انواع چاپ

تکنیک‌ها و روش‌های چاپ و تبلیغات

چاپ و تبلیغات
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

آیا شما می‌دانید روش‌های چاپ و تبلیغات خلاقانه کدام هستند؟ روش‌های چاپ و تبلیغات از گذشته‌های دور همراه با انسان‌ها بوده است؛ و انسان‌ها و شرکت‌های تجاری با روش‌های مختلف پیام خود را به گوش مخاطبان می‌رسانند. روش‌های خلاقانه چاپ و تبلیغات محصولات بر رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر به سزایی دارد. ما در این مقاله روش‌های مختلف چاپ و تبلیغات را توضیح خواهیم داد.

توصیه می کنیم مقاله { یک دفتر کار جادویی مخصوص حرفه ای ها } را مطالعه فرمائید.

تاریخچه چاپ و تبلیغات

کلمه چاپ را در انگلیسی پرینت می‌گویند و پرینت در اصل به اثری گفته می‌شود که یک جسم، در اثر فشار، به روی سطحی باقی می‌گذارد. طبق این تعریف، جای پا روی خاک و یا اثرانگشت روی کاغذ یک اثر چاپی است.

چاپ کردن معادل انگلیسی تو پرینت به معنی فشار دادن است و منظور از آن انتقال نوشته یا تصاویر، بر روی کاغذ، پارچه و یا مواد دیگر است. در مقایسه با نوشتن و نقاشی کردن که اطلاعات و تصاویر به‌تدریج به روی سطح موردنظر انتقال داده می‌شود، چاپ کردن در یک مرحله انجام می‌شود و اطلاعات از پیش آماده‌ شده روی سطح انتقال می‌یابد.

استفاده از ابزارهای مختلف برای انتقال تصاویر بر روی مواد مختلف حدود 5000 سال پیش در میان مصریان رواج داشت. در این روش مهره‌ای استوانه‌ای از جنس سفال که روی آن نقش و طرح موردنظر حکاکی شده بود، روی موم و یا موادی مانند آن غلتانیده می‌شد. بدین‌وسیله اثر برجسته‌ای از اشکال حکاکی شده بر روی موم جای می‌ماند. در چین نیز قبل از 105 میلادی، از حروف برجسته مسی برای چاپ متن بر روی پاپیروس استفاده می‌شد.

از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ انسان‌ها، اختراع حروف چاپی و دستگاه‌های چاپ بوده است که اولین بار توسط یوهانس گوتنبرگ در سال 1456 میلادی در آلمان اختراع شد. روش چاپ او این بود که حروف الفبا را به‌صورت معکوس و از جنس فلز (آلیاژ سرب، قلع و آنتیموان) قالب‌ریزی می‌کرد و سپس با قرار دادن حروف و کلمه کنار هم، سطر و صفحه را کنار هم می‌ساخت.

تبلیغات ریشه در زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن یک بنگاه اقتصادی با انجام روش‌هایی سعی دارد که خریدار و مشتریان را از محصول خودآگاه کند. این عمل به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد و با پیشرفت ابزارهای دست انسان هرروزه شکل پیشرفته‌تری به خود می‌گیرد.

به‌طورکلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می‌توان سه دوره تاریخی قبل از اختراع گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ را در نظر گرفت.

  1. دوره علائم حک‌شده بر روی کاسه‌ها، کوزه‌های سفالی و غیره
  2. نشانه‌ها و تبلیغ روی دیوارها و سنگ‌نوشته‌ها
  3. تبلیغات در قرن حاضر

آنچه به‌عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در آمریکا دارد. زمان ظهور آژانس‌های تبلیغاتی به‌صورت سازمان‌یافته و به وجود آمدن مجلات و کتاب‌های تبلیغاتی در سال 1930 می باشد.

وقتی صحبت از تبلیغات در قرن حاضر می‌شود نمی‌توان نامی از تبلیغات اینترنتی نیاورد. تبلیغات یک روش ارزان و کارآمد جهت بدست آوردن بازار هدف می باشد. این نوع تبلیغات، روشی مناسب برای اطلاع‌رسانی درزمینه هایی مانند فروش فوق‌العاده و پیدا کردن مشتریان برای محصولات تجاری شرکت‌ها می‌باشد.

تبلیغات و چاپ

ما در عصری زندگی می‌کنیم که به علت نیازهای روزمره و برای بهتر و سالم زندگی کردن به حجم زیادی از اطلاعات نیازمندیم. اطلاعاتی از قبیل اخبار و وقایع اجتماعی و اقتصادی، تجربیات، تحقیقات و حتی موارد هنری، تفریحی و غیره.

امکان دسترسی عموم به این حجم از اطلاعات مدیون اختراعات بی‌شماری در عرصه علم و فناوری، به‌ویژه ابزارهای مناسب جهت انتقال اطلاعات در سطح وسیع می‌باشد. ابزارهای مانند کتاب، روزنامه، مجله، دیسک‌های صوتی و تصویری، شبکه‌های جهانی اینترنتی و غیره.

این رسانه‌ها باعث می‌شوند که اطلاعاتی در اختیار مردم قرار گیرند. قدرت یک رسانه در سادگی استفاده، هزینه پایین تولید، قابل‌دسترس بودن برای عموم مردم و جذابیت ارائه اطلاعات آن است. استفاده از رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم، در حال رشد است و روش‌های آن هرروز تغییر می‌کند. کارهای چاپی و تبلیغاتی امروزه متنوع و زیاد شده است. بسیاری از تولیدات چاپی به شناسایی و جذب مشتریان و بازارهای مختلف کاری و درآمدی برمی گردد و جنبه تبلیغاتی دارند.

تولیدات چاپی مثل بروشور، کاتالوگ، چاپ بر روی وسایل و ابزار زندگی، پوسترهای تبلیغاتی و غیره که به‌منظور آگاه کردن و جذب مشتریان و مخاطبان انجام می‌شود. هر شرکت و بنگاه اقتصادی برای شناساندن خود و محصولات جدیدی که در نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری ارائه می‌دهد جهت تبلیغ و اطلاع‌رسانی مردم نیاز به ابزارهای چاپی و تبلیغاتی دارد.

صنعت چاپ و انواع روش‌های آن

صنعت چاپ در مسیر تکاملی خود، مسیری طولانی را نسبت به چاپ اولیه پیموده است. بسیاری از مراحل چاپ که قبلاً با نیروی بازو و به‌صورت دستی انجام می‌گرفت اکنون با دستگاه‌های جدید و به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد. روش‌های جدید انتقال مرکب به روی کاغذ باعث شده است که انواع مختلف دستگاه‌های چاپ برای انواع نیازهای چاپی طراحی و ساخته شوند.

تنوع کنونی در رسانه‌های چاپ، مدیون پیشرفت‌های علمی بسیاری می‌باشد که خود ناشی از نیاز مشتریان چاپی و مسائل اقتصادی است. تمام روش‌های چاپی مورداستفاده به دو گروه کلی چاپ تماسی و چاپ غیر تماسی تقسیم می‌شود.

روش چاپ تماسی بر اساس نوع فرم مورداستفاده دسته‌بندی می‌شود. بدین معنی اگر اطلاعات روی یک فرم ثابت باشد روش چاپی مورد استفاده از این نوع فرم‌ها چاپ تماسی نام دارد؛

به عبارت دیگر در روش چاپ تماسی فرم چاپ از نوع سخت‌افزار است. روش‌های چاپ تماسی بسته به عوامل مختلف، قابل دسته‌بندی می‌باشند که مهم‌ترین آن بر اساس نوع فرم مورداستفاده و روش انتقال اطلاعات از روی فرم به سطح موردنظر است.

دسته‌بندی بر اساس فرم، کلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع دسته‌بندی چاپ تماسی می‌باشد که بر اساس این ویژگی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

  1. چاپ برجسته
  2. چاپ گود
  3. چاپ افست
  4. چاپ سیلک اسکرین

صنعت چاپ

چاپ برجسته:

چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است که در اواسط قرن پانزدهم توسط گوتنبرگ اختراع گردید. در این روش چاپ از حروف برجسته که کنار یکدیگر چیده می‌شوند برای تهیه فرم چاپی استفاده می‌شود.

در این روش چیدن حروف کنار یکدیگر کاری بسیار زمان‌بر است و به علت هزینه بالا در تهیه فرم چاپی دیگر رونق پیشین خود را از دست‌ داده و جای خود را به روش‌های جدید چاپی داده است.

چاپ افست:

چاپ افست درنتیجه توسعه چاپ برجسته انجام گرفت. در واقع کلمه افست به معنای غیرمستقیم و متعادل کردن می‌باشد. روش چاپ در افست به این صورت است که اطلاعات را قبل از اینکه روی کاغذ یا سطح موردنظر انتقال دهند به روی سطح دیگری مانند سیلندر لاستیک منتقل می‌کنند و سپس از روی آن به روی کاغذ و یا هر سطح دیگری منتقل می‌کنند.

چاپ گود:

چاپ گود یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است که شروع آن به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. چاپ گود روشی است که در آن نقاط حامل اطلاعات را، به روش‌های مختلف، گود می‌کنند تا مرکب در این فرورفتگی‌ها قرار گیرد و انتقال مرکب از روی فرم بر روی سطح موردنظر امکان‌پذیر گردد. تولید فرم در این نوع چاپ بسیار هزینه‌بر است و به همین علت از این روش بیشتر برای چاپ کارهای با تیراژ بالا استفاده می‌شود.

بااین‌حال، چاپ گود همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا روشی بسیار مناسب برای چاپ کارهای با شمارگان بالا روی کاغذ، مقوای سبک، فیلم‌های شفاف، آلومینیوم و در بعضی موارد روی پلاستیک است.

چاپ سیلک

چاپ سیلک یا اسکرین یکی از متنوع‌ترین روش‌های چاپ است. از این روش برای چاپ بر روی قطعات و اشیای کوچک با تیراژ کم تا چاپ بر روی سطوح بسیار بزرگ صنعتی با شمارگان بالا استفاده می‌شود.

روی انواع پارچه، کاغذ، سرامیک، لیوان، اسباب‌بازی و غیره می‌توان با این روش چاپ کرد. چاپ سیلک یکی از عمده روش‌هایی است که از آن در صنعت نساجی، برای چاپ طرح‌هایی مختلف روی پارچه استفاده می‌شود.

روش‌های چاپی غیر تماسی

چاپ‌های غیر تماسی به روش‌های گفته می‌شوند که فرم مورد استفاده در آن‌ها به‌ صورت ثابت و سخت‌افزاری نیست. در این روش فرم حامل اطلاعات به‌صورت علائم دیجیتالی به دستگاه چاپ انتقال داده می‌شود. ولی از این اطلاعات دیجیتالی، جهت تولید یک صفحه ثابت و همیشگی استفاده نمی‌شود. در این اینجا به چهار روش عمده اشاره می‌کنیم.

چاپ الکتروفتوگرافی:

در این روش بار الکتریکی مثبت، برای جذب پودر مرکب و انتقال آن بر روی کاغذ، توسط نور ایجاد می‌شود و پس‌ از آن که پودر انتقال داده شد، بر روی کاغذ، براثر فشار و حرارت ثابت می‌شود.

چاپ آینوگرافی:

در این روش از رنگ‌دانه‌ها استفاده می‌شود. این مواد نسبت به نیروی الکتریسیته حساس است و به روی کاغذ انتقال داده می‌شود؛ که این عمل به‌وسیله فشار و حرارت انجام می‌شود.

چاپ مغناطیسی:

مرکب مورداستفاده در این روش پودر خشک می‌باشد. رنگ‌دانه‌ها به نیروی مغناطیسی حساس هستند. تحت اثر همین خاصیت است که انتقال پودر روی کاغذ صورت می‌گیرد.

جوهرافشان:

روش جوهرافشان یکی از متداول‌ترین فناوری‌های مورداستفاده در چاپگرهای رومیزی و خانگی است. ویژگی این روش چاپی پاشیدن ریز قطرات مرکب به روی سطح کاغذ به روش‌های مختلف است.

چاپ در هدایای تبلیغاتی

تبلیغات یک ارتباط بازاریابی است که پیام تبلیغاتی برای فروش محصول، خدمات و یا غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. حامیان تبلیغاتی معمولاً شرکت‌هایی هستند که مایل به تبلیغ محصولات و خدمات خود هستند.

تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلف ازجمله رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و تبلیغات در فضای باز و یا پست مستقیم و رسانه‌های جدید مانند نتایج جستجو، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های متنی صورت می‌گیرد.

توصیه می کنیم مقاله { ماندن یا نماندن مشتری، مسئله این است } را مطالعه فرمائید.

امروزه یکی از روش‌های کارآمد و مؤثر برای ترویج و توسعه نام شرکت‌ها، استفاده از هدایای تبلیغاتی است. به‌طوری‌که صاحبان شرکت‌ها با جمع‌آوری انواع مختلفی از این محصولات، نام و نشان‌ و آرم های تجاری شرکت خود را روی آن چاپ می‌کنند و به تبلیغ و ترویج محصولات شرکت خود می‌پردازند.

انواع چاپ روی هدایای تبلیغاتی

ارائه هدیه تبلیغاتی یک روش مؤثر و کارآمد برای تشکر و قدردانی از مشتریان و کارکنان یک شرکت تجاری است. به همین دلیل شرکت‌ها برای این کار اقلامی مانند خودکار، لیوان، تی‌شرت، فلش مموری و غیره تهیه‌کرده و اسم و لوگوی خود را روی این محصولات حک می‌کنند. صاحبان این شرکت‌ها با یک تیر دو نشانه را هدف قرار می‌دهند اول اینکه از زحمات کارکنان و کارمندان خود تشکر کرده و دوم با این کار به تبلیغ و توسعه نام تجاری خود می‌پردازند.

چاپ هدایای تبلیغاتیچاپ بر روی هدایای تبلیغاتی به چند روش صورت می‌گیرد که ما در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

چاپ تامپو:

چاپ تامپو یا چاپ بالشتکی درواقع چاپ گود غیرمستقیم است. در این نوع چاپ، فرم چاپی مستقیماً با سطح چاپ تماس پیدا نمی‌کند بلکه این تماس از طریق بالشتک و یا غلتک انجام می‌گیرد.

تکامل جدی در این روش چاپ زمانی صورت گرفت که ساخت بالشتک‌هایی از جنس سیلیکون امکان‌پذیر شد. در ساخت و قالب‌ریزی بالشتک‌های سیلیکونی نیازی به حرارت نیست، درنتیجه بروز مشکلاتی ناشی از ذوب مواد در آن وجود ندارد. امتیاز دیگر این روش چاپ این است که انتقال مرکب بر روی سطوحی با شکل‌های مختلف امکان‌پذیر است.

چاپ لیزری:

چاپ لیزری یک نوع از چاپ دیجیتالی الکترواستاتیک است؛ که با سرعت و کیفیت زیاد متن و تصویر را بر روی کاغذ چاپ می‌کند. سرعت چاپگرهای لیزری بسته به عوامل مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

سریع‌ترین مدل اتمی می تواند 200 صفحه را در دقیقه چاپ کند. پرینترهای لیزری با سرعت بسیار بالا برای کپی اسنادی مانند کارت‌های اعتباری و صورت‌حساب‌ها بسیار مناسب هستند و می‌توانند عمل چاپ را روی هر دو طرف کاغذ انجام دهند.

یکی دیگر از روش‌های چاپ لیزری، حکاکی بر روی اجسام یا اشکال هندسی و جنس‌های مختلف است. حکاکی بر روی هدایایی از جنس فلز، چوب، پلاستیک و غیره می‌تواند برای مدت طولانی اثرش باقی بماند. این روش چاپ با سرعت بسیار بالا و با دقت و کیفیت انجام می‌گیرد این ویژگی‌ها باعث برتری این روش چاپ با سایر روش‌های دیگر شده است.

دستگاه چاپ لیزری

چاپ سابلیمیشن:

چاپ سابلمیشن به‌عنوان یک روش چاپ پیشرفته و باکیفیت برای انتقال تصاویر بر روی بستر و صفحات اشیاء با جنس‌های مختلف به کار می‌رود. چاپ سابلیمیشن یک تکنولوژی چاپ دیجیتالی می‌باشد که آثار هنری بر روی صفحه‌های پلی‌استر و پلیمری پوشش داده می‌شوند.

این فرآیند معمولاً برای طراحی و تزئین روی لباس، نشانه‌ها، آگهی‌ها و همچنین روی اقلامی مانند پوشش‌های تلفن همراه، پلاک‌ها، فنجان‌های قهوه و دیگر اقلام با سطوح فضایی مناسب استفاده می‌شود.

این روش چاپ با استفاده از علمی که در آن با حرارت و فشار که بر روی مواد جامد اعمال می‌شود ماده از طریق یک واکنش الکترودینامیکی به گاز تبدیل می‌شود.

چاپ سابلیمیشن دارای مزایای زیادی نسبت به دیگر انواع چاپ‌ها می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید در این روش چاپ برای انتقال از گرما استفاده می‌شود سرعت چاپ درزمان بسیارکم صورت می‌گیرد.

چاپ طرح‌ها بر روی اشیاء در چاپ سابلمیشین ماندگاری بسیار بالایی دارد و با شستشو و سایر فرآیندهای شیمیایی طرح شما از بین نمی‌رود. در این چاپ شما می‌توانید طرح موردنظر را در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های موردعلاقه به چاپ برسانید. یکی از معایب چاپ سابلیمیشن، چاپ در تیراژ پایین است به همین دلیل این نوع چاپ برای کارهای با تیراژ بالا زیاد مناسب نیست.

خلاصه

انسان‌های اولیه در طول تاریخ با اشاره کردن، سخن گفتن و نقاشی کردن برای ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات خود استفاده می‌کردند. همراه با تکامل دانش انسان‌ها، ابزارهای پیشرفته‌تری را برای انتقال تصاویر و نقاشی‌ها روی مواد مختلف کشف کردند. تا اینکه بر اساس پیشرفت در همین ابزارها دستگاه‌های چاپ اختراع شدند. اختراع دستگاه چاپ تأثیر مهمی در تسریع اطلاع‌رسانی و تبلیغات در افکار عمومی گذاشت. اگر به اطراف خود نگاه کنیم موارد مختلفی از کارهای چاپی و تبلیغاتی از قبیل کتاب‌ها، مجله‌ها، دفتر‌ها، حکاکی روی هدایای تبلیغاتی و غیره وجود دارد.

چاپ کردن لوگو روی هدایای تبلیغاتی، یک روش مؤثر و کارآمد در بازاریابی و تبلیغات محصولات شرکت‌ها می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی انسان توانست روش‌های چاپ را روی انواع وسایل با اشکال و جنس‌های مختلف انجام دهد. با این روش شرکت‌ها می‌توانند پیام کسب‌وکار خود را به گوش مخاطبان و مشتریان برسانند. مجموعه صدراگیفت کلکسیونی از انواع هدایای تبلیغاتی ازجمله خودکار تبلیغاتی، لیوان‌، تی‌شرت، فلش مموری و غیره را جمع‌آوری کرده است. شما می‌توانید با سفارش این محصولات و چاپ نام تجاری و آرم شرکت خود، پیام کسب‌وکار خود را به گوش همه برسانید.

توصیه می کنیم { انتخاب هدیه مناسب برای کسانی که دوست شان داریم } را مطالعه فرمائید.

4 thoughts on “تکنیک‌ها و روش‌های چاپ و تبلیغات

  1. مهدی گفت:

    عاالی بود ممنون از سایت مفیدتون

    1. ادمین گفت:

      خواهش میکنم
      نظر لطف شما باعث دلگرمی ماست.

  2. پانیک گفت:

    به نظر من صنعت چاپ جایگاه ویژه ای در تبلیغات داره. با وجود دنیای دیجیتال باز هم نباید قدرت چاپ و در تبلیغات دست کم گرفت.
    ممنون از مطلب خوبتون

    1. صدراگیفت گفت:

      ممنونیم که نظرتون رو با ما در میان گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *