آموزش تبلیغات

ضرورت خلاقیت در کانون های تبلیغاتی

خلاقیت
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

یکی از وظایف سهل و ممتنع (آسان و در عین حال ناممکن) کانون های تبلیغاتی طراحی کاتالوگ های خلاقانه است. این فرایند در اصل خط حمله و ویترین کارهای یک کانون تبلیغاتی است که اکثرا مشتریان آن را به عنوان نمونه کار مطالبه می کنند.

با توجه به اینکه کانون های تبلیغاتی یکی از پرسوناهای اصلی مجموعه هدایای تبلیغاتی صدرا محسوب می‌شوند سعی کرده ایم به بخش ها و ظرایف کاری مهم شرکت های تبلیغاتی در قالب سلسله مقالات مرتبط با این حوزه، بپردازیم. لیست این مطالب را در انتهای این مقاله می توانید مشاهده کنید.

همان طور که می دانید مسئولیت کلی یک شرکت تبلیغاتی عبارت است از ساخت، برنامه ریزی و مدیریت تمامی ابعاد تبلیغاتی برای مشتریان خود جهت بهبود روند کسب و کار آنان و متناسب با مخاطب هدف.

یک شرکت تبلیغاتی برای طی کردن تمامی پروسه ذکر شده می بایست یک برنامه دقیق و هدفمند داشته باشد تا بتواند موثرترین و سریع ترین خدمات خود را جهت پبشبرد فروش و محصولات مشتری به کار گیرد.

همچنین برای ایجاد برنامه دقیق و هدفمند، هر آژانس تبلیغاتی نیازمند کارکنانی حرفه ای، متعهد و خلاق است تا بتواند با برنامه ریزی دقیق، بودجه بندی مناسب، ایجاد یک پیام موثر در مشتری و غیره، کمپین تبلیغاتی خود را به سرانجام رساند.

توصیه می کنیم مقاله { تعریف ساده و خودمانی از برند } را مطالعه بفرمائید.

شاخص های کیفی شرکت تبلیغاتی

یک شرکت تبلیغاتی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف مشخصی به عهده دارند. اصولا محیط آژانس های تبلیغاتی بسیار خلاق و پویا می باشد.

به طوری که افراد از ساعات گذرانده شده در محل کار رضایت کامل داشته و کار همانند تفریح برایشان لذت بخش است. افراد مستقر در شرکت های تبلیغاتی عموما خلاق بوده و همیشه به دنبال یافتن راه و ایده ای نو برای جذب و ماندگاری مخاطب خود هستند.

اما سوالی که در این جا مطرح است این است که چه چیزی باعث تمایز بین شرکت های تبلیغاتی با یکدیگر می شود. بنابراین در اینجا به برخی از شاخص های کیفی که باعث تمایز بین دو آژانس تبلیغاتی می گردد می پردازیم.

  • نیروی متخصص و با استعداد

یکی از شاخصه های مهم برای موفقیت آژانس های تبلیغاتی بهره گیری از نیروهای متخصص و کاربلد می باشد. ممکن است فردی با بالاترین درجه تحصیلات اما به دلیل تجربه کم در زمینه تبلیغات، گزینه مناسبی به عنوان نیروی اصلی در یک شرکت تبلیغاتی نبوده و یا صرفا به عنوان کارآموز پذیرفته شود، در حالی که فردی با سابقه بسیار طولانی و انجام پروژه های مختلف در زمینه تبلیغات و ایجاد کمپین های گوناگون تبلیغاتی، حتی با مدرک تحصیلی پایین تر بتواند جز نیروهای برتر یک آژانس تبلیغاتی به شمار آید.

پس مساله مهم در امر متخصص بودن، توانایی فردی هر شخصی برای انجام امور محول شده به وی و مقابله با شرایط بحرانی می باشد که تنها با استفاده از تجربه کافی و انجام دادن پروژه های گوناگون کسب می گردد.

 

توانایی اجرایی

  • توانایی اجرایی

برنامه ریزی، یکی از اصول اساسی هر کانون تبلیغاتی می باشد. ولی تا زمانی که نتواند برنامه طرح ریزی شده را پیاده سازی نماید، نمی تواند در کسب و کار خود به موفقیت بالایی دست یابد.

بنابراین هر شرکت تبلیغاتی با توجه به ظرفیت و توانایی خود می بایست پروژه مورد نظر را متقبل شود و تمامی تلاش خود را انجام دهد تا بتواند با برنامه ریزی های انجام شده، حداکثر بهره وری را در کمپین تبلیغاتی خود ایجاد نماید.

همچنین شرکت های تبلیغاتی که در یک صنعت و زمینه خاص فعالیت می کنند و سال ها به بررسی بازار و عوامل موفقیت و شکست آن می پردازند به مراتب نسبت به آژانس های تبلیغاتی که به صنعت های مختلف وارد شده و به فعالیت می پردازند، موفق ترند.

بنابراین در صورتی که مدیر اجرایی یک شرکت تبلیغاتی هستید بهتر است برای آینده بهتر کسب و کار خود و اعتماد بالاتر مشتری نسبت به شرکت خود، در یک الی چند صنعت خاص پیشی گرفته تا بتوانید جز شرکت های برتر تبلیغاتی در صنایع مورد نظر باشید.

  • آشنایی با تکنولوژی روز و بهره گیری از آن

یک آژانس تبلیغاتی شایسته، می بایست با تکنولوژی های روز دنیا آشنا بوده و برای بهبود روند کسب و کار خود آن ها را به کار گیرد. در دسترس بودن و تعامل با مشتریان هر روز از اهمیت بالاتری برخوردار می گردد و افراد بیشتری به آن توجه می کنند.

بنابراین یک آژانس تبلیغاتی می بایست با حضور خود در تمامی عرصه های دیجیتال از جمله رسانه های اجتماعی، وب سایت ها، اپلیکیشن و غیره، با مخاطب خود در تعامل باشد تا بتواند از این مزیت رقابتی در بهبود کسب و کار خود استفاده نماید.

  • منعطف در برابر تغییرات

در هر کسب و کاری ممکن است به دلایل خاصی تغییراتی در روند فعالیت یا پروژه روی دهد و کارمندان می بایست در این شرایط منعطف باشند تا بتوانند ادامه فعالیت را به خوبی سپری کنند.

شرکت های تبلیغاتی نیز از این امر مستثنی نیستند و ممکن است در معرض تغییرات اجتناب ناپذیری قرار گیرند. در این مواقع لازم است شرکت تبلیغاتی در قبال تغییرات مقاومت نداشته و سعی کند خود را با آن همسو سازد تا دچار شکست نشود.

در برخی از مواقع در اواسط کار، مشتری به دلایلی که از نظر خود منطقی می باشد و ما نیز فرض را بر منطقی بودن آن می گذاریم، تقاضای تغییری در روند کلی کار دارد و شرکت تبلیغاتی موفق است که بتواند با تغییرات درخواستی مشتری موافقت نماید و آن را در ادامه پروژه خود به کار گیرد؛

مگر آنکه به روند پروژه صدمه جدی وارد نماید یا هزینه های مضاعفی را در پی داشته باشد که در این صورت می بایست جدی تر درباره تغییرات تصمیم گرفت و برنامه ریزی و طراحی مجدد نمود.

توصیه می کنیم {برندسازی (برندینگ) چیست؟} را مطالعه نمائید.

 

شرکت های تبلیغاتی

  • خلاقیت

از اصولی ترین عوامل در شرکت های تبلیغاتی جهت پیشرفت شرکت و متمایز نمودن آن با رقیبان، دارا بودن خلاقیت می باشد. یک کمپین تبلیغاتی می بایست سراسر خلاق بوده تا بتواند یک پیام تبلیغاتی خلاقانه و نوآورانه را به مخاطب القا نماید.

چرا که یک پیام خلاقانه در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته، او را به فکر وا داشته و در نهایت در ذهن مخاطب ثبت می شود. در بسیاری از موارد ممکن است شما تنها با بودجه ای بسیار کم، اما طرحی خلاقانه بتوانید نام برندی را در ذهن مخاطب ثبت نمایید. در صورتی که بارها شاهد صرف هزینه های گزاف در شرکت های تبلیغاتی اما با تبلیغات تکراری و عاری از پیام خلاقانه بوده ایم.

بنابراین استفاده از نیروهای خلاق و دارای ایده های خلاقانه در یک شرکت تبلیغاتی از مهم ترین عوامل موفقیت و تمایز شرکت های تبلیغاتی می باشد که می تواند طی مدت زمان کوتاهی اثر بالایی در بهبود روند شرکت تبلیغاتی داشته باشد و در پی آن به دلیل افزایش فروش و در کل موفقیت کسب و کار مشتری، مشتری را به شرکت تبلیغاتی وفادار نماید.

نه تنها خلاقیت یک کانون تبلیغاتی به وجود کارکنان خلاق و ایده های نو آورانه و به کارگیری آن در کمپین های تبلیغاتی بستگی دارد، بلکه می توان این خلاقیت را در بخش های دیگر شرکت نیز به وجود آورد. به عنوان مثال کافی است جهت جذب مشتری در ابتدای کار و یا برای ماندگاری مشتری در انتهای کار از خلاقیت های گوناگون استفاده نمود.

یکی از روش های خلاقانه که امروزه بین کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار شده و برای ماندگاری مشتری از آن استفاده می کنند، استفاده از هدایای تبلیغاتی برای مشتریان می باشد.

شاید از سال ها قبل شاهد تبلیغات بانک ها روی سررسید های ارسالی برای مشتریان خاص خود بوده ایم. همین امر باعث ایجاد وفاداری و حس اعتماد به بانک گشته و مشتری را به بانک متعهد می کرد.

اما امروزه هدایای تبلیغاتی از تنوع بالایی برخوردار هستند و متناسب با بودجه کانون تبلیغاتی و متناسب با درصد اهمیت مشتری برای شرکت تبلیغاتی می توان از انواع هدایای تبلیغاتی با قیمت های مناسب بهره برد.

این هدایای تبلیغاتی می تواند در روز مشخصی از سال، به عنوان مثال در روز تولد مشتری، روز آغاز همکاری وی با شرکت تبلیغاتی، مناسبت های گوناگون از جمله عید نوروز و غیره برای مشتری ارسال گردد.

از جمله هدایای تبلیغاتی پر کاربرد برای روز تولد مشتریان و یا تشکر از وی برای اعتماد به شرکت تبلیغاتی و یا صبوری در طی انجام پروژه، می توان به ست هدیه چرم اشاره نمود.

هدایای تبلیغاتی همچون پوشاک تبلیغاتی، لیوان تبلیغاتی، خودکار تبلیغاتی، ساعت تبلیغاتی و فلش تبلیغاتی نیز هدایای مناسبی برای کسب و کارهایی است که مجموعه ای به نسبت بزرگ تر داشته و می توانند از این هدایا برای کارمندان خود استفاده نمایند.

هرچند این امر ممکن است در ابتدا، کاری ساده به نظر آید ولی تحقیقات نشان داده تا زمانی که کسب وکار بتواند با مشتری از تعامل بالایی برخوردار باشد و به هر نحوی با مشتری ارتباط برقرار کرده و حس دوست داشتن و ارزشمند بودن را در مشتری ایجاد نماید، مشتری به وی وفادار مانده و نام برند مورد نظر را به خاطر می سپارد.

بنابراین علاوه بر خلاقیت در طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی می توان با به کارگیری هدایای تبلیغاتی و ارسال آنها برای مشتری، قدمی به سوی موفقیت بیشتر برداشت.

موضوع خلاقیت در طراحی کاتالوگ زمانی اهمیت بیشتری می یابد که در نظر داشته باشیم که ماحصل زحمات تیم های طراحی صنعتی، طراحی محصول، تیم تولید، تیم فروش و بازاریابی قرار است در یک کاتالوگ منعکس شود و سفیر برند و محصولات ما باشد.

محصولاتی که خود کمتر دارای تنوع و خلاقیت هستند نظیر خودکار، لیوان، ماگ، فلش مموری و نظیر اینها کاتالوگ های خلاقانه و زیبا بیشتر به یاری تیم فروش و بازاریابی می آید.

توصیه می کنیم {از مدیریت برند تا تحقیقات بازار و بازاریابی} را مطالعه نمائید.

کسب و کار

نتیجه گیری

امروزه خلاقیت در هر کسب و کاری برای جذب و ماندگاری مشتری امری اجتناب ناپذیر می باشد که هر کسب و کاری متناسب با نوع فعالیت خود و مشتریان هدف، می بایست از خلاقیت برای بهبود روند کسب و کار خود استفاده نماید.

یکی از هیجان انگیز ترین اقدامات برای ماندگاری نام برند شما در ذهن مشتری استفاده از هدایای تبلیغاتی می باشد و بدین منظور می توان طی یک مذاکره دوستانه و به صرف نوشیدن چای، مخاطب خود را با هدایای تبلیغاتی مختص به وی آشنا نموده و یا در صورتی که امکان پذیرایی حضوری از وی را ندارید می توانید به مناسبت های خاص با ارسال هدایای تبلیغاتی گوناگون، وی را متعهد و وفادار به همکاری با خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *