آموزش تبلیغات

7 اصل در انتخاب مکان قرارگیری بیلبورد تبلیغاتی

تبلیغات محیطی خلاقانه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

همه ما هر روز شاهد تعداد بیشماری از بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر شهر، اتوبان ها و آزادراه ها هستیم. بیلبوردهایی که هر کدام مقاصد مختلفی را دنبال می کنند.

از بیلبوردهای تبلیغاتی برندها، موسسات و بانک ها که هدف شان جذب مشتری و افزایش سود بوده، گرفته تا بیلبوردهای فرهنگی مرتبط با ارگان های دولتی نظیر شهرداری و نیروی انتظامی که هدف شان آموزش و اطلاع رسانی به مردم می باشد.

شکی نیست که بیلبوردهای تبلیغاتی می توانند منجر به فروش بیشتر برند و محصولی خاص و در نهایت افزایش سود کسب و کار گردند. با این حال در صورتی که طراحی، اجرا و نصب بیلبوردها در سراسر شهر به دقت و با رعایت نکاتی خاص انجام نشود می تواند نتیجه ای معکوس برای برند و کسب و کار داشته باشد.

یکی از مهم‌ ترین مسائل در زمینه استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی، مکان قرارگیری و نصب بیلبوردها است. در واقع مکان قرار گرفتن بیلبوردهای تبلیغاتی بدون شک تاثیر زیادی در اثر بخشی تبلیغات داشته و می تواند به درستی و هدفمند در ذهن مخاطب حک شود.

توصیه می کنیم { مقاله تعریف ساده و خودمانی از برند } را مطالعه فرمائید.

تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی

اتوبان ها و آزاد راه ها بهترین مکان برای حضور همه اقشار جامعه هستند چرا که افراد بسیاری امروزه فاصله منزل تا محل کار را در اتوبان ها و آزاد راه ها طی می کنند و ساعات طولانی را در این مسیر می گذرانند. بنابراین روزانه بیلبورد های تبلیغاتی به سادگی مقابل چشمان هزاران نفر قرار می گیرد حتی اگر قصد تماشای بیلبورد ها را نیز نداشته باشند.

تبلیغات در بسیاری از محیط ها به گونه ای است که در ساعات پایانی شب ممکن است مخاطبی برای تبلیغات وجود نداشته باشد در حالی که اتوبان ها و آزادراه ها در تمامی ساعات شبانه روز، میزبان حجم بالایی از خودرو ها و مسافرین هستند و این امر یک مزیت بزرگ برای تبلیغات کسب و کار ها و افزایش سود دهی آنان می باشد.

تحقیقات نشان داده است که سالانه، بیش از ۳/۷ میلیارد پوند صرف تبلیغات محیطی می‌شود که مقدار ۶۲ درصد از این میزان به تبلیغات تابلوهای بزرگ یا همان بلیبورد‌های تبلیغاتی اختصاص دارد.

همچنین آمارها نشان می‌ دهد رانندگان، ۷۴ درصد از بیلبوردهایی که در معرض دید ‌آن‌ ها نصب شده اند را تشخیص داده و ۴۸ درصد از این رانندگان مطالب بیلبورد را مطالعه می‌ کنند. در بین افراد مطالعه کننده بیلبورد، افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله نسبت به افراد ۳۵ تا ۴۹ ساله بیشتر به بیلبورد‌ها توجه می‌ کنند.

با توجه به آمار فوق، نمی توان از تاثیر بالای تبلیغات محیطی و بیلبوردهای تبلیغاتی که توسط شرکت های تبلیغاتی طراحی و ساخته می شوند چشم پوشی کرد. اما لازم است در کنار صرف هزینه برای ساخت و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، از برخی نکات مربوط به آن به ویژه اصول مکان قرار گیری بیلبوردهای تبلیغاتی آگاه باشید.

مکان قرارگیری بیلبوردهای تبلیغاتی

عوامل مهم در انتخاب مکان قرارگیری بیلبوردهای تبلیغاتی

برای انتخاب مکان قرارگیری بیلبوردهای تبلیغاتی لازم است به چندین مورد دقت نمود. در صورتی که با یک آژانس تبلیغاتی خوب و معتبر در ارتباط باشید و کلیه پروسه تبلیغات را به آنها بسپارید قطعا می توانند در این امر نیز به شما کمک کنند. با این وجود ما در اینجا به 7 اصل در انتخاب مکان قرارگیری بیلبورد تبلیغاتی می پردازیم:

میزان دید بیلبورد

میزان دید بیلبورد بدین معناست که محل قرارگیری بیلبوردها باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند به راحتی بیلبورد را مشاهده نماید. این عامل از مهم ترین عوامل در انتخاب مکان نصب بیلبورد می باشد؛

چرا که در صورتی که بیلبوردی با دید محدود انتخاب شود مطمئن باشید این امر تاثیر بسزایی بر عدم بازدهی و عدم افزایش فروش شما خواهد داشت.

بنابراین در هنگام نصب بیلبورد دقت نمایید که بیلبورد شما روبه روی رفت و آمد کنندگان قرار گیرد. در واقع مخاطب شما مجبور نباشد تا برای دیدن پیام شما سرخود را بچرخاند. به عبارتی جایگاه انتخابی شما می بایست قابلیت دیده شدن و خوانده شدن در کوتاه ترین زمان را برای مخاطب داشته باشد.

توصیه می کنیم { نمایشگاه‌ها چه مزیت‌هایی برای کسب و کارها دارند } را مطالعه فرمائید.

همچنین از ارتفاع قرارگیری بیلبورد اطمینان حاصل نمایید. این ارتفاع باید به میزانی باشد که قابلیت خوانده شدن توسط مخاطب را داشته باشد. به طور مثال، انتخاب یک تابلو تبلیغاتی که بر روی یک ساختمان بلند واقع شده است نمی تواند به درستی مخاطبان را به خود جذب کرده و شما را به سود دهی بیشتر برساند.

به یاد داشته باشید که هر چند ممکن است تصور کنید در صورتی که از تابلوهای مرتفع استفاده کنید امکان دیده شدن از فاصله دور را توسط مخاطبان دارند، اما این طرز فکر اشتباه بوده و این تابلوها از فاصله دور نیز ناخوانا هستند و به سرعت از دید مخاطب خارج می شوند.

همچنین از نصب بیلبوردها در مکان هایی که پر از درخت و شاخه و برگ می باشد خودداری کنید، چرا که این امر نه تنها باعث عدم خوانایی و دید درست برای مخاطب شده بلکه وی را عصبی می کند.

حجم ترافیک عبوری

در صورتی که به سازمان حمل و نقل و ترافیک مراجعه کنید می توانید حجم ترافیک عبوری از مناطق مختلف را در طول روز به دست آورید. این امر باعث می شود در نصب بیلبورد تبلیغاتی حساسیت به خرج داده و مسیر ها و جاده هایی را برای نصب بیلبورد های تبلیغاتی انتخاب کنید که پیک ترافیک طولانی تری دارند.

به طور مثال نصب بیلبورد در مسیری که در طول روز امکان ترافیک چند ساعته در آن وجود دارد به مراتب بهتر از اتوبان خلوت و روان می باشد. چرا که در مواقع ترافیک، رانندگان فرصت بیشتری برای مشاهده اطراف خود دارند.

مطابقت دموگرافی منطقه و مخاطب هدف با تبلیغات کسب و کار

اولین نکته مهم در بازاریابی، شناخت مخاطب یا پرسونا می باشد. تمام افراد جامعه مشتری و مخاطب ایده آل شما نیستند بنابراین با شناخت مخاطب می توان پیام انتقالی را به درستی طراحی و اجرا کرد و به گوش مخاطبان درست و هدفمند رسانید.

پس از شناخت مخاطب و بررسی دموگرافی وی از جمله جنسیت، سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد و غیره می توانید به دنبال موقعیت مناسب برای قرار گیری تبلیغات و بیلبورد تبلیغاتی خود باشید.

به طور مثال در صورتی که کسب و کار شما در ارتباط با خدماتی به دانشجویان می باشد می توان از مکان هایی که دانشجویان در آن عبور و مرور می کنند از جمله خیابان های اطراف دانشگاه برای تبلیغات استفاده نمود.

منطقه مسکونی یا منطقه تجاری

انتخاب منطقه مسکونی و تجاری جهت نصب بیلبورد از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در مناطق مسکونی عموما افراد ثابتی در حال رفت و آمد هستند، در حالی که همه روزه افراد مختلفی به مناطق تجاری مراجعه می کنند.

بنابراین نصب تابلو در این مناطق باعث می شود مخاطبان گسترده ای تبلیغات را دیده و جذب آن شوند. اما در صورتی که کسب وکار شما محلی می باشد، بهتر است مناطق مسکونی و محلی را برای تبلیغات و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی مد نظر قرار دهید تا بازخورد بیشتری داشته باشید.

فاصله مکانی بین دو بیلبورد

یکی از موارد مهم در نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، فاصله مکانی بیلبوردها از یکدیگر می باشد. در واقع به میزانی که این فاصله بیشتر باشد، پیام شما در ذهن بیننده مدت زمان بیشتری را در اختیار دارد تا ماندگار و تثبیت شود.

این در حالی است که فاصله کم بین بیلبوردها سبب می شود که این پروسه به مشکل برخورده و بیننده هر تبلیغ دیده شده را مدت زمان کمی در ذهن بسپارد و در نهایت زود فراموش کند.

چرا که فرصت تجزیه و تحلیل در مغز خود را نداشته است. مگر اینکه قدرت طراحی و خلاقیت برند به قدری بالا باشد که مخاطب نه تنها برای یک لحظه بلکه برای مدت های طولانی تبلیغ مورد نظر را به ذهن بسپارد.

نزدیک به محل کسب و کار

اگر کسب و کار شما به نوعی متمرکز بر اجتماع بومی منطقه کسب و کارتان است، بهتر است از بیلبوردهای تبلیغاتی در نزدیکی محل کسب و کار خود استفاده نمایید.

این دقیقا همان چیزی است که کمپانی معروف مک دونالد از آن بهره گرفته و به نتایج و سود بالایی دست یافته است. هرچند که شرکت مک دونالد یک شرکت بزرگ است ولی شرکت های کوچک نیز می توانند از قدرت بیلبوردهای منطقه ای و بومی جهت افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند خود استفاده کرده و موفق باشند.

بیلبوردهای تبلیغاتی سریالی

یکی از تاثیر گذارترین و جذاب ترین نوع طراحی بیلبورد، تبلیغات سریالی می باشد. برای به کار گیری این طرح نیاز به همفکری دسته جمعی گروهی خلاق و ایده پرداز می باشد تا بتوانند مانند یک سریال، سناریو و زمان بندی دقیقی داشته باشند.

به یاد داشته باشید که در نهایت، همگی طرح ها پیرو یک شعار و یک هدف می باشند و جالب ترین موضوع در بیلبورد سریالی تحریک ذهن بیننده و به فکر فرو بردن وی می باشد و به مرور زمان که طرح ها عوض می شوند برای بیننده جذاب تر می شود و بیشتر پیگیر برند و کسب و کار خواهند بود.

توصیه می کنیم { 5 عامل موفقیت در آژانس تبلیغاتی } را مطالعه فرمائید.

مشخصات فنی بیلبورد تبلیغاتی

نتیجه گیری

بیلبوردها که جز تبلیغات محیطی به شمار می آیند یکی از بهترین انتخاب ها برای دسترسی به حجم زیادی از مخاطبان در کمترین زمان می باشند. اگر چه مانند دیگر انواع تبلیغات در رسانه های مختلف نیاز به برنامه ریزی دقیق و راهنمایی گرفتن از شرکت های تبلیغاتی معتبر می باشد تا بتوان به درستی و هدفمند پروسه تبلیغات از طراحی تا اجرا را به درستی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *