مامور خرید حرفه ای

درباره‌ی ویژگی های کلیدی یک مامور خرید موفق چه می دانید؟

مامور خرید
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

بدون‌شک یکی از مهمترین موارد برای شرکت‌ها، خرید آنان است. چون به‌طور مستقیم روی هزینه‌ها و منابع سازمان تاثیرگذار خواهد بود. خرید یک بخش حیاتی از موفقیت زنجیره‌ تامین شرکت محسوب می‌شود و به‌همین دلیل در رسیدن سازمان به اهداف خودش موثر است.

مامور خرید که در آگهی‌های استخدام مامور خرید با نام‌هایی نظیر مسئول خرید‏، کارپرداز‏، مباشر خرید‏، کارشناس خرید، کارگزار خرید‏، کارشناس بازرگانی داخلی یا مدیر تدارکات نیز ذکر می‌شود، باید به دانش و مهارت‌های ویژه‌ای مسلط باشد.

این موضوعات را در قالب یک سری مقاله برای ماموران خرید آماده کرده‌ایم تا به شما ارائه دهیم. لیست این مطالب را در انتهای این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

آیا برای شما مهم است که یک مامور خرید حرفه‌ای و مورد قبول کارفرمای خود باشید؟ یا دوست دارید ترفیع‌های شغلی را یکی پس از دیگری درو کنید و به مراتب بالاتری برسید؟

یا اینکه هدف شما تامین رضایت خاطر کارفرما و تاثیرگذار بودن تصمیمات‌تان است؟ آیا دوست دارید درآمد بیشتری داشته باشید و در خریدهای‌تان موفق‌تر عمل کنید؟ شاید دل‌تان می‌خواهد آن‌قدر در اعتمادسازی قوی عمل کنید که کار را به‌طور کامل به شما بسپارند و حرف‌تان را چشم بسته قبول کنند؟

برای هر هدفی که دارید، لازم است دانش کافی داشته باشید و مهارت‌های لازم را فرابگیرید. اگر هدف‌تان را در لیست بالا پیدا کردید، این مقاله‌ کاربردی را بخوانید.

برای اینکه بتوانید ماموریت خرید خود را به‌خوبی انجام بدهید، لازم است از بازار شناخت کافی و کاملی داشته باشید. باید تامین‌کنندگان مختلفی را در بازار بشناسید و توانایی برقراری ارتباط مثبت را با آن‌ها داشته باشید.

کسب مهارت و داشتن ویژگی‌های مناسب برای هر شغل، لازمه‌ موفقیت در آن کار است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مامور خرید ماهر آشنا کنیم.

مامور خرید کیست؟

اگرچه وظایف یک مامور خرید در سازمان‌های مختلف می‌تواند اندکی متفاوت باشد، اما یک مفهوم کلی از این سمت‏، میان همه‌ سازمان‌ها مشترک است. ابتدا مطمئن شوید فهم درستی از عنوان شغلی خود و وظایف مربوط به آن دارید.

کارشناس یا مامور خرید مسئولیت خرید یا موافقت با خرید محصولات، کالاها و خدمات مورد نیاز سازمان یا شرکت خود را بر عهده دارد. هدف یک سازمان از استخدام مامور خرید، تهیه‌ منابع و کالاهای مورد نیاز خود با بهترین قیمت، بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین خدمات پس از فروش است. منظور از خرید برای مامور خرید، می‌تواند از تهیه خودکار تبلیغاتی تا مواد اولیه یک کارخانه برای تولید باشد.

کار مامور خرید، چیزی فراتر از پشت میز نشستن و کار کردن است. او به‌صورت روزانه فعالیت‌های پیوسته‌ای برای شناخت و ارزیابی تامین‌کنندگان کالاها، توسعه‌ استراتژی برای شناخت موانع و مشکلات و نظارت مداوم  بر استفاده از منابع شرکت انجام می‌دهد.

اختیارات مامور خرید بسته به شرکتی که در آن کار می‌کند، متنوع و متفاوت است. البته این موضوع بستگی به خواسته‌ آن سازمان دارد. ممکن است از شما بخواهند وظایف نظارتی و مدیریتی را هم بر عهده بگیرید (مدیریت خرید) یا اینکه صرفا امور اجرایی خرید را انجام بدهید.

مراحل خرید و وظیفه‌ی مامور خرید

خرید یعنی انتخاب یک تامین کننده و مذاکره درباره‌ بندهای قرارداد و نظارت بر کار تامین‌کننده تا تمام وظایف ذکر شده در قرارداد را به‌خوبی انجام دهد. انتخاب بهترین تامین‌کننده‌ کالا، تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های سازمان دارد. اینجاست که حساسیت شغل مامور خرید آشکار می‌شود. پس تنها دانستن مراحل خرید برای شما به‌عنوان یک مامور خرید کافی نیست. بلکه تسلط بر این مراحل و پیدا کردن بهترین راه‌حل برای شرکت خود در هنگام خرید مهم‌ترین وظیفه‌ شما است.

یکی از سخت‌ترین و مهمترین وظایف مسئول خرید تصیم‌سازی برای یک خرید موفق است. به‌خصوص زمانی که انتخاب کالا به عهده ایشان سپرده می‌شود. به‌طور مثال در انتخاب هدیه تبلیغاتی که اغلب از یک مباشر خرید می‌خواهند که او چندین نمونه هدیه تبلیغاتی با استفاده از شاخص‌های مختلف انتخاب کند و برای تصمیم‌گیری مدیران ارشد بیاورد.

اینکه انتخاب هدیه باید چه شاخص‌های داشته باشد، مثلا بر اساس نوع مخاطب هدف هدیه تبلیغاتی مدیریتی، نفیس، ارزان قیمت یا حتی یک لیوان تبلیغاتی باشد، کار تصمیم‌سازی را سخت می‌کند.

ویژگی‌های یک مامور خرید موفق

دقیق، کنجکاو، مدیری لایق و کسی که از رهبری و نظارت لذت می‌برد. ویژگی‌هایی که نام بردم توصیف یک مامور خرید موفق است.

در دنیای امروز برای خرید هر نوع کالا یا خدمات، جستجوی آنلاین در اینترنت به یک عادت همگانی تبدیل شده است. پس شما نیز به‌عنوان یک مامور خرید این فرصت را از دست ندهید.

تا جایی که ممکن است جستجوگر و دقیق باشید و روی هر اطلاعاتی که می‌شنوید حساسیت به‌خرج دهید و آن را بررسی کنید و بدون تحقیق آن را نپذیرید. یکی از رموز موفقیت در این شغل، دقیق و حساس بودن است.

هدف یک مامور خرید چیست؟

هدف، پیدا کردن مناسب‌ترین قیمت با کیفیت مطلوب و تهیه‌ کالاهای مورد نیاز شرکت یا سازمان خود با این معیارها است. قصد شما این است که یک خرید باکیفیت، با قیمت مناسب و دارای خدمات پس از فروش عالی برای سازمان خود انجام دهید. شما پول را خرج می‌کنید تا مطمئن شوید شرکت یک منبع کافی و لازم از کالاهای مورد نیاز خود در اختیار دارد.

مهارت‌های مورد نیاز مامور خرید

وقتی قرار شد مدیران ارشد را برای خرید مورد نظر خود متقاعد کنید، باید از خود سوال کنید که آیا از انتخاب خود اطمینان کافی دارید؟ آیا می‌توانید به اندازه‌ کافی محکم و قوی از حرف خود دفاع کنید؟ حتما پیش خود فکر کردید چطور می‌توانم این اطمینان را به‌دست آورم؟ پاسخ سوال شما، کسب مهارت است.

شما باید آن‌قدر به بازار مسلط شوید که اول از همه خودتان به حرفی که می‌زنید، اعتقاد راسخ داشته باشید. باید بازار را به‌خوبی بررسی کنید، قیمت‌های مختلف را از شرکت‌های مختلف تامین کننده به‌دست آورید، کیفیت و قیمت آن‌ها را با هم مقایسه کنید، درباره‌ خدمات پس از فروش هرکدام بررسی و تحقیق کنید و با آن‌ها مذاکره تعاملی و موثر برقرار کنید. برای انجام دادن این‌کارها به‌بهترین شکل ممکن، باید مهارت‌های خود را بالا ببرید. بیایید بعضی از مهارت‌های لازم برای مامور خرید را با هم بررسی کنیم.

۱. قدرت مذاکره

تمام ارتباطات در زندگی نوعی مذاکره است. شما نیازمند روابط زیادی در بازار هستید تا بتوانید بهترین خرید را انجام دهید. داشتن روابط زیاد هم بستگی به مهارت و توان مذاکره‌ شما دارد.

برای به‌دست آوردن مهارت مذاکره لازم است مطالعات منظمی درباره‌ اصول مذاکره‌های تجاری، مدل‌های ذهنی در مذاکره و استراتژی مذاکره داشته باشید. این‌ها اصول اولیه و اساسی مذاکره هستند که باید بدانید. افزایش دانش در این زمینه تاثیر چشم‌گیری در رشد توان مذاکره‌ شما و در نتیجه ساختن روابط بیشتر خواهد داشت.

۲. توانایی تحلیل قوی

بعد از اینکه اطلاعات و دانش کافی از بازار مورد نظر خود جمع‌آوری کردید، باید بتوانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. یک تحلیل‌گر خوب کسی است که می‌تواند جزئیات مسائل و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را درک کند. درک این جزئیات در تصمیم‌گیری نهایی برای خرید اثرگذار است و شما را به مسیر درست هدایت می‌کند.

۳. آگاهی تجاری بالا

غیرممکن است کسی در بازار برای پیدا کردن بهترین پیشنهاد، دنبال نمونه کالاهای مختلف بگردد و نیازی به دانش تجارت و کسب‌وکار نداشته‌باشد. شما می‌خواهید پیشنهاد موثر و کارآمد به سازمان خود بدهید. دنبال بهترین خرید برای سازمان خود هستید. مسلم است که نیاز به آگاهی در زمینه‌ کسب‌وکار و تجارت دارید.

داشتن آگاهی تجاری یعنی توانایی درک چگونگی موفقیت کسب‌وکارها از طریق خرید و فروش. برای این‌کار اطلاعات خود را به‌طور روزانه نسبت به اتفاقات و پیشرفت‌های بازار به‌روز نگه دارید. تسلط بر دانش تجارت و کسب و کار شامل دانش و مهارت‌های گسترده‌ای است. بنابراین هرقدر بتوانید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید، مطمئن‌تر می‌توانید در مورد بازار نظر بدهید و آن را تحلیل کنید.

۴. تسلط بر امور مالی و حسابداری

شغل مامور خرید زیرمجموعه‌ بخش امور مالی و بازرگانی یک شرکت است. این موضوع اهمیت تسلط بر بخشی از مسائل مالی و حقوقی را آشکار می‌کند.

قرار نیست اگر مامور خرید می‌شوید، به اندازه‌ یک حسابدار یا مدیر مالی اطلاعات مالی و محاسباتی داشته باشید. اما چون وظیفه‌ خرید و بررسی‌های مربوط به آن برعهده‌ شماست، باید اعداد و ارقام را به‌دقت و با جزئیات بررسی کنید. تهیه و تنظیم قرارداد خرید بر عهده‌ شما است. پس باید به اصول قراردادها مسلط باشید. همچنین در گرفتن فاکتور از تامین‌کنندگان دقیق و در دادن اطلاعات بسیار حواس جمع باشید. آئین‌نامه‌های مربوط را خوب مطالعه کنید و از همه مهم تر امانت‌دار باشید.

5 .ارتباط با تامین‌کننده

انجام خرید باعث شکل‌گیری ارتباطات بین شرکت و تامین‌کنندگان می‌شود. این ارتباطات می‌تواند در روند کار شرکت تاثیر ویژه‌ای بگذارد. به‌عنوان مثال تحویل به‌موقع کالا توسط تامین‌کننده می‌تواند به خوش‌نامی شرکت نزد مشتریانش کمک کند. پس این ارتباطات را جدی بگیرید و آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید.

از ایجاد آرشیو برای ثبت سوابق خرید از تامین‌کنندگان مختلف غافل نشوید. با برقراری ارتباط موثر با تامین‌کنندگان و ثبت ریز و دقیق اطلاعاتی که از آن‌ها می‌گیرید، بعد از مدتی مجموعه‌ای قدرتمند و پرمحتوا از تامین کنندگان و نحوه‌ رفتار آن‌ها در هنگام خرید دارید که به خریدهای بعدی شما کمک می‌کند.

6 .سایر دانش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای مامور خرید

تا اینجا به تعدادی از مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس خرید اشاره کردم. اما مهارت‌ها و آگاهی‌های دیگری هم برای یک مامور خرید لازم است.

یک مامور خرید قبل از هر چیز باید به انواع کالاهای مورد نظر سازمان آشنایی داشته باشد و برای این آشنایی نیازمند یک سری مهارت‌ است. دقت و کنجکاوی و توجه به تمام جنبه‌های یک کالا مثل کاربردی بودن، کیفیت خوب، طراحی خوب آن، قیمت مناسب و… از جمله مسائلی است که باید قبل از هر خرید به‌دقت مورد توجه قرار گیرد.

قدرت برقراری ارتباطات، توانایی ارائه و داشتن اعتماد به‌نفس کافی، مهارت تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی و توان تشخیص روندهای آینده‌ بازار برای یک مامور خرید اهمیت حیاتی دارد. اگر نتوانید در نقش یک مسئول خرید ارتباط خوبی برقرار کنید، در جمع‌آوری اطلاعات تامین‌کنندگان دچار مشکل می‌شوید.

همچنین اگر اعتماد به‌نفس کافی برای ارائه‌ نتایج خود را نداشته‌باشید، نمی‌توانید دانسته‌ها و یافته‌های خود را به‌راحتی به مدیران ارشد خود منتقل کنید. بازار دچار نوسانات زیادی می‌شود و لازم است بتوانید در شرایط بحرانی و پیچیده هم بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی مهارتی است که باید آن را فرا بگیرید.

مهارت‌های و دانش‌های اشاره شده در بخش فوق صلاحیت‌های شغلی یا همان دانش و مهارت‌های اولیه برای انجام وظایف مامور خرید است. در صورتی که فرد این دانش و مهارت اولیه را نداشته باشد در شغل خود موفق نخواهد بود و هزینه‌های زیادی را برای سازمان به بار می‌آورد.

از طرف دیگر کسی که وظیفه مامور خرید را به عهده می گیرد، باید یک‌سری شایستگی‌های فردی نظیر کار تیمی، هوشیاری محیطی، تفکر انتقادی، تاب آوری را هم داشته باشد تا بتواند با فرهنگ سازمانی خود انطباق یافته و کمترین مشکل و اختلافات کاری را پیش‌روی خود ببیند.

از همین امروز شروع کنید و مهارت‌ها و دانشی را که در مورد آن در این مقاله با شما صحبت شده است را به‌دست آورید. آنگاه خواهید دید که رویای تبدیل شدن به یک مامور خرید موفق و دارای امنیت خاطر دور از دسترس نخواهد بود.

اگر می‌خواهید به اطلاعاتی بیشتر دست پیدا کنید، باید بدانید که واژه مسئول خرید در زبان انگلیسی purchasing-officer  یا purchasing-agent  ترجمه می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق ویدئو زیر در خصوص استفتائات مامور خرید اطلاعاتی را به دست بیاورید.

صدراگیفت برای هر دسته از مخاطبان شما پیشنهاد هدایایی به یادماندنی دارد. فقط کافی است با کارشناسان خبره و باتجربه ما تماس بگیرید.

7 thoughts on “درباره‌ی ویژگی های کلیدی یک مامور خرید موفق چه می دانید؟

  1. فرهاد امیری گفت:

    ویژگی میژگی دیگه چه صیغه ای هستش. الان همه چیز پارتی بازی و لابیه.
    بخواهی هم مامور خوبی باشی نه بازار اجازه میده نه می تونی خرید خوبی داشته باشی.
    این حرفا برای کتابها خوبه

    1. محمدرضا حیدری بیان گفت:

      سلام روزبخیر؛
      اگر بخواى مامور خرید خوبى باشى هم بازار اجازه ميده و هم ميتونى خريد خوبى داشته باشى! اين خودتى كه انتخاب ميكنى روزيتو از راه حلال كسب كنى يا از راه حرام! البته اين بيشتر از منظر منه صاحب كسب و كاره نه مامور خريد!
      مامور خريد اگر حقوقش كفاف حداقل زندگيش رو بده ديگه راه كج نميره و پشت فاكتورى نميگيره و تو فاكتور سهمى براى خودش اضافه نميكنه كه هم روزى خودش رو حروم كنه و هم بار مالى اضافى به مجموعه خودش تحميل كنه!
      مگه نميگن قاضى بايد از نظر مالى تامين باشه تا رشوه نگيره و عادلانه قضاوت كنه! خب مامور خريد هم بايد تامين مالى داشته باشه تا رشوه نگيره و بهترين خريد رو براى مجموعه خودش انجام بده!
      مخصوصا تو مجموعه هاى بزرگ كه مامور خريد پول هاى زيادى بابت خريد اقلام مورد نياز جابجا ميكنه، خيلى وسوسه انگيزه و آدم بايد خيلى شير پاك خورده بشه كه نلغزه و سهمى از اين پول هنگفتى كه دستشه اما مالكش نيست براى خودش يواشكى بر نداره!
      دقيقا مثل كارمندان پشت باجه بانك ها، كه در دنيا بصورت مرتب براشون جلسات روانشناسى ميذارن چون اونا روزانه با پولهاى زيادى كه براى مردمه و مال خودشون نيست سر و كار دارن و ناخودآگاه افسردگى ميگيرن.

  2. علی گفت:

    همان طور که گفتن سرباز و کارگر باید سیر باشن تا دچار خطا و اشتباه نشن و همچنین راندمان کار بالا بره
    کارپرداز ها هم بایدهمینطور باشن
    هرچند بنده که کارپرداز شهرداری هسنم حقوقم از حسابدار کمتره که این باعث عدم انگیزش کاری میشه ولی … جای بسی تاسف

    1. ادمین گفت:

      سلام
      بله شما به نکته خوبی اشاره کردید و دقیقا باید همین طور باشه به نظرم همه مدیران باید مقاله ما رو بخونن تا جایگاه مامور خرید و وظیفه سنگین و خطیر اون رو بشناسن متاسفانه این عدم آگاهی در سطح کلان جامعه وجود دارد و فقط وقتی کسی خطا میکند همه دادستان می شوند در صورتی که هیچ کس به عوامل ایجاد خطا و انحراف توجهی ندارد.
      با همه این تفاسیر خروج از راه صواب به دلایل مذکوره توجیه پذیر نیست کما اینکه درآمد انسان فرای تامین مخارج روزمره باید برکت داشته و مجرای رسیدن خیر به انسان هم باشد. در شرایط کنونی جامعه ما، کسب حلال واقعا سخت و طاقت فرساست.

  3. بهرام مظفـــری گفت:

    سلام امیدوارم از استعدادهایی که در شهرستانها هست استفاده شود،

  4. احمد گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    برای بیداری هیچ ساعتی کوک نیست و انسان ها باید برای پیشرفت خود و جامعه خودشون ساعت های بیداری و آگاهی را کوک کنند

    تمامی افراد باید تلاش کنند که خود را ارتقا دهند بتوانند بهترین خود باشند

    به نظر بنده که مامور خرید هستم

    یک مامور خرید خوب باید حتما و حتما انسان باشد و انسانیت را در درجه بالا بفهمد و معنی کند
    تا بتواند مهارت هایی که در این مقاله خوب هم نوشته شده بود را اجرایی کند

    1. ادمین گفت:

      سلام
      بسیار عالی فرمودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *