آموزش تبلیغات

آشنایی با دنیای جذاب تیزر تبلیغاتی

نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

تیزرهای تبلیغاتی یکی از رایج ترین و در عین حال جز محبوب ترین روش های تبلیغات در بین ارائه دهندگان کالا و خدمات می باشند. در بازارهای رقابتی امروزه، تیزرهای تبلیغاتی به عنوان یک مزیت رقابتی مهم شناخته شده و اگر این تبلیغات به صورت حرفه ای و استاندارد ساخته شوند، موجب جذب مخاطب به محصول مورد تبلیغ در کوتاه ترین زمان ممکن شده و در نتیجه کسب و کار فوق در معرض رقابت با رقبا قرار خواهد گرفت.

تیزرهای تبلیغاتی می بایست به قدری جذاب و گیرا باشند که مشتری را مجذوب خود نمایند تا بدین طریق مشتری به سمت محصول شما گرایش پیدا کند و برند مورد نظر به هدف نهایی خود نزدیک تر شود.

توصیه می کنیم مقاله {تعریف ساده و خودمانی از برند} را مطالعه فرمائید.

تیزر تبلیغاتی چیست؟

تیزر در اصطلاح عامیانه به رفتاری گفته می شود که با نمایش موضوعی، حس کنجکاوی در بیننده را ایجاد کند. تیزر تبلیغاتی در کسب و کار ها به تکنیکی برای معرفی محصول و خدمات در رسانه های دیجیتال گفته می شود.

در واقع یک تیزر تبلیغاتی راهی برای آگاه سازی مخاطب در خصوص محصول مورد نظر می باشد، به طوری که در ارتباط با آن به صورت کامل اطلاعات نمی دهد و یا حرفی را به صورت کامل بیان نمی کند تا حس کنجکاوی در مخاطب را به وجود آورد و مخاطب پی آن به دنبال محصول و ویژگی های آن باشد.

تیزرهای تبلیغاتی گاه دارای یک پیام و گاهی دارای چند پیام می باشند. وقتی تیزر دارای یک پیام تبلیغاتی است، معمولا تمامی هدفگذاری ها و سوالات مخاطب را به سمت جواب که همان پیام تبلیغ است روانه می سازد.

اما وقتی تیزر تبلیغاتی از چندین پیام برخوردار باشد، می بایست در ابتدا ماهیت پیام ها را سنجید و استراتژی و سناریویی خلاق برای معرفی پیام ها در تیزر تبلیغاتی بکار برد تا بتواند در کنار چند پیامی بودن از تاثیر گذاری مناسبی نیز برخوردار گردد.

توصیه می کنیم {تزئین محصولات با چاپ طلاکوب} را مطالعه فرمائید.

انواع تیزر

ویژگی تیزرهای تبلیغاتی چیست؟

انواع و اقسام تبلیغات و تیزرهای تبلیغاتی از طرف آژانس های تبلیغات ارائه می گردد اما آنچه که این گونه تیزرهای تبلیغاتی را نسبت به دیگران برتر می سازد، ویژگی هایی است که باعث می شود این گونه تبلیغات به عنوان تیزرهای تبلیغاتی موفق شناخته شوند.

یک تبلیغ کننده موفق و خلاق، هدف خود را به درستی انتخاب کرده، مخاطبان خود را شناسایی می کند و در نهایت با انتخاب درست پیام تبلیغ و اجرای درست تیزر تبلیغاتی موفق،  به آگاهی مخاطبین در ارتباط با محصول یا برندی خاص می پردازد.

در حالت کلی یک تیزر تبلیغاتی موفق می بایست از ویژگی های زیر برخوردار باشد.

شناخت نیازها و خواسته های کارفرما

هرچند یک تیزر تبلیغاتی زمانی موفق است که بتواند نیاز مشتری را برآورده ساخته و با فرهنگ جامعه سازگار باشد؛ با این حال قبل از شروع تولید تیزر و طراحی آن لازم است برای شناخت بهتر کسب و کار یا برند مورد تبلیغ، با کارفرما صحبت نموده و از خواسته های وی مطلع گردیم تا بدین طریق علاوه بر اینکه با کسب و کار فوق آشنا شده و می توان راحت تر به ایده پردازی برای طراحی آن در راستای کسب و کار پرداخت، خواسته نهایی و کلی کارفرما را نادیده نگرفت.

استفاده از ایده های مفهومی و خلاقانه

ساخت یک تیزر تبلیغاتی می بایست هدف مند بوده و دارای معنا باشد تا بتوان از طریق آن مخاطب را به محصول مورد نظر جذب نمود. استفاده از ایده های مفهومی و خلاقانه در ساخت تیزر تبلیغاتی باعث می شود، تبلیغات فوق در ذهن مخاطب ماندگار شود و این امر باعث تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات روی مخاطب می گردد.

استفاده از جذابیت های ظاهری در ساخت تیزر

در طراحی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی می بایست تمامی جوانب زیباشناسی و جذابیت های ظاهری رعایت شود. آنچه که امروزه در طراحی تیزرهای تبلیغاتی به وفور یافت می شود استفاده هرچه بیشتر از تصاویر به جای واژگان می باشد که این امر به دلیل ماندگاری هرچه بیشتر تصاویر در ذهن مخاطب است که در انتهای مقاله به توضیحات بیشتر در ارتباط با آن می پردازیم. این تصاویر می بایست به قدری جذاب و گیرا باشند که مخاطب را درگیر ظاهر نموده و بدین طریق در ذهن وی ماندگار شوند.

برخورداری از سرعت مناسب جهت انتقال پیام تبلیغ

یک تیزر تبلیغاتی موفق می بایست در انتقال پیام تبلیغ خود به مشتری از سرعت مناسبی برخوردار باشد. برخورداری از سرعت مناسب در انتقال پیام بدین معناست که نه آنقدر کوتاه و سریع راجع به محصول صحبت شود که در ذهن مخاطب تاثیر نداشته باشد، و نه آنقدر در انتقال پیام کندرو باشد که حوصله سر بر بوده و مخاطب را از پیام اصلی تبلیغات دور نماید.

ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطب، نه سلیقه کارفرما

یک تیزر تبلیغاتی موفق می بایست بر اساس و متناسب با نیاز مخاطب تهیه شود تا بتواند با استفاده از تمامی عوامل و بخش های موجود بر مخاطب مورد نظر تاثیر گذار باشد و او را قانع سازد که می تواند از محصول مورد تبلیغ استفاده نماید و در صورت استفاده از آن نیاز خود را بهبود می بخشد.

استفاده از تیزر تبلیغاتی

موارد استفاده از تیزر تبلیغاتی

آنچه که در تیزرهای تبلیغاتی مورد اهمیت است، انتخاب قالب مناسب و صحیح برای آگهی تبلیغاتی می باشد که در آن بتوان پیام را به صورت خلاقانه به نمایش درآورد. تبلیغ کنندگان موفق کسانی هستند که پس از بررسی، انتخاب هدف و مخاطبان خود، از طریق قالب مناسب که پیام آگهی در آن گنجانده شده است، با استفاده از تکنولوژی ها و از طریق رسانه مناسب، پیام خود را به مخاطب انتقال می دهند.

عموما پس از به پایان رسیدن کار تولید تیزر تبلیغاتی، تبلیغ مورد نظر روی نمونه کوچکی از مخاطبین مورد آزمایش قرار می گیرد تا بدین طریق بتوان میزان تاثیر گذاری تیزر تبلیغاتی روی مخاطبان را ارزیابی نمود و در صورت بازخورد های مثبت یا منفی به اصلاح و بهبود آن پرداخت. پس از تایید نهایی و رفع تمامی ایرادات متناسب با نیاز مخاطب، تیزر تبلیغاتی از طریق رسانه های مختلف پخش می گردد. یکی از پر قدرت ترین و مهم ترین رسانه های مورد استفاده در ایران، تلویزیون می باشد که سهم زیادی در تبلیغات را به خود اختصاص داده است.

با این حال یک برند یا کسب و کار می تواند از تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده، متناسب با استراتژی تبلیغات خود، در هر مکانی استفاده نماید تا بدین طریق برند خود را مطرح نماید. اما از متداول ترین محل های نمایش تیزر عبارت اند از:

  • نمایش یا پخش تیزر های تبلیغاتی در رسانه های جمعی مثل تلویزیون و رادیو
  • پخش در بین فیلم ها و سریال های خانگی
  • پخش در مانیتورها یا بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها
  • اکران تیزر در نمایشگاه ها
  • نمایش آگهی در کنفرانس ها و سمینارها، هتل ها و تالار ها
  • استفاده از تیزر تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی، وبسایت و غیره

بدیهی است که ساخت تیزر تبلیغاتی، انتخاب صحیح و به کارگیری آن در رسانه درست از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در واقع موفقیت نهایی هر گونه تیزر تبلیغاتی وابسته به انتخاب رسانه صحیح جهت انتقال پیام مورد نظر می باشد.

ساخت تیزر تبلیغاتی

توصیه می کنیم {نمایشگاه‌ها چه مزیت‌هایی برای کسب و کارها دارند} را مطالعه فرمائید.

مقایسه تصاویر و واژگان در ساخت تیزر تبلیغاتی

همان طور که در بالاتر اشاره شد، یکی از مهم ترین ویژگی های تیزرهای تبلیغاتی موفق استفاده از جذابیت های ظاهری می باشد. شواهد و تحقیقات نشان داده است که حافظه تصویری افراد بسیار قوی تر از حافظه واژه ای آنها عمل می کند.

بدین طریق افرادی که از طریق ساخت تیزرهای تبلیغاتی تصویری، سعی در انتقال پیام خود به مخاطب دارند، بسیار تاثیرگذار تر از افرادی هستند که از واژه ها برای انتقال پیام مورد نظر استفاده می کنند.

در واقع تحقیقات نشان داده است که مخاطبان در هنگام دیدن تبلیغ، به تصویر اصلی و متحرک بیش از نوشته های به کار رفته در آن توجه می کنند و در صورتی که تصویر را به خوبی و کامل مشاهده کردند، به سراغ خواندن نوشته ها می روند.

هرچند که تبلیغات تصویری بیش از نوشتاری باعث تاثیرگذاری و ماندگاری پیام در ذهن مخاطب می شوند، اما لزوما درک مخاطب از تبلیغ را بالا نمی برند.

همچنین در ساخت تیزرهای تبلیغاتی لازم است صدای پیام تبلیغاتی با تصویر مرتبط باشد اما این ارتباط به معنای این نیست که هرچه در تصویر وجود دارد، توضیح داده شود.

در واقع تفسیر و توضیح تصویر، جهت کمک به برقراری بیشتر ارتباط خواننده با تصویر می باشد؛ بنابراین می بایست از توضیح اضافه هر آنچه که در تصویر به صورت کاملا واضح مشخص است، خودداری نمود.

در واقع صدا کمک می کند تا افکار مخاطب به همراه مشاهده تصاویر مربوطه، اطلاعات بیشتری را کسب کرده و با تبلیغ پیش رود.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد، امروزه تیزرهای تبلیغاتی از جایگاه ویژه ای در بین انواع تبلیغات برخوردار می باشند که در صورت به کارگیری درست و طراحی و تولید صحیح توسط شرکت های معتبر و با سابقه می توانند تاثیر بالایی در موفقیت برند و کسب و کار تبلیغ شده داشته باشند.

یک شرکت تبلیغاتی خوب می بایست پس از بررسی نیاز کارفرما، بررسی بازار هدف و مخاطب مورد نظر به طراحی و تولید تیزر پرداخته تا بدین طریق بتواند با ارائه یک تیزر تبلیغاتی آگاهانه و خلاقانه، پیام مورد نظر را به مخاطب انتقال دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *