انواع چاپ

روش های مختلف چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی

چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

امروزه روش های متعددی جهت ایجاد چاپ طرح و نوشته مورد نظر بر روی هدایای تبلیغاتی وجود دارد. ما در مقالات مختلفی در ارتباط با انواع روش های چاپ و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. اما به طور اختصاصی قصد داریم در این مقاله در ارتباط با انواع روش های چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی صحبت کرده و کاربرد هر کدام را به طور جداگانه شرح دهیم.

برخی شرکت ها، کارخانجات و رستوران ها به منظور یکدست کردن و زیباتر نمودن لباس فرم، کلاه و روسری کارکنانشان تمایل به چاپ لوگو و نماد ارگان خود بر روی لباس ها و محصولات دارند. همچنین برخی از کسب و کارها به منظور ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان خود، به دنبال بهترین روش چاپ بر روی محصولات و هدایا در بازار و صنعت چاپ هستند.

چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی می تواند به روش های مختلفی اعم از طلاکوب، چاپ تامپو، چاپ سیلک اسکرین، حکاکی لیزری، چاپ فلت بد، چاپ سابلیمیشن و غیره انجام شود. در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها و مقایسه هر کدام از آنها می پردازیم.

توصیه می کنیم { برندسازی (برندینگ) چیست؟ } را مطالعه بفرمائید.

انواع چاپ هدایای تبلیغاتی

انواع چاپ هدایای تبلیغاتی

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش چاپ تامپو

چاپ تامپو یکی از روش های پرکاربرد در چاپ هدایای تبلیغاتی می باشد. چاپ تامپو شباهت بالایی با چاپ سیلک دارد با این تفاوت که با استفاده از چاپ تامپو، روی هدایای تبلیغاتی کوچک همانند خودکار، جاکلیدی، لیوان، ساعت رومیزی، ماشین حساب و موارد مشابه چاپ زده می شود.

چاپ تامپو که نام دیگر آن چاپ پدپرینت می باشد، نوعی فرایند چاپ کلمات با استفاده از کلیشه می باشد. نکته مثبت و امتیاز بالایی که این نوع روش چاپ نسبت به دیگر روش ها بر روی هدایای تبلیغاتی داراست این است که به کاربر این امکان را می دهد تا متن یا لوگوی دلخواه را بر روی تقریبا هر نوع ماده ای با هر نوع شکل هندسی اعم از گرد، مثلث، منحنی، محدب و غیره چاپ کند.

از روش چاپ تامپو که مبتنی بر انتقال رنگ به واسطه پد از کلیشه فلزی بر روی قطعه می باشد، جهت چاپ بر روی سطوح کوچک و متوسط و همچنین محیط استوانه ای قطعات استفاده می شود.

کیفیت بسیار بالای آن در چاپ های با ابعاد کوچک و قابلیت تفکیک چهار رنگ، امکان استفاده از این روش را برای چاپ هدایای تبلیغاتی متفاوت از جمله خودکار تبلیغاتی و فلش مموری تبلیغاتی، جا کلیدی تبلیغاتی و ساعت تبلیغاتی، لیوان تبلیغاتی و دیگر هدایای تبلیغاتی فراهم می آورد.

چاپ تامپو

توصیه می کنیم { وفاداری به برند از دیدگاه مشتری } را مطالعه بفرمائید.

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین که اصطلاحا به آن چاپ سیلک گفته می شود را می توان به عنوان یکی از  روش های چاپ تصاویر در نظر گرفت. فرآیند چاپ سیلک با ایجاد قالب از طرح اولیه صورت می گیرد.

چاپ سیلک شباهت زیادی به چاپ افست دارد با این تفاوت که در روش سیلک، شابلون ( اغلب از ابریشم استفاده می شود ) دارای روزنه های ریز سایز بندی شده که بسته به نوع طرح و جنس سطح چاپی متفاوت است.

چاپ سیلک دارای ویژگی های مختلفی است و می توان آن را بسته به نوع نیاز و موارد چاپ به دسته بندی های مختلف تقسیم نمود. شما متناسب با فعالیت مورد نظر خود می توانید از چاپ سیلک برای تبلیغات و برندینگ نیز استفاده کنید، این کالا ها می توانند شامل قطعات صنعتی و هدایای تبلیغاتی باشند که برای قطعات صنعتی می توان به چاپ سیلک روی بادکنک، ورقه های فلزی، فیلتر خودرو، ظروف مواد غذایی و غیره اشاره نمود و برای هدایای تبلیغاتی نیز می توان به  چاپ سیلک برروی حوله،  ساک خرید، تی شرت و غیره اشاره نمود.

همچنین یکی از مزیت های چاپ سیلک، استفاده جهت چاپ محصولات با تیراژ پایین است. چرا که در این صورت نسبت به دیگر روش های چاپ بسیار مقرون به صرفه می باشد.

ضمنا از آنجا که در روش چاپ سیلک، رنگ به صورت مستقیم روی محصولات قرار می گیرد، علاوه بر دوام بخشیدن به کار باعث بالا رفتن کیفیت چاپ سیلک در مقایسه با سایر مدل های چاپی می گردد.

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش سیلک اسکرین

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن یک روش جدید جهت چاپ تصاویر با کیفیت بسیار بالا و عالی بر روی انواع پارچه می باشد. چاپ سابلیمیشن، به عنوان چاپی مقاوم ساز رنگ شناخته شده است، روش چاپی محبوب برای انتقال تصاویر بر روی انواع اجناس که کیفیت آن در طول سال های دراز حفظ خواهد شد. همانطور که این تکنیک از جوهرهای حساس به گرما استفاده می کند، چاپ روی لباس حتی پس از شستشو های پی در پی نیز از بین نخواهد رفت.

به صورت معمول در روش چاپ سابلیمیشن می بایست از یک پرینتر جهت چاپ گرفتن استفاده شود و جوهری که داخل پرینتر استفاده می شود نیز مخصوص سابلیمیشن است. کاغذ بعد از چاپ شدن بر روی جنس مورد نظر گذاشته می شود و بعد از حرارت دادن حدودا 330 درجه فارانهایت چاپ انجام می شود.

این مدت زمانی است که مواد جوهر بعد از منتقل شدن بر روی جنس احتیاج دارند. همچنین جهت چاپ روی پارچه بهتر است پارچه مورد نظر سفید و یا رنگ روشن باشد و حدودا دارای 20 درصد پلی استر باشد. امروزه از چاپ سابلیمیشن به عنوان یک روش چاپ دیجیتال بسیار انعطاف پذیر یاد می شود که به طراحان نساجی برای تولید کارها و محصولات خلاقانه کمک شایانی می کند.

به طور کلی از مزیت های چاپ سابلیمیشن که به چاپ حرارتی نیز معروف است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بسیار بالا
  • امکان چاپ تک و تیراژ بالا
  • ماندگاری بسیار بالا
  • امکان چاپ بر روی تنوع بالایی از محصولات

به یاد داشته باشید که بهترین کیفیت چاپ، چاپی است که بر روی پارچه محو نشود که در واقع چاپ سابلیمیشن از این امکان برخوردار است. هدایای تبلیغاتی و محصولاتی از جمله لیوان، بشقاب، تیشرت، قاب موبایل، ساعت، قاب عکس، کیف پول، جا کلیدی، لوازم التحریر و محصولاتی از این قبیل را می توان با کیفیت بسیار بالا توسط چاپ سابلیمیشن چاپ نمود. لازم به ذکر است که برای چاپ اقلامی مانند لیوان سرامیکی و یا بشقاب حتما باید سطح مورد نظر دارای پوشش مخصوص چاپ سابلیمیشن باشد.

توصیه می کنیم { از مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی } را مطالعه بفرمائید.

چاپ سابلیمیشن

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش حکاکی لیزری

تا به این جا در ارتباط با انواع روش های چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی صحبت کردیم. اما جالب است که بدانید از دیرباز حک بر روی محصولات و هدایای تبلیغاتی یکی از پر طرفدارترین شیوه های درج نشان تجاری و تبلیغات بر روی هدایا بوده است.

از این روش که مبتنی بر تاثیر لیزر در سطح و عمق قطعات است و باید متناسب با نوع محصول، لیزر مناسب آن انتخاب شود، جهت حکاکی و برش و فرم دهی سطح و حجم محصولات استفاده می شود.

در واقع در این روش هدایای تبلیغاتی با استفاده از دستگاه های حکاکی لیزری برندینگ می شوند. وجه تمایز حک دستگاه لیزر با دیگر روش‌ ها در این است که حک به ‌صورت کاملا دقیق و با ظرافت محسوس انجام می‌ گیرد.

حک لیزری جهت چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی که از شیشه، فلز، چرم یا چوب ساخته ‌شده‌ اند بسیار پیشنهاد می شود. کیفیت و سرعت در حکاکی و برش و فرم دهی، قابلیت استفاده از این روش را در جهت حکاکی بر روی هدایای تبلیغاتی قابل چاپ توسط لیزر از جمله انواع خودکار تبلیغاتی فلزی، انواع جاکلیدی فلزی، تندیس، لوح و کیف ‌های چرم تبلیغاتی فراهم نموده است.

با این حال لازم به ذکر است که چاپ به روش لیزری بر روی تمامی محصولات امکان‌ پذیر است با این شرط که دستگاه مناسب آن جنس انتخاب شود.

حکاکی لیزری

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش طلاکوب و داغی

چاپ طلاکوب یکی دیگر از روش های چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی و دیگر محصولات می باشد. چاپ طلاکوب در هر محصولی زیبایی و کیفیت آن را چندین برابر می ‌نماید.

چاپ طلاکوب تنوع و رنگ بندی بسیار بالایی دارد. به طوری که در هنگام سفارش چاپ طلاکوب می‌توانید از نوار های طلاکوب در عرض 64 سانتی یا 75 سانتی و در طول 12000 متری یا 24000 متری استفاده نمایید.

چاپ داغی یا داغکوب همانند طلاکوب می بشاد با این تفاوت که از ورق طلا یا انواع دیگر ورق های رنگی استفاده نمیشود و کلیشه مساقیما روی کار اثرگذاری دارد.

چاپ داغی اصولا بر روی جلد عابر بانک چرم، سررسید چرم و ترمو، جلد پایان نامه‌ های دانشجویی چرمی، کیف مدارک چرم وترمو، تقویم رومیزی پایه چرم و امثال آن صورت می گیرد. استفاده از این نوع روش چاپ طراحی و تبلیغات شما را خلاق و منحصر به فرد می ‌کند.

چاپ به روش طلاکوب و داغی

چاپ هدایای تبلیغاتی به روش فلت بد

در سالهای اخیر یک روش چاپ جدید به صنعت چاپ اضافه شده است که با نام فلت بد شناخته میشود. روش این چاپ دقیقا مانند پرینترهای جوهرافشان است که رنگ از هد دستگاه مستقیما به روی کالای پیاده میشود.

این نوع چاپ فقط روی سطوح مسطح امکان پذیر می باشد. با این روش چاپ تصاویر هم می توانند مستقیما بر روی کالا درج شوند و نسبت به چاپ تامپو و سیلک که حتما باید به صورت تفکیکی رنگ ها را چاپ کنند دارای مزیت می باشد.

چاپ فلت بد

2 thoughts on “روش های مختلف چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی

  1. محمد برادران گفت:

    سلام.خسته نباشید .اطلاعاتی که در مورد انواع چاپ و نوع کابری آنها دادید بسیار عالی و ارزنده بود .سپاسگزارم.

    1. هدایای تبلیغاتی صدرا گفت:

      سلام و عرض ادب؛
      خوشحالیم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *