انواع هدایای تبلیغاتی

دستگاه‌های تولید لیوان در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف

ابعاد و ظرفیت‌های مختلف
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دستگاه‌های تولید لیوان در یک ساعت قادر به تولید چند تا لیوان هستند؟ مواد اولیه تشکیل دهنده این لیوان‌ها از چه جنسی می‌باشد؟ ابعاد این دستگاه‌ها چقدر است؟

دستگاه‌های تولید لیوان در ابعاد و وزن‌های مختلف وجود دارد که برای راه‌اندازی به فضا و مکان‌های متناسب با ابعاد دستگاه نیاز دارند. بعضی از دستگاه‌ها هم در خانه شما قابل نصب و راه‌اندازی می‌باشد. اطلاعات بیشتر را در ادامه مقاله دنبال کنید.

تاریخچه اولین دستگاه‌های ساخت لیوان

قدیمی‌ترین دستگاهی که بوسیله آن انسان توانست لوازم مورد نیاز خود را با آن بسازد چرخ‌های سفالگری بود. به همین دلیل اولین لیوان‌های سفالی بوسیله این چرخ‌ها ساخته شدند.

قدیمی‌ترین چرخ سفالگری و کوره پخت سفال جهان، در 3500 سال قبل از میلاد در شوش پیدا شده است. پس قدیم‌ترین دستگاهی که انسان توانست بوسیله آن لیوان را بسازد همان چرخ‌های سفالگری در کشور ایران می‌باشد.

استفاده از ظروف شیشه‌ای به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. یکی از قدیمی‌ترین نشانه‌ها از شهر تورنا به دست آمده است. روش به کار برده شده در قدیم، احتمالا استفاده از شن و قلیا بوده است.

تقریبا در 600 سال قبل از میلاد مسیح، مصریان وسایل بسیار زیادی را از این ماده، از جمله لیوان ساخته‌اند. در اوایل قرن بیستم به دلیل انتقال بیماری‌ها و افزایش هزینه ساخت استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای رو به کاهش یافت و به‌جای آن، لیوان‌های کاغذی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1942 لیوان‌های کاغذی در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و شرکت‌هایی در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و چین به تولید این لیوان‌ها پرداختند.

انواع دستگاه‌های ساخت لیوان

دستگاه ساخت لیوان به چند دسته تقسیم می‌شوند دستگاه ساخت لیوان شیشه‌ای، پلاستیکی، آلومینیومی و دستگاه ساخت لیوان کاغذی.

از لیوان‌های پلاستیکی اغلب برای نوشیدن‌های سرد و خنک مانند آب، نوشابه و آبمیوه استفاده می‌شود استفاده از این لیوان‌ها برای نوشیدنی‌ها گرم توصیه نمی‌شود چون این لیوان‌ها در مجاورت گرما مواد سمی و سرطان‌زا تولید می‌کند و برای سلامتی انسان‌ها به شدت خطرناک است.

جنس لیوان‌های پلاستیکی از پلیمرهای هستند که از سنتز مواد اولیه به نام مونومر تهیه می‌شوند. لیوان‌های پلاستیکی در دستگاه‌های مخصوص خود، ساخته می‌شوند. در ساخت لیوان‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی، مواد پلیمری مختلف به کار می‌رود.

دستگاه تولید لیوان پلاستیکی

 

دستگاه‌های ساخت لیوان در انواع طرح‌ها و شکل‌های مختلف موجود می‌باشند و لیوان‌ها را در طرح‌ها، ابعاد و جنس‌های مختلف لیوان تولید می‌کنند. یکی از دستگاه‌های ساخت لیوان پلاستیکی، دستگاه ترموفرمینگ می‌باشد.

این دستگاه قابلیت تولید لیوان پلاستیکی پلی پروپلین و پلی استایرن را در تیتراژ بالا دارد. روش ترموفرمینگ یا قالب دهی بر اثر حرارت، یکی از روش‌های است که در قالب دهی ظروف پلاستیکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش ابتدا مواد پلاستیکی آن قدر حرارت داده می‌شود تا نرم و انعطاف‌پذیر شود. سپس مواد روی قالب گذاشته شده و با اعمال فشار هوا و یا به صورت مکانیکی روی قالب کشیده می‌شود و مواد پلاستیکی شکل قالب مورد نظر را به خود می‌گیرد.

شکل‌دهی لیوان‌ها در دستگاه ترموفرمینگ به سه صورت فشار با هوا، شکل دهی با خلاء و شکل‌دهی مکانیکی صورت می‌گیرد.

توصیه می کنیم {لیوان و ماگ هدایایی ارزشمند و ارزان} را مطالعه فرمائید.

دستگاه پرس ترموفرمینگ

لیوان قابل تولید با دستگاه پرس ترموفرمینگ از جنس پلاستیک pp.ps است. در این مدل و سیستم، لیوان یکبار مصرف از ورق و رول آماده در دستگاه پرس ترموفرمینگ تولید می‌گردد.

تعیین نوع پرس اغلب براساس شکل لیوان، سایر ظروف، انتخاب و سلیقه مشتری می‌باشد. حداکثر ارتفاع و عمق فرم دهی در این پرس 15 سانتی متر به‌صورت استاندارد می‌باشد ولی در صورت سفارش این ارتفاع تا 17-19 قابل افزایش است.

سرعت تولید در این پرس متناسب با ارتفاع ظروف و ضخامت ظروف بین 10 تا 32 دور در دقیقه متغیر و قابل تنظیم می‌باشد. در قسمت کوره پرس از المنت‌های سرامیکی تشعشعی با برند اروپایی که دارای عایق در درون خود المنت می‌باشد استفاده شده و مصرف انرژی را 30 درصد کاهش داده است.

برق لازم برای این دستگاه بدون دستگاه تولید ورق 100 آمپر با دستگاه تولید ورق 200 آمپر قدرت برق نیاز است. ظرفیت تولیدی در دستگاه‌های ترموفرمینگ به‌صورت 10000، 15000،20000 و 32000 عدد لیوان در ساعت می‌باشد و متناسب با ظرفیت تولیدی لیوان‌ها قیمت آن‌ها با هم فرق می‌کند.

دستگاه نیمه فرمینگ

دستگاه نیمه فرمینگ

این دستگاه قابلیت تولید ظروف از جنس پلی استایرن را دارد. برق لازم برای دستگاه‌های مدل نیمه فرمینگ 60 آمپر است. لیوان‌های که از جنس پلی استایرن ساخته می‌شوند شکننده بوده و به همین دلیل تولید آن با دستگاه‌های نیمه فرمینگ در سال‌های اخیر روبه کاهش است.

در دستگاه نیمه فرمینگ مراحل تولید لیوان به صورت یکپارچه بوده و تمام مراحل تولید در یک دستگاه صورت می‌گیرد در صورتی که در دستگاه ترموفرمینگ تولید ورق و لیوان در دو دستگاه مجزا صورت می‌گیرد. مواد پلی استایرن در برابر گرما، مواد مضر و سرطان‌زا تولید می‌کند به همین دلیل در سال‌های اخیر دستگاه ترموفرمینگ جایگزین دستگاه‌های نیمه فرمینگ شده است.

دستگاه تولید ورق و رول اکسترودر

در این دستگاه ورق ساز، مواد اولیه به شکل گرانول در دستگاه تولید می‌شود و پس از ذوب تبدیل به ورق شده و به صورت رول تولید می‌گردد. ظرفیت این دستگاه 200 کیلوگرم مواد اولیه تولید شده در ساعت می‌باشد. عرض رول 80 الی 95 سانتی متر و ضخامت آن 0.3 الی 2.5 میلی متر می‌باشد.

دستگاه تولید لیوان کاغذی

گروه دیگر از انواع تولید لیوان، لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی می‌باشد. ماده سازنده این لیوان همان طور از اسمش پیداست از کاغذ تولید می‌شود. لیوان‌های کاغذی در مقایسه با لیوان‌های پلاستیکی ضرری برای سلامت انسان ندارد و ماده آن در طبیعت زود تجزیه می‌شود. تولید لیوان در دستگاه مخصوص لیوان کاغذی صورت می‌گیرد.

دستگاه تولید لیوان کاغذی به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کار می‌کند. این دستگاه داری مدل‌های فراوانی می‌باشد و لیوان‌های کاغذی را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کند.

سرعت تولید این دستگاه 60 الی 90 عدد لیوان در دقیقه می‌باشد. وزن دستگاه در حدود 2200 کیلوگرم و ابعاد دستگاه در اندازه‌های 1400،1800، 1900 میلی متر می‌باشد.

مراحل ساخت لیوان در دستگاه ساخت لیوان کاغذی

در مرحله اول ورقه های کاغذ در ضخامت مشخص وارد دستگاه شده و طرح و اسم برند مشخص روی آن چاپ می‌گردد. در همین مرحله موادی که در برابر آب و حرارت مقاوم بوده و برای سلامتی انسان مضر نیست به کاغذ اضافه می‌کنند.

دستگاه تولید لیوان کاغذی

در مرحله بعد ورقه‌های کاغذی در اشکال و ابعاد مورد نظر توسط دستگاه برش داده می‌شود. در مرحله سوم ورق‌های برش خورده کاغذ وارد دستگاه ساخت لیوان می‌شود این قسمت از چند قطعه مخروطی شکل تشکیل شده که هر ورق برش خورده به‌صورت جداگانه توسط دستگاه به شکل مخروط درآمده و دو طرف کاغذ به هم می‌چسبد. ورق‌های مخروطی شکل برای نصب کفه لیوان و لبه آن وارد قسمت دیگر دستگاه ساخت لیوان می‌شود.

در مرحله آخر کفه کاغذی لیوان برش خورده و در ته لیوان قرار می‌گیرد. در ادامه لبه‌های لیوان توسط قسمت دیگری از دستگاه شکل خمیده به خود می‌گیرید تا در هنگام نوشیدن مایعات، به سادگی از آن خارج نشده و تیزی لبه کاغذ به لب انسان آسیب نرساند.

روش تولید لیوان شیشه‌ای در دستگاه

امروز تولید لیوان‌های شیشه‌ای در دستگاه‌ها به دو روش دمیدن و دمیدن و روش تولید پرس و دمیدن صورت می‌گیرد. در روش تولید دمیدن و دمیدن مواد مذاب شیشه در داخل قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود. جریان هوا با فشار زیاد به داخل قالب هدایت می‌شود و مواد مذاب را به انتهای قالب می‌رساند تا دهانه یا قسمت انتهایی لیوان شکل بگیرد.

سپس دوباره از دهانه، هوا را با فشار زیاد به داخل ماده مذاب دمیده می‌شود تا فضای داخلی لیوان شکل بگیرد.

در روش تولید پرس و دمیدن تکه‌ای از ماده مذاب لیوان شیشه‌ای داخل قالب اولیه ریخته می‌شود و یک پیستون ماده مذاب را به داخل فشار می‌دهد تا شکل قالب را به خود بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *