مامور خرید حرفه ای

عملکرد ماموران خرید موفق در جهان

عملکرد ماموران خرید موفق چگونه است؟
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

این مطلب حاصل مطالعه‌ی تعدادی از پروفایل‌های ماموران خرید موفق در ایران و سایر کشورها است. هدف ما از مطالعه‌ی رفتار ماموران خرید موفق کشف رموز موفقیت این افراد در شغل ماموریت خرید است. بدون شک استفاده از تجربیات و یافته‌های افراد پیشرو یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت در هر حوزه‌ای است. با ما همراه باشید تا از رمز و رازهای موفقیت ماموران خرید باخبر شوید.

آیا شما از این رفتارها پیروی می‌کنید؟

رفتارهای مشخصی در رابطه با کار ماموریت خرید وجود دارد که اگر از آن‌ها پیروی کنید، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند. این‌ها مواردی هستند که تقریبا هر مامور خرید موفقی برای انجام و تحقق آن تلاش می‌کند.

همواره تصمیمات خود را بر اساس بالاترین علاقمندی‌های کارفرمایان خود می‌گیرید؟

ماموران خرید خوب واقعیت‌ها و حتی موضوعات درک شده‌ای را که با علائق کارفرما در تضاد است، نادیده می‌گیرند.

توجه به علاقه و میل کارفرما موضوع مهمی است که ممکن است به‌صورت ناخودآگاه آن‌را به فراموشی بسپارید و طبق سلیقه شخصی‌تان عمل کنید. در حالی‌که همین مساله‌ی ساده و کوچک می‌تواند تاثیر جدی و عمیقی در عملکرد مطلوب شما از نظر کارفرما داشته باشد. وقتی علایق کارفرمای خود را بدانید، حتی ممکن است جاهایی از واقعیت موجود صرفنظر کنید و کاری را که باب میل کارفرمایتان است انجام دهید. البته در این سخن فرض بر این است که ارزش‌های کارفرما و شما با هم در تضاد نیستند.

ارتباط مامور خرید با تامین کننده

در تمام طول مراحل خرید با مدیران داخلی خود به‌طور پیوسته در ارتباط هستید؟

مامور خرید موفق هرگز به‌تنهایی کاری را انجام نمی‌دهد. در طول انجام خریدهایتان با مدیران داخلی در ارتباط بمانید. همواره به‌نوعی این ارتباط را زنده و به‌روز نگه دارید. اجازه ندهید روزهای متمادی بگذرد و شما کارهایی را بدون توجه به این ارتباط انجام دهید. سعی کنید هر کاری می‌کنید، با توجه به درخواست‌های آن‌ها انجام شود.

هرگز در تصمیم به خرید، تنها معیارتان قیمت نیست؟

مامور خرید خوب علاوه بر قیمت به کیفیت، چگونگی تحویل کالا و سایر معیارهای مهم دیگر نیز توجه می‌کند. شکی نیست که قیمت یکی از معیارهای بااهمیت در خرید است. به‌خصوص که تاثیر مستقیمی بر میزان سود و زیان شرکت دارد. اما خرید یک کالا با قیمت پایین به معنی تضمین سود شرکت نیست. شما باید سایر معیارها از جمله کیفیت محصول و خدمات تحویل‌دهی آن‌را نیز مد نظر داشته باشید.

یک کالای ارزان قیمت اما بدون کیفیت مسلما نخواهد توانست سود مناسبی برای سازمانتان به ارمغان بیاورد و ضررهایی را از جهات دیگر متوجه شرکت خواهد کرد. همچنین محصولی که با قیمت پایین خریداری شده اما به‌موقع و در زمان لازم تحویل داده نشود، به چه دردی می‌خورد؟

توصیه می کنیم { تصمیم گیری برای خرید سخت است } را مطالعه فرمائید.

میزان کارآیی و عملکرد خودتان را می‌سنجید و آن‌را با مدیریت در میان می‌گذارید؟

یک مامور خرید خوب قدر و ارزش خودش و کارش را به‌خوبی می‌داند و آن‌را نشان می‌دهد. هیچ اشکالی ندارد که به‌طور منظم گزارشی از کارهایی که انجام می‌دهید، پیگیری‌ها و نتایج کارتان به کارفرمای خود تحویل دهید. انتظار نداشته باشید او خودش همه چیز را بداند. این شما هستید که باید به‌درستی کارفرما و مدیران خود را در جریان عملکرد و موفقیت‌های خود قرار دهید. ارزش کار خود را بدانید و اجازه بدهید عملکردتان را ببینند.

با تامین کنندگان عادلانه رفتار می‌کنید؟

مسئولان خرید خوب هیچ‌گاه در صدد فریب تامین کنندگان برنمی‌آیند، از اشتباهات آن‌ها سوء استفاده نمی‌کنند و سعی نمی‌کنند با ترفندهایی آن‌ها را مجبور به پذیرفتن شرایط نامساعدی کنند.

در مسیر شغلی، بهترین راه صداقت است. همواره در کار خود صادق باشید و اشتباهاتی را که می‌بینید گوشزد کنید. کار و محصول باکیفیت بخواهید، اما اگر اشتباهی دیدید، سعی نکنید به این واسطه امتیاز کسب کنید و به اصطلاح از آب گل‌آلود ماهی بگیرید. به هر حال همیشه توجه داشته باشید که اوضاع و شرایط همیشه یکسان نمی‌ماند و به جای سوء استفاده از شرایط بهتر است اصلاح اشتباهات را به‌طور شفاف بخواهید.

ویژگی های مامور خرید موفق

تغییرات و تکنولوژی‌های جدید را با آغوش باز می‌پذیرید؟

کارشناسان خرید به‌جای مقاومت در برابر تکنولوژی، همواره از تغییرات جدید استقبال می‌کنند. کار ذهن، مقاومت در برابر تغییر است و دوست دارد همیشه حالت قبلی خود را حفظ کند. اگر به این مساله آگاهی داشته باشید، می‌توانید با ذهن بازتری به اتفاقات جدید و ورود تکنولوژی به دنیای کسب و کارتان نگاه کنید. شاید بسیاری از آن‌ها در جهت تسهیل کارهای شما باشند نه بر ضد شغل شما. بنابراین در برابر تغییرات تازه حالت دفاعی نگیرید و سعی کنید با آغوش باز به استقبالشان بروید و از آن‌ها بهره‌برداری کنید.

شما باید با این رویکرد مذاکره کنید که شاید روزی نیاز به ارتباط صمیمانه‌تری از پشت میز نشستن با تامین کننده داشته باشید

ماموران خرید خوب این نکته را به خاطر دارند که امکان دارد بنا بر ملاحظات کاری نیاز به روابط نزدیک‌تری با تامین کنندگان پیدا کنند. بنابراین در هنگام مذاکرات اولیه، خوب و درست رفتار می‌کنند.

کار نکردن با یک تامین کننده یا عدم رضایت از او یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات نباید سبب شود که کار با این تامین کننده را تمام شده بدانید و فکر کنید که دیگر هرگز به او باز نخواهید گشت. باید بدانید که در مسیر شغل شما هر آن ممکن است به یک تامین کننده قدیمی که قبلا با او وارد مذاکره شده اما قرارداد نبسته‌اید نیاز پیدا کنید.

بهتر است در هر مذاکره‌ای از ابتدای کار دقت داشته باشید که ممکن است زمانی لازم باشد روابط تنگاتنگی با فرد یا سازمان مقابل برقرار کنید. با درنظر داشتن چنین نکته‌ای، همیشه می‌توانید از هر مذاکره‌ای سربلند بیرون بیایید. حتی مذاکراتی که به قرارداد ختم نمی‌شوند. حداقل به جای قرارداد، یک ارتباط تازه و محکم ایجاد کرده‌اید.

نباید انتظار داشته باشید که تمام تامین کنندگان در دسترس را بشناسید

یک مامور خرید خوب آگاه است که این یک اقتصاد سراسری است و هرگز فرض را بر این نمی‌گذارد که تمام تامین کنندگان موجود در دسترس او هستند. بله این یک واقعیت است. هر قدر هم در کار خود خبره و موفق باشید، این مساله بسیار طبیعی است که نتوانید تمامی تامین کنندگان یک حوزه را بشناسید و با آن‌ها رابطه برقرار کنید. پس بهتر است با این واقعیت کنار بیایید و نگاهی کل نگر داشته باشید.

خرید موفق

شما باید به این مساله اذعان داشته باشید که شغل مدیر شما توسعه و اجرای یک استراتژی برای سازمان است و بنابراین بهتر است خودتان با مسائل و مشکلات خرید به‌طور مستقل روبه‌رو شوید و مدیرتان را درگیر این ماجراها نکنید. ماموران خوب و قدرتمند توانایی حل مشکلات کاری خود را به‌طور منطقی و مستقل دارند.

هر اندازه بتوانید بدون دخالت دادن مدیران خود، مشکلاتتان را خودتان حل و فصل کنید، مستقل‌تر عمل کرده‌اید و بنابراین برای شما دو نتیجه را به همراه خواهد داشت:

  • اول اینکه مدیران خود را آزاد گذاشته‌اید تا با تمرکز بیشتری به کارهای اصلی خود یعنی تدوین استراتژی و گسترش آن بپردازند و کمتر درگیر حواشی شوند.
  • دوم اینکه به شما به عنوان یک مامور خرید بالغ و قدرتمند اعتماد بیشتری می‌کنند و کارها را با خیال راحت‌تر به دستتان می‌سپارند.

آیا نسبت به بهبود توانایی‌های خودتان متعهد هستید؟

مامور خرید موفق هرگز اجازه نمی‌دهد سالی بگذرد بدون آنکه تجربیات جدیدی را آموخته باشد. همیشه باید مترصد آموختن امور تازه باشید. به‌خصوص به ماموران خرید موفق دیگر نگاه کنید و از آن‌ها راه‌های جدیدی برای شغلتان بیاموزید.

در دنیای جدید که اطلاعات به‌راحتی در دسترس و راه برای پیشرفت و یادگیری باز است، این بهانه ای بیش نیست که بگوییم نمی‌توانیم علم خود را در هر زمینه‌ای به‌روز کنیم. تردید نداریم که افزایش دانش و آگاهی و مهارت در زمینه‌ی شغلی خود کمک موثری برای پیشرفت است. تمایز جدی و اساسی بین افراد موفق و پیشرو با افراد معمولی تنها در همین نکته‌ی افزایش مهارت‌ها به‌طور پیوسته نهفته است.

تصمیم گیری در خرید

از حد انتظار فراتر می‌روید؟ به‌طور پیوسته بیش از چیزی که پیش‌بینی شده انجام می‌دهید؟

ماموران خرید خوب معمولا تعهدات خود را زودتر از زمان مورد انتظار به سرانجام می‌رسانند. به دنبال این نباشید که صرفا به میزان تعهدی که به شرکت خود دارید، عمل کنید. سعی کنید به اندازه‌ی توان خود و بهتر و زودتر عمل کنید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه توانایی خود را به مدیران خود نشان می‌دهید، در کارتان موفق‌تر خواهید بود. کیفیت خوب نتیجه باعث می‌شود اعتماد به‌نفس بیشتری پیدا کنید و در کارهای بعدی‌تان اثر مثبت داشته باشد. به این ترتیب چرخه‌ی مثبتی برای خود ایجاد می‌کنید که پیوسته شما را رشد و ارتقاء می‌دهد.

البته همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این موارد قطعی نیستند و صرفا در اثر تجربیات ماموران خرید موفق جمع‌آوری شده‌اند. شما هم می‌توانید با مطالعه بیشتر موارد دیگری را فهرست کنید و به اطلاعات خود و دیگران بیفزایید.

منبع: nextlevelpurchasing

 

پیشنهاد می کنیم مقالات حوزه مامور خرید را به ترتیب زیر مطالعه نمائید:

2 thoughts on “عملکرد ماموران خرید موفق در جهان

  1. روح اله گفت:

    خیلی عالی و مفید بود ،🌹🌹🌹🙏

    1. ادمین گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *