در نمایشگاه الکامپ به طور معمول شامل موارد زیر می باشد:

  • بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک
  • اینترنت
  • هوش مصنوعی
  • قطعات و تجهیزات موبایل
  • نرم افزار و سخت افزار
  • امنیت، شبکه و ارتباطات
  • رباتیک
  • دیتا سنتر و سیستم های هوشمند
  • دستگاه ها، ماشین آلات و تجهیزات اداری
  • اپراتورها
  • تجهیزات دیجیتال قابل حمل
  • تجهیزات سمعی بصری
  • آموزش و مشاوره
  • رسانه و سرگرمی

سخن نهایی

امروزه حضور در نمایشگاه ها به ویژه نمایشگاه های تخصصی برای هر کسب و کاری متناسب با حوزه تخصص خود الزامی است. نمایشگاه ها بهترین مکان برای فراهم آوردن بستری جهت برقراری ارتباط بین فعالین حوزه های مختلف می باشند.

متخصصان حوزه IT، سرمایه گزاران، مدیران دولتی سازمان های مرتبط با IT، علاقه مندان و دانشجویان و دیگر افراد تمامی کسانی هستند که می توانند همه ساله در نمایشگاه الکامپ حضور به عمل رسانیده و از فرصت های ایجاد شده جهت رشد کسب و کار خود استفاده نمایند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ضرورت ارائه هدیه در نمایشگاه های بین المللی را مطالعه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *